Wat is yield en revenue management?

De termen Yield management en Revenue management worden meestal door elkaar gebruikt. Er wordt hetzelfde mee bedoeld: bij het verkopen van je goederen of diensten maak je gebruik van de elasticiteit van de prijs.

Yield / Revenue management - Zijn jouw producten yieldable?

Yield en revenue management in de praktijk

Prijselasticiteit is een bekend begrip uit de economische wetenschap. Het houdt in dat de vraag naar een product verandert als de prijs wijzigt. De verkoop van sommige producten wordt sterk beïnvloed door prijsverandering. De vraag ernaar is dan erg elastisch. De verkoop van andere producten reageren niet of nauwelijks op de prijs, de vraag is dan inelastisch. Zijn de producten die jij aanbiedt gevoelig voor een prijsverandering, dan zijn ze yieldable. Het toepassen van Yield management is dan een aantrekkelijke manier om je omzet te maximeren.

Stapsgewijs de prijs verhogen 

Het bekendste voorbeeld van een yieldable product, zijn de plaatsen in een vliegtuig die online worden aangeboden. Revenue management schrijft voor, om lang voor aanvang van de vlucht deze stoelen tegen een lage prijs te verkopen. De winst die gemaakt wordt is dan nog erg laag. De verkochte stoelen beperken echter het aanbod op de betreffende vlucht, waardoor er schaarste ontstaat. De schaarste die nu door Yield management is gecreëerd, biedt de mogelijkheid om de prijs stapsgewijs omhoog te schroeven. 

Elk moment de hoogst haalbare prijs

Waren de vliegtuigstoelen niet als yieldable product in de markt gezet, dan zouden ze allemaal zijn aangeboden voor dezelfde vaste prijs. De kans is groot dat er dan plaatsen onbezet waren gebleven. Door de verhouding tussen vraag en aanbod op elk moment in kaart te brengen, kan steeds de optimale prijs van het moment worden bepaald. Dit zorgt ervoor dat producten op elk moment voor de hoogst haalbare prijs worden verkocht. De voorraad producten wordt zo volledig verkocht, terwijl de omzet wordt gemaximeerd. 

Lees ook deze blogs

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.