Wat doet een landingspagina

Een landingspagina is een pagina op een website en in feite is elke pagina op een website een landingspagina. Vraag is hoe bezoekers op een bepaalde website terecht komen. Hiervoor worden vaak zogenaamde speciale landingspagina’s ingericht. 

Bezoekers van een website hebben de website op een bepaalde manier ontdekt. Dat kan door een zoekopdracht zijn maar ook bijvoorbeeld het gevolg zijn van een online of offline campagne. De bezoeker “landt” als het ware op een bepaalde website. Door een pagina van een website op een specifieke manier in te richten, landen bezoekers op deze specifieke pagina. 

Wat doet een landingspagina

Hoe wordt een landingspagina ingezet

Over het algemeen worden landingspagina’s gebruikt om een bepaalde aanbieding of campagne te promoten. Zo worden landingspagina’s bijvoorbeeld gekoppeld aan Google Adwords campagnes. Je promoot bijvoorbeeld een aantrekkelijke aanbieding in een campagne op Google, via SEA (betaalde advertenties). Geïnteresseerden die klikken op jouw advertentie komen direct terecht op de pagina met de aanbieding en bijvoorbeeld niet op de homepage van je website.

Landingspagina’s worden ook ingezet om de eigen website te promoten zonder dat daar direct een aanbieding of campagne aan hangt. Het is mogelijk om een (groot) aantal teksten te schrijven of te laten schrijven voor allerlei landingspagina’s. Bijvoorbeeld per product of dienst. Bezoekers van een website landen dan steeds op de juiste plek en krijgen de informatie waarnaar zij op zoek zijn. Het is belangrijk dat een landingspagina goed aansluit bij de zoekopdracht die de bezoeker heeft ingegeven. 

Voorbeeld en eisen landingspagina; SEA

Een SEA campagne met daaraan gekoppeld een landingspagina moet voldoen aan een aantal voorwaarden. Promoot je bijvoorbeeld korting op een bepaald product, dan moet de bezoeker als deze klikt op de advertentie direct terecht komen op een pagina waar dit product kan worden aangeschaft. Het beste is het, als de landingspagina overeenkomsten vertoont met de advertentie waarop werd geklikt. Plaats bijvoorbeeld een banner in dezelfde kleur en/of vormgeving als in de advertentie. De landingspagina moet zowel tekstueel als qua beeld overeenkomen met de campagne banner in de advertentie. Bezoekers zien zo in één oogopslag dat zij op de juiste pagina terecht zijn gekomen. 

Het is ook belangrijk dat de landingspagina de juiste informatie bevat, in dit geval over het product dat met korting kan worden aangeschaft. Het is niet de bedoeling op de landingspagina allerlei  informatie te geven over andere producten. 

Een duidelijke call to action mag niet ontbreken. Bezoekers willen direct kunnen zien hoe zij het product met korting kunnen aanschaffen. Eén prominente call to action en niet meer dan dat want dit leidt bezoekers af. Dezelfde call to action mag overigens wel meerdere keren voorkomen op de pagina, onder de voorwaarde dat het uiterlijk steeds hetzelfde is. Bijvoorbeeld bovenaan en onderaan de pagina. 

Voorbeeld en eisen landingspagina; websites

Ook zonder SEA campagne kan je met landingspagina’s meer bezoekers naar je website trekken. Deze methode wordt door veel bedrijven ingezet. Zo kan je bijvoorbeeld per product of productgroep een landingspagina schrijven. Verkoop je bijvoorbeeld meubels, dan kan je over verschillende meubel categorieën een landingspagina schrijven: tafels, stoelen, kasten en dergelijke. Tevoren kan je bedenken op welke zoekwoorden bezoekers zullen zoeken op het internet. Bijvoorbeeld “stoel kopen” of “tafel kopen”. Je kunt dit nog uitbreiden naar bijvoorbeeld extra landingspagina’s zoals “tafel hout kopen” of “leren bankstel kopen”.  

Een andere mogelijkheid van landingspagina’s is het krijgen van meer bekendheid in een bepaalde regio. Een advocatenkantoor gevestigd in Utrecht bijvoorbeeld, kan landingspagina’s schrijven gekoppeld aan kleinere plaatsen in de omgeving. Zo krijgt het kantoor meer bekendheid in de eigen regio. Er zijn ook bedrijven die landelijk werken en bijvoorbeeld voor elke provincie of zelfs voor elke stad in Nederland een landingspagina schrijven. Voor dit soort bulkteksten wordt vaak een tekstschrijver ingehuurd omdat het specifieke vaardigheden vraagt om steeds een relevante en inhoudelijk interessante tekst te schrijven over in feite hetzelfde onderwerp.

Lees ook deze blogs

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.