Google Tag Manager instellen en tips

In dit blog vertellen we je hoe je Google Tag Manager (GTM) moet instellen en geven we je tips. Google Tag Manager is een tool waarmee je zelf eenvoudig tags kunt plaatsen op je website en deze kunt aanpassen en beheren. In dit artikel geven we antwoord op veelgestelde vragen met betrekking tot GTM. Wat zijn tags en wat kan je er mee? Hoe kan je GTM installeren en wat zijn de voordelen ervan? Wat kun je met Google Tag Manager? Google lanceerde deze tool in 2012 en is sindsdien uitermate populair. GTM is dan ook onmisbaar voor het beheren van een succesvolle website. Gelukkig is installeren en beheren van de GTM niet moeilijk.

Google Tag Manager (GTM) - Waarom je het moet gebruiken en tips

Allereerst leggen we uit wat een tag is. Een tag is een klein website code fragment waarmee je:

  • Verkeer op je website kunt meten
  • Bezoekersgedrag kunt meten
  • Inzicht kunt krijgen in het effect van online advertenties
  • Inzicht kunt krijgen in effecten van je sociale kanalen
  • Je website kunt testen en waar nodig verbeteren
  • Re-marketing en doelgroeptargeting kunt gebruiken.

Kleine website fragmentjes met grote taken! De tag, verpakt in code (meestal Javascript of HTML) heeft als doel het verzamelen en uitwisselen van data. De tags zelf zijn voor bezoekers van een website niet zichtbaar en de gebruikerservaring lijdt niet onder tags. Tags worden vaak gebruikt in samenwerking met een extern meetprogramma zoals Google Analytics.

Voordelen en nadelen Google Tag Manager

Om GTM te gebruiken is het nodig om eenmalig een code te plaatsen op de pagina’s van je website. Andere tags waaronder de tags van Google Adwords, Google Analytics en van overige netwerken kunnen worden verwijderd van je website en worden toegevoegd aan de container van de GTM. Dit is ook een van de grote voordelen van GTM: je hebt geen losse tags meer op je website, waardoor de pagina’s sneller worden geladen.

Andere voordelen van GTM:

  • GTM is een goede tool voor basis tagmanagement
  • Het is gratis
  • Eenvoudig in gebruik
  • Bestaande tags kunnen (eenvoudig) worden aangepast
  • Eenvoudig nieuwe tags plaatsen
  • Oude versies eenvoudig terughalen.

Natuurlijk kleven er ook enkele nadelen aan GTM. Er is geen persoonlijke service, er is een hogere foutgevoeligheid waardoor -als je iets verkeerd doet- al je codes worden beïnvloed en je hebt geen controle over de volgorde waarin de tags moeten worden geplaatst.

Google Analytics koppelen met GTM

Om te beginnen log je in bij de Google Tag Manager waarna je een zogenoemde container aanmaakt. Je dient de naam van je website in te vullen, de URL, en vervolgens geef je aan waar je de container voor gaat gebruiken. GTM zal je aansluitend een code geven. Deze code moet op elke pagina van je website worden geplaatst.

Vervolgens ga je de eerste tag maken:

Google tag manager instellen

Google Analytics. In het linker menu zie je vier mogelijkheden:  overzicht, tags, triggers en variabelen. Klik op Tags en je ziet vervolgens een overzicht van alle tags die je kunt maken. Kies voor Analytics, kies het type tag (classic of universal). In het volgende scherm kan je je tracking-ID invullen en aangeven dat je alle pagina’s wilt meten en klaar! Je eerste tag is gemaakt. Nu moet je de tag nog activeren. Dit doe je door rechtsboven te klikken op “publiceren”. Bekijk eerst een voorbeeld voordat je de tag definitief publiceert, dan weet je zeker dat alles naar behoren werkt.

Google Adwords koppelen aan GTM

Maak een nieuwe tag aan, geef deze een passende naam en selecteer Adwords. Kies het type tag (in dit geval conversies bijhouden) en ga verder als volgt te werk:

Bij de configuratie vul je de conversie-ID en Conversielabel in. Om deze te vinden ga je naar je Google Adwords account → hulpprogramma’s → conversies → bekijk je de code van je Tag. In deze code zie je de conversie-ID en conversielabel staan.

Onderstaand vind je een voorbeeld van hoe de code eruit ziet:

<!– Google Code for Lead testwebsite Conversion Page –>
<script type=”text/javascript”>
/* <![CDATA[ */
var google_conversion_id = XXXXXXXXX;
var google_conversion_language = “en”;
var google_conversion_format = “3”;
var google_conversion_color = “ffffff”;
var google_conversion_label = “X_XXXXXXXXXXX_XXXXX”;
var google_remarketing_only = false;

Gelukt? Kies dan voor “alle pagina’s” zoals je ook deed bij het instellen van Google Analytics en maak vervolgens de tag aan. Natuurlijk moet je deze tag ook weer activeren zoals hiervoor omschreven. Al je Google Adwords verkeer zal nu worden geregistreerd.

Er zijn nog meer mogelijkheden met GTM. Je kunt triggers en variabelen instellen. Triggers moeten worden gekoppeld aan een tag en bepalen wanneer de tag moet worden geactiveerd. Bijvoorbeeld alleen als een bezoeker op een specifieke pagina landt.

Nog een paar tips

Google Tag Manager is een krachtige tool en daarom is het verstandig te voorkomen dat deze verkeerd wordt gebruikt. Verkeerd gebruik kan je hele website ontregelen. Binnen GTM heb je de mogelijkheid gebruikers bepaalde rechten te geven (of niet te geven). Geef bijvoorbeeld alleen-lezen rechten.

Het is ook handig om tags duidelijke namen te geven. Doe je dat niet dan loop je het risico het overzicht kwijt te raken. Hetzelfde geldt voor folders. Je account kan in de loop van de tijd flink groeien en daarom is het verstandig vanaf het begin een goede structuur te kiezen. Zo weet je steeds waar je een bepaalde tag moet zoeken.

Google Tag Manager zones voor complexere accounts

GTM heeft sinds kort een nieuwe functie: zones. Met deze functie kan je GTM-containers in elkaar plaatsen en de nieuw ontstane container wordt een zone genoemd. Deze functie is toegevoegd om tegemoet te komen aan de behoeften van (grote) organisaties die meerdere sub domeinen en afdelingen beheren. Door gebruik te maken van zones kan je afdelingen, teams en zelfs externe partijen toegang geven om tags op je website te publiceren.

Zones zijn niet relevant voor iedereen maar vooral bedoeld om technische of organisatorische problemen op te lossen. Werk je in een kleinere organisatie of is er maar één team? Zones zijn dan niet echt interessant voor jou.

Ze zijn onder meer wel interessant als:

  • Je GMT-container vol zit met tags, triggers en variabelen die niet op elke pagina hoeven te worden geladen
  • Je website gebruik maakt van meerdere domeinen of sub-domeinen
  • Meerdere partners, teams en dergelijke betrokken zijn bij het onderhoud van de GTM-container
  • Je een domein hebt waarbij de URL verwijst naar meerdere landen. Met GTM Zones kan je in dat geval voor elk land een eigen GTM-container aanmaken zodat niet iedereen in de hoofdcontainer werkt.

Lees ook deze blogs

Delen wordt gewaardeerd!