Met je bedrijf op de beurs staan

Met je bedrijf op de beurs staan heeft nog steeds voordelen. Voor veel bedrijven is het niet de meest favoriete taak: een stand bemannen op een beurs. Natuurlijk, veel commerciële activiteiten vinden online plaats. Het grootste voordeel van een beurs, persoonlijk contact met de klant, moet echter niet worden onderschat. Beursdagen zijn lange dagen. Er moet van alles gebeuren, er wordt met veel mensen samengewerkt. Hoe haal je alles uit de dagen dat je met je bedrijf op de beurs staat? In ieder geval door de beursdeelname goed voor te bereiden. Hierna volgen de voordelen van een beursdeelname én tips om de beursdagen optimaal te benutten.

Met je bedrijf op de beurs staan

Wel of niet deelnemen aan de beurs? 

Je overweegt, twijfelt misschien zelfs, of je met je bedrijf op de beurs zult gaan staan. Er zit veel aan vast. Je bent niet alleen meestal zelf dagen niet op kantoor, ook je medewerkers zullen de gevolgen merken. Sommige medewerkers zijn druk met de voorbereidingen voor de beursdeelname en gaan mee naar de beurs zelf. Dit betekent voor collega’s die niet mee gaan dat er meer werk zal zijn op kantoor. Het is zaak om dit soort gevolgen eerst in kaart te brengen en waar nodig oplossingen te bedenken. Bijvoorbeeld door extern personeel in te huren voor een bepaalde periode. 

Een beursdeelname brengt kosten met zich mee. Niet alleen de kosten van de beurs zelf zoals voor het huren van een stand en voor het laten maken van promotiemateriaal. Je maakt waarschijnlijk extra kilometers, medewerkers die meegaan ook en wellicht worden er meer uren gedeclareerd. Daar bovenop komen eventueel kosten van extern in te huren personeel en bijvoorbeeld voor een beamer of andere benodigdheden voor op de beurs. Is het het waard deze extra kosten te maken? Dat moet je natuurlijk zelf afwegen. 

We geven hieronder 7 voordelen van beursdeelname:

Voordeel 1: Face-to-face contact met de potentiële klant

Een belangrijk uitgangspunt: mensen die naar een beurs gaan zijn geïnteresseerd in het product. In veel gevallen heeft de bezoeker nog geen keus gemaakt. Hij of zij is geïnteresseerd in het product, in mogelijkheden of op zoek naar vernieuwing. Een mooie kans dus om nieuwe klanten te leren kennen, met hen in gesprek te gaan en hen te overtuigen van de waarde van jouw product. 

Voordeel 2: Bestaande relaties ontmoeten

Een deel van je bestaande klanten zal de beurs ook bezoeken. Zij willen zich verder verdiepen in het product, nieuwe mogelijkheden bekijken en eventueel overstappen naar je concurrent. Dat wil jij natuurlijk niet en daarom is het goed als je bestaande klant jou op de beurs kan ontmoeten. Banden kunnen worden aangehaald, je kunt vertellen over je product. Een bestaande klant weet wat hij heeft, niet wat hij krijgt. Het is dan ook zinvol om je bestaande klanten uit te nodigen voor de beurs als je hebt besloten met je bedrijf op een beurs te staan. Kies daarvoor een bepaalde dag of middag zodat je de rest van de tijd je handen vrij hebt voor potentiële klanten. 

Voordeel 3: Hoog rendement

Acquisitie tijdens een beurs levert, afhankelijk van het type beurs, een hoog rendement op. Bezoekers van de beurs zijn geïnteresseerd. Dit moet je nog maar afwachten als je op een andere manier mensen voor je product tracht te interesseren. Lukraak bellen, mailen of brochures verzenden levert veel minder op terwijl het wel veel energie kost en vaak frustratie oplevert. 

Voordeel 4: Boost voor je naamsbekendheid

Als je met je bedrijf op de beurs staat dan doet dit je naamsbekendheid veel goed. Niet alleen onder je doelgroep maar ook bij concullega’s. De andere bedrijven op de beurs doen hetzelfde als jij of bieden gerelateerde producten of diensten aan. Dit kan ook in je voordeel werken. Je kunt zien wat anderen doen, contacten leggen en wellicht zelfs tot samenwerking komen. Belangrijkste is natuurlijk het grote aantal bezoekers op de beurs. Honderden of duizenden mensen, allemaal in meer of mindere mate geïnteresseerd in jouw product zien je bedrijfsnaam. Je zult ze niet allemaal spreken, maar ze hebben je wel gezien. Ze nemen je ook mee naar huis in de vorm van flyers of brochures en tenminste in het programmaboekje van deelnemende bedrijven. 

