Boost je site met effectieve on-page SEO

Een boost voor je website met on-page SEO: dat wil je, toch? Ontdek hier hoe je je site laat bloeien met simpele, direct toepasbare SEO-technieken. Inclusief een handige checklist!

Inhoudsopgave

    Search Engine Optimization, in het Nederlands ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd, is een belangrijke term in de internet marketingwereld. SEO is dan ook een groot begrip met veel onderdelen. Zo kan je zoekmachineoptimalisatie verdelen in een aantal subcategorieën, waaronder dus on-page SEO. 

    In dit artikel vertel ik wat on-page SEO is, waarom jij gebruik moet maken van SEO én ik geef je een kant-en-klare checklist waarmee jij jouw website doelgericht kunt laten groeien.
    Deze tactieken zijn effectief voor beginners én gevorderden. Lees meteen snel verder!

    Laat jouw website doelgericht groeien met on-page SEO

    Wat je gaat leren

    • Wat on-page SEO is
    • Welke on-page SEO factoren er zijn
    • Of jij gebruik moet maken van on-page SEO 
    • 10 kant-en-klare on-page SEO-technieken.

    Wat is on-page SEO?

    On-page SEO is een belangrijk onderdeel van het welbekende begrip zoekmachineoptimalisatie. On-page SEO is het verbeteren van pagina’s en andere website-informatie van een bepaalde website. Dit wordt gedaan aan de hand van een aantal bepalende factoren. Hierdoor komt een website hoger in de organische zoekresultaten van Google.

    Nu zijn er talloze, specifieke on-page SEO manieren. Straks geef ik je een aantal kant-en-klare manieren die je direct kunt toepassen.


    Wil je meer weten over het toepassen van SEO technieken, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book boordevol marketingtips.


    Welke SEO factoren bestaan er?

    Er zijn een heleboel on-page SEO factoren. Bijna teveel om op te noemen. Hieronder vind je een lijstje van de meest belangrijke SEO factoren.

    Interne linken

    Met intern linken worden links bedoeld die naar een andere pagina verwijzen binnen jouw website. Door interne linken te plaatsen kun je een soort spinnenweb creëren. Dit spinnenweb is niet alleen voor bezoekers handig om makkelijk te navigeren, maar ook voor Google, om jouw website beter te begrijpen.

    Interne linken uitleg

    Laadtijd

    Laadtijd spreekt redelijk voor zich, hoe sneller de website laadt, hoe beter. Toch is dit iets wat nog niet altijd goed gaat, en zeker bij mobiele websites is dit een groot probleem. Uit een blog van Machmetrics blijkt dat de gemiddelde mobiele laadtijd rond de 22 seconden ligt, dit terwijl 53% van de bezoekers een mobiele website al verlaat als het laden langer dan 3 seconden duurt. 

    Zoekwoorden

    Zoekwoorden zijn woorden waar mensen op zoeken, in het Engels ook wel keywords genoemd. Door deze zoekwoorden in een tekst of kop te verwerken komt jouw website hoger in de zoekresultaten van Google op dat specifieke zoekwoord. Hierbij is het heel erg belangrijk dat de zoekwoorden die je in de tekst verwerkt, ook echt relevant zijn voor de pagina én de tekst. 

    Hebben alle afbeeldingen een relevante naam en beschrijving?

    Afbeeldingen helpen Google beter te begrijpen waar de pagina over gaat. Zorg er dus voor dat de afbeeldingen een relevante naam en beschrijving hebben.

    Staan er (relevante) zoekwoorden in de tekst?

    Ook zoekwoorden helpen Google beter te begrijpen waar de tekst over gaat. Zorg ervoor dat je alleen relevante zoekwoorden in de tekst verwerkt. Je kunt zoekwoorden vinden met tools zoals answerthepublic.com. 

    Vertellen de h1,h2,h3 koppen Google waar de tekst over gaat?

    Relevante koppen geven Google duidelijkheid en helpen met het verbeteren van jouw Google vindbaarheid. Zorg dus voor h1,h2 en h3 koppen in elke tekst die je schrijft. 

