Een pitch voorbereiden

De Nederlandse vertaling van het woord “pitch” is verkooppraatje. Het is een beknopte presentatie van een dienst of product. Een pitch wordt mondeling gehouden, soms ondersteund door beeldmateriaal in de vorm van foto’s, video of een PowerPoint.

Tijdens een pitch wordt een product of dienst onder de aandacht gebracht en gepromoot met als doel het product of de dienst te verkopen. Doel van een pitch is soms ook het verkrijgen van financiële steun voor een idee. Een goede pitch duurt tussen de 5 en 10 minuten.

Pitch - Tips voor een betere voorbereiding

Tips voor het schrijven van een pitch

Om een goede pitch te kunnen schrijven moet je goed weten wat de doelen van je bedrijf én van jezelf zijn. Een pitch is nooit een standaardverhaal. Begin met het voorstellen van jezelf en je bedrijf waarna de sterke punten van je bedrijf en het product of de dienst worden verteld. Het is belangrijk om tijdens de pitch (oog)contact te houden met de luisteraars om na te gaan of er interesse is in je verhaal. Mocht dit onverhoopt niet het geval zijn, dan kan je de luisteraar betrekken bij je pitch door bijvoorbeeld vragen te stellen.

Zorg er voor dat je tijdens je pitch zelfvertrouwen uitstraalt en alleen vertelt over dingen waar je echt iets van weet. Enkele tips:

  • Een goede voorbereiding is het halve werk. Zorg dat je een goed structuur op papier zet en alleen onderwerpen gebruikt die relevant zijn
  • Begin je pitch met een leuke binnenkomer
  • Maak gebruik van gewone spreektaal, vermijd afkortingen en woorden als “misschien” en “eventueel”
  • Dreun je pitch niet op maar probeer sprankelend te zijn
  • Wees eerlijk en duidelijk.

Denk bij het schrijven van je pitch aan de luisteraar, waarmee kan je hem of haar helpen? Wijd niet te veel uit over bijzaken. Probeer duidelijk te maken waarin jouw dienst of product zich onderscheidt ten opzichte van je concurrenten. Een pitch wordt afgesloten met een korte samenvatting waarbij je in ieder geval ook de naam van het product, de dienst en van het bedrijf noemt.

Elevator pitch

Met een elevator pitch probeer je jezelf te verkopen. Het is een hele korte presentatie van jezelf van ongeveer een minuut. Het is handig altijd een elevator pitch in je hoofd te hebben. Immers, je kunt zomaar iemand ontmoeten in de lift aan wie je jezelf altijd had willen voorstellen. Denk ook aan al die keren dat je werd gevraagd jezelf voor te stellen: tijdens een sollicitatiegesprek, een netwerkborrel, een vergadering en zelfs tijdens een feestje.

Een elevator pitch bestaat in ieder geval uit de basisinformatie over je naam, leeftijd, studie, werk en functie. Vertel wat over je kwaliteiten en over prestaties uit het verleden. Misschien heb je nieuwe klanten binnengehaald of een omzetstijging gerealiseerd. Vervolgens kan je vertellen wat je wilt; bepaalde verantwoordelijkheden of kansen. Hou een elevator pitch kort en relevant. Het is ook belangrijk enthousiast te zijn tijdens je pitch. Tip: oefen je elevator pitch eens voor de spiegel.

Lees ook deze berichten

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.