Voordeel 5: Je product vergelijken

In het verlengde van het vorige punt; de ontmoeting met je concullega’s is nog om een andere reden belangrijk. Je kunt tijdens een beurs optimaal je product maar ook bijvoorbeeld je service vergelijken met andere bedrijven. Op de beurs vind je je grootste concurrenten. Hoe doen zij het? Welke voordelen bieden zij? Misschien leer je er van en kan je ook nieuwe voordelen toepassen zodat je meer klanten krijgt. Of wegsnoept bij je concurrent. 

Voordeel 6: Een nieuw product introduceren

Dé plek voor het introduceren van een nieuw project is de beurs. Met je bedrijf op de beurs staan betekent dat je bestaande en nieuwe klanten kunt vertellen over je nieuwste product. De mensen die op de beurs komen zijn sowieso geïnteresseerd in je verhaal. Je kunt ook demonstraties en presentaties organiseren, al dan niet aangekleed met een borrel. Extra interessant is dat je vragen en opmerkingen krijgt van mensen die er verstand van hebben. Niet alleen de bezoekers maar ook je concullega’s zijn er. Dit stelt je soms in staat je nieuwe product nog te verbeteren. 

Voordeel 7: Extra (media) aandacht

Beursdeelname stelt je in staat je bedrijf op tal van manieren onder de aandacht te brengen. Een persbericht schrijven, flyers laten drukken, je kunt bestaande klanten mailen of berichten plaatsen op social media. Hier kan je al vóór de aanvang van de beurs mee beginnen en dit loopt door tot enige tijd na de beurs. Als standhouder zal ook de organisatie van de beurs zelf aandacht aan jouw bedrijf besteden. 

Voordelen voor beursbezoekers

Ook de mensen die de beurs bezoeken hebben hierbij voordeel. Ze kunnen concurrerende bedrijven met elkaar vergelijken. Welke product is het best, het goedkoopst, waar krijg je de beste service? Potentiële klanten die twijfelen kunnen een schat aan informatie vinden op een beurs. Er zijn vaak presentaties en demonstraties en ze kunnen brochures en flyers meenemen om thuis op hun gemak te bekijken. Op die manier kunnen klanten een welbewuste keuze maken. 

Haal meer uit je beursdeelname

Niets is zo vervelend als een slechte plek hebben. Ergens in een hoekje waar weinig mensen komen of meteen bij de ingang als men elkaar nog aan het begroeten is en de ruimte moet ontdekken. Als je er vroeg bij bent kan je vaak een voorkeurspositie opgeven voor de plek van je stand. Slim is om een plekje te kiezen bij een cateringpunt. Hier staan de mensen immers het langst stil. Ze zullen jouw stand dan niet snel missen. Begin gerust ook zelf een gesprek. Niet iedereen vindt het even gemakkelijk zelf een gesprek aan te knopen. Heb oog voor mensen die in je buurt staan en wellicht graag met je in gesprek willen gaan. 

Zorg er natuurlijk ook voor dat je stand er leuk en uitnodigend uitziet. Een aantrekkelijke slogan, consistent kleurgebruik, een duidelijke vermelding van je bedrijfsnaam zijn belangrijk. Ook de mensen die de stand bemannen moeten er netjes uitzien. Ga vooral niet zitten maar neem een actieve houding aan. Zorg voor schoenen die lekker zitten want je moet soms vele uren staan.
Bezoekers van een beurs willen graag zelf ook actief bezig zijn. Verzin iets dat zij kunnen doen, zo mogelijk in relatie tot je product. Kan dat niet dan is ballen gooien of een golfballetje slaan altijd beter dan niets. 

Handig: geef om de zoveel tijd een demonstratie of presentatie, bijvoorbeeld tweemaal per dag. Bezoekers zullen zich dan op de aangegeven tijd verdringen bij jouw stand om het vooral niet te missen. Iets meegeven ter herinnering doet het ook altijd goed. 

Lees ook deze blogs

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.