Wat is awareness?

Het Engelse woord ‘awareness’ betekent letterlijk ‘bewust zijn’. Wordt de term binnen de marketing gehanteerd, dan wordt er mee aangeduid hoe bekend een merk is bij de consument. Eigenlijk spreken we dan over ‘brand awareness’. Hoe nadrukkelijk je merk bij een potentiële klant op de voorgrond treedt, is vooral van belang voor het succes van je verkopen. Het kan daarbij gaan om de verkoop van goederen, maar ook om de verkoop van diensten.

Awareness - Hoe herkent een consument jouw merk?

De kracht van vertrouwen 

Bij de awareness van jouw product, spelen belangrijke emoties een rol. De consument kent het merk, dus het is vertrouwd. Ook zal de consument bij een juiste awareness jouw product bij het zien herkennen. Vertrouwen in een product heeft direct haar effect op de verkoopcijfers. Consumenten hebben een positief beeld van jouw product, waardoor ze in vertrouwen tot de aanschaf ervan overgaan. Hierbij is het niet noodzakelijk dat ze al eerder kennisgemaakt hebben met jouw product. Ook een eerste aanschaf kan nadrukkelijk door brand awareness gestuurd worden.

Twee manieren van brand awareness

Binnen het begrip brand awareness wordt standaard een tweedeling toegepast. Het kan namelijk gaan om ‘brand recognition’ en om ‘brand recall’. Bij brand recognition is er direct herkenning wanneer de consument jouw product ziet. Kleurstelling, vorm of logo roepen direct de gewenste herkenning op. Bij brand recall zit het merk direct paraat in het geheugen van de consument. Noem je een categorie van goederen of diensten, dan zal de consument direct jouw product als eerste noemen. Hierbij hoeft het product zelf niet benoemd te worden.

Hoe vergroot je de brand awareness? 

Een prominente aanwezigheid in het geheugen van de potentiële klant, is de positieve uitkomst van zorgvuldig geplande reclameboodschappen. Je bent je concurrenten een stap voor, omdat de consument voor het bevredigen van zijn behoeften direct aan jouw product zal denken. Wil je een goede brand recall opbouwen voor jouw bedrijf of jouw product, dan is herhaling van je boodschap een eerste vereiste. Ook bij brand recognition speelt herhaling een rol. Maar dan is deze vooral gericht op de visuele herkenning van jouw product of dienst. Ook het gebruik van muziek, zoals audio tunes, kan hierbij een belangrijke rol spelen.

Lees ook deze blogs

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.