Boost je online zichtbaarheid met SEA

Zit je te puzzelen over het fenomeen SEA en vraag je je af hoe het jouw online zichtbaarheid kan boosten? In deze blog post leggen we haarfijn uit wat SEA is en hoe het werkt. Verder lezen is een klik dichterbij succes!

Inhoudsopgave

    De afkorting SEA is afkomstig van het Engelse woord Search Engine Advertising. In het Nederlands wordt SEA vertaald met “zoekmachine adverteren”; het tegen betaling adverteren in zoekmachines.

    Zoekmachines tonen de zoekresultaten wanneer iemand een zoekopdracht heeft ingegeven. De beste zoekresultaten verschijnen bovenaan en deze websites worden dan ook het meest bezocht. Voor bedrijven is het belangrijk hoog te scoren binnen de zoekresultaten van zoekmachines. Immers, hoe hoger de ranking, hoe meer bezoekers op de website en hoe meer kans op verkoop van diensten of producten. Hoog scoren in de organische zoekresultaten is niet altijd eenvoudig omdat de concurrentie groot is. Door de inzet van SEA kan direct een hoge positie binnen de zoekresultaten van een zoekmachine worden bereikt.

    Lees verder na de afbeelding.

    SEA - Search engine advertising

    SEO en SEA

    Het grote verschil tussen SEO en SEA is het verschil tussen organische (natuurlijke) vindbaarheid en vindbaarheid tegen betaling. Om hoog te scoren in de organische vindbaarheid in zoekmachines wordt SEO ingezet. Wil je direct hoog scoren in zoekmachines, dan is de inzet van SEA een goede optie. Een combinatie van beide is een veel gekozen strategie. Een online marketeer kan je daar goed bij van dienst zijn.

    De inzet van SEO vraagt om een aantal acties waaronder het goed gebruik van trefwoorden (keywords) in de domeinnaam en in titels van pagina’s, een goede laadsnelheid van de website, het gebruik van een sitemap, rich snippets, intern en extern linken en goede en relevante content op de website. Dit vraagt om inzet en tijd, waardoor de organische vindbaarheid enige tijd op zich laat wachten. De inzet van SEA geeft direct resultaat: advertenties worden boven de organische zoekresultaten getoond. Zodra men adverteert in een zoekmachine is men dan ook zeker van een hoge positie binnen de zoekresultaten, doorgaans op de eerste pagina, nog boven de organische zoekresultaten.

    De inzet van SEA geeft direct resultaat: advertenties worden boven de organische zoekresultaten getoond. Zodra men adverteert in een zoekmachine is men dan ook zeker van een hoge positie binnen de zoekresultaten, doorgaans op de eerste pagina, nog boven de organische zoekresultaten.

    Google Ads

    Google is de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Negen van de tien mensen gebruiken Google. Wil je hoog scoren met zoekmachine marketing dan is de inzet van SEO en/of SEA een must. Google heeft aan speciaal programma voor adverteren, namelijk Google Ads. Met dit advertentieprogramma kunnen bedrijven reclame maken via onder meer advertenties en YouTube videoadvertenties. De advertentie wordt boven de natuurlijke zoekresultaten getoond. De adverteerder betaalt per klik op de advertentie waarna bezoekers naar de betreffende website worden geleid. SEA kan worden ingezet om meer bezoekers op een website te genereren maar ook om conversies te realiseren of om zoveel mogelijk vertoningen te genereren.

    Wil je meer weten over de inzet van Google Ads, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book ⤵


    Gratis ebook met tips voor bedrijven en afdelingen!

    ✅ Direct gratis in je mailbox
    ✅ Creëer concrete doelen, een betere missie & visie en verbeter je marketing en communicatie inzet
    ✅ Geschreven door de specialisten van Kennisdomein


    Eerste publicatie op: 2 september 2019
    Geschreven door: Team Kennisdomein
    Van Kennisdomein
    Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Podcast tafel en microfoon
    Marketing tips en uitleg
    Een moderne manier om jezelf, of je bedrijf, onder de aandacht te brengen is via een podcast. Wat zo’n pod...
    Vrouw presenteert inzet van marketing
    Marketing tips en uitleg
    Zit je eraan te denken om online marketing in te zetten voor jouw bedrijf? Het is de sleutel tot meer zich...
    Zilveren beeld met oude boeken
    Marketing tips en uitleg
    Ben je ooit overweldigd door de vele boekgenres die er zijn? Van literatuur tot lectuur, van klassiek tot ...
    Marketing medewerker met veel ideeen
    Marketing tips en uitleg
    Ontdek de kracht van online marketing specialisaties. In dit blog onthullen we de geheimen achter verschil...
    Meer artikelen over Marketing tips en uitleg