    Is er een duidelijke URL-structuur?

    Een goede en duidelijk URL-structuur helpt bezoekers met navigeren op jouw website én met het hoger komen in Google. Houd je URL’s overzichtelijk, kort en duidelijk. Kijk maar eens naar de onderstaande afbeelding. Bij de eerste URL kan de bezoeker de pagina gemakkelijk terugvinden én weet Google waar de pagina over gaat. De tweede URL is echter moeilijk terug te vinden en beschrijft niet waar de pagina over gaat.

    Goede url structuur

    Zijn de SEO-titels en de meta-descriptions goed ingesteld?

    Een vaak vergeten onderdeel van on-page SEO is het verbeteren en toevoegen van SEO-titels en meta descriptions. De SEO titel en de meta descriptions zijn de titel en de beschrijving van een pagina in de Google zoekresultaten.

    Heeft jouw website een XML Sitemap?

    De URL-structuur is een belangrijke factor waarmee Google bepaalt waar je website over gaat – en dus hoe goed je website zal ranken in de Google zoekresultaten. Toch maakt nog niet elke website gebruik van een sitemap. 

    Als je gebruik maakt van WordPress kun je eenvoudig een HTML-sitemap installeren door middel van een plugin zoals de WP Sitemap Page plugin. De XML-sitemaps zijn ook te installeren met een plugin. In het geval van de XML-sitemap is het de Yoast SEO plugin. 

    Staan er te grote header afbeeldingen op jouw website?

    Header afbeeldingen zijn de grote afbeeldingen bovenaan een pagina. Deze afbeeldingen zijn vaak erg groot, en hierdoor worden de pagina’s een stuk langzamer. Hoe minder MB’s de afbeelding bevat, hoe sneller de website. Klein maar fijn, in dit geval. 

    Voor wie is on-page SEO?

    Nu je weet wat on-page SEO is, vraag je je ongetwijfeld het volgende af:

    “Moet ik gebruik maken van on-page SEO?”

    Goede vraag. Het mooie aan on-page SEO is dat het niet alleen op korte termijn effectief is, maar ook een stabiele manier is om jouw website te laten groeien. Kijk maar eens naar de onderstaande On-Page SEO-checklist en beoordeel of jouw website aan al deze voorwaarden voldoet.

    Checklist on-page SEO

    De ultieme onpage seo checklist

    Wil je meer weten over het toepassen van SEO technieken, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book ⤵


    Gratis ebook met tips voor bedrijven en afdelingen!

    ✅ Direct gratis in je mailbox
    ✅ Creëer concrete doelen, een betere missie & visie en verbeter je marketing en communicatie inzet
    ✅ Geschreven door de specialisten van Kennisdomein


    Eerste publicatie op: 3 september 2019
    Geschreven door: Bart van der Meer
    Van Klikproces
    Bart is een geboren ondernemer uit Bodegraven. Al op jonge leeftijd startte hij zijn eigen online marketing bedrijf, Klik Proces. Klik Proces is gespecialiseerd in alles wat met SEO te maken heeft, zoals zoekwoordenonderzoeken, copywriting en linkbuilding. Naast zijn w...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Een vulpen op oud perkament
    Marketing tips en uitleg
    Teksten kan je tegenwoordig in een handomdraai laten schrijven door een
    Podcast tafel en microfoon
    Marketing tips en uitleg
    Een moderne manier om jezelf, of je bedrijf, onder de aandacht te brengen is via een podcast. Wat zo’n pod...
    Vrouw presenteert inzet van marketing
    Marketing tips en uitleg
    Zit je eraan te denken om online marketing in te zetten voor jouw bedrijf? Het is de sleutel tot meer zich...
    Zilveren beeld met oude boeken
    Marketing tips en uitleg
    Ben je ooit overweldigd door de vele boekgenres die er zijn? Van literatuur tot lectuur, van klassiek tot ...
    Meer artikelen over Marketing tips en uitleg