Wat is yield en revenue management?

Verkoop je goederen of diensten effectiever met yield en revenue management. Leer hoe je de prijselasticiteit optimaal benut en je winst maximaliseert. Lees verder en ontdek hoe!

Inhoudsopgave

    De termen Yield management en Revenue management worden meestal door elkaar gebruikt. Er wordt hetzelfde mee bedoeld: bij het verkopen van je goederen of diensten maak je gebruik van de elasticiteit van de prijs.

    Yield en revenue management in de praktijk

    Prijselasticiteit is een bekend begrip uit de economische wetenschap. Het houdt in dat de vraag naar een product verandert als de prijs wijzigt. De verkoop van sommige producten wordt sterk beïnvloed door prijsverandering. De vraag ernaar is dan erg elastisch. De verkoop van andere producten reageren niet of nauwelijks op de prijs, de vraag is dan inelastisch. Zijn de producten die jij aanbiedt gevoelig voor een prijsverandering, dan zijn ze yieldable. Het toepassen van Yield management is dan een aantrekkelijke manier om je omzet te maximeren.

    Lees verder na de afbeelding.

    Yield / Revenue management - Zijn jouw producten yieldable?

    Stapsgewijs de prijs verhogen 

    Het bekendste voorbeeld van een yieldable product, zijn de plaatsen in een vliegtuig die online worden aangeboden. Revenue management schrijft voor, om lang voor aanvang van de vlucht deze stoelen tegen een lage prijs te verkopen. De winst die gemaakt wordt is dan nog erg laag. De verkochte stoelen beperken echter het aanbod op de betreffende vlucht, waardoor er schaarste ontstaat. De schaarste die nu door Yield management is gecreëerd, biedt de mogelijkheid om de prijs stapsgewijs omhoog te schroeven. 

    Elk moment de hoogst haalbare prijs

    Waren de vliegtuigstoelen niet als yieldable product in de markt gezet, dan zouden ze allemaal zijn aangeboden voor dezelfde vaste prijs. De kans is groot dat er dan plaatsen onbezet waren gebleven. Door de verhouding tussen vraag en aanbod op elk moment in kaart te brengen, kan steeds de optimale prijs van het moment worden bepaald. Dit zorgt ervoor dat producten op elk moment voor de hoogst haalbare prijs worden verkocht. De voorraad producten wordt zo volledig verkocht, terwijl de omzet wordt gemaximeerd. 

    Lees ook onze blog over het creëren van een marketing propositie.

    Wil je meer weten over het inzetten van een yield en revenue strategie, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book ⤵


    Gratis ebook met tips voor bedrijven en afdelingen!

    ✅ Direct gratis in je mailbox
    ✅ Creëer concrete doelen, een betere missie & visie en verbeter je marketing en communicatie inzet
    ✅ Geschreven door de specialisten van Kennisdomein


    Eerste publicatie op: 2 september 2019
    Geschreven door: Team Kennisdomein
    Van Kennisdomein
    Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Een vulpen op oud perkament
    Marketing tips en uitleg
    Teksten kan je tegenwoordig in een handomdraai laten schrijven door een
    Podcast tafel en microfoon
    Marketing tips en uitleg
    Een moderne manier om jezelf, of je bedrijf, onder de aandacht te brengen is via een podcast. Wat zo’n pod...
    Vrouw presenteert inzet van marketing
    Marketing tips en uitleg
    Zit je eraan te denken om online marketing in te zetten voor jouw bedrijf? Het is de sleutel tot meer zich...
    Zilveren beeld met oude boeken
    Marketing tips en uitleg
    Ben je ooit overweldigd door de vele boekgenres die er zijn? Van literatuur tot lectuur, van klassiek tot ...
    Meer artikelen over Marketing tips en uitleg