De kracht van een marketingpropositie

Stap in de wereld van marketing en ontdek de essentie van een marketingpropositie! We ontrafelen de waarde, de doelen en hoe deze jouw bedrijf een voorsprong kan geven.

Inhoudsopgave

    Binnen het marketing vakgebied heeft het woord propositie de betekenis van “belofte met betrekking tot de waarde van een product of dienst”. In het Engels: value proposition. Meer in het algemeen wordt met het woord propositie gedoeld op een bewering. Ook wordt met propositie wel gedoeld op het doen van een voorstel of een aanbod. Dit kan zowel naar een specifieke klant zijn, als naar een specifieke doelgroep. 

    Propositie binnen marketing vakgebied

    Met het doen van een propositie doe je een belofte over de waarde van een product, of over de waarde van een dienstverlening, die men mag verwachten. Het is een aanbod naar de kerndoelgroep. Een propositie is gebaseerd op het creëren van waarde voor de klant en in de propositie staat:

    Lees verder na de afbeelding.

    Wat is een marketing propositie?
    • Een productomschrijving, eventueel met services en garanties
    • Wat de voordelen van het product of van de dienst zijn
    • Waarom de klant juist dit product zou moeten kopen of deze dienst zou moeten afnemen
    • Waarom jouw product of dienst beter is dan dat van de concurrent
    • Welke extra’s je aanbiedt, 
    • Hoe de problemen van de klant worden opgelost.

    Propositie is nauw verwant aan het woord positionering. Waar positionering vooral is gericht op de positie ten opzichte van concurrenten binnen dezelfde markt, is propositie gericht op het product of dienst zelf en de meerwaarde daarvan voor de klant. 

    Marketingplan

    Een propositie kan deel uitmaken van een marketingstrategie rond de producten of diensten van een bedrijf. Deze is dan vastgelegd in het marketingplan of bedrijfsplan. Indien sprake is van kenmerken die uniek zijn, dan worden deze kenmerken ook wel unique selling points genoemd. Behalve de opbrengsten van een product of dienst kunnen ook de kosten deel uitmaken van de propositie. 

    Een propositie wordt vaak verpakt in een pitch naar een specifieke doelgroep maar kan ook slaan op een aanbieding aan een individuele klant. Het betreft dan in feite een offerte op maat. Met de offerte, of propositie, wordt dan een oplossing geboden voor de unieke behoefte(n) van de betreffende klant.

    Wil je meer weten over het neerzetten van een goede marketing propositie, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book ⤵


    Gratis ebook met tips voor bedrijven en afdelingen!

    ✅ Direct gratis in je mailbox
    ✅ Creëer concrete doelen, een betere missie & visie en verbeter je marketing en communicatie inzet
    ✅ Geschreven door de specialisten van Kennisdomein


    Eerste publicatie op: 3 september 2019
    Geschreven door: Team Kennisdomein
    Van Kennisdomein
    Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Een vulpen op oud perkament
    Marketing tips en uitleg
    Teksten kan je tegenwoordig in een handomdraai laten schrijven door een
    Podcast tafel en microfoon
    Marketing tips en uitleg
    Een moderne manier om jezelf, of je bedrijf, onder de aandacht te brengen is via een podcast. Wat zo’n pod...
    Vrouw presenteert inzet van marketing
    Marketing tips en uitleg
    Zit je eraan te denken om online marketing in te zetten voor jouw bedrijf? Het is de sleutel tot meer zich...
    Zilveren beeld met oude boeken
    Marketing tips en uitleg
    Ben je ooit overweldigd door de vele boekgenres die er zijn? Van literatuur tot lectuur, van klassiek tot ...
    Meer artikelen over Marketing tips en uitleg