Google Analytics instellen

Google Analytics instellen hoeft niet moeilijk te zijn. Met Google Analytics krijg je meer inzicht in de prestaties van je website. Google geeft bepaalde informatie standaard weer maar er zijn ook allerlei andere mogelijkheden om gegevens te verzamelen met behulp van Google Analytics (GA) en Google Tag Manager (GTM). Door middel van het lezen van deze blog weet je waarom je Google Analytics zou moeten gebruiken. Ook geven we een opsomming van de stappen om Google Analytics in te stellen.

Lees verder na de afbeelding.

Google Analytics instellen op een website

Waarom Google analytics?

Google Analytics is belangrijk om inzicht te krijgen in het bezoekgedrag, de herkomst van bezoekers, de doelgroep en voor de inzet van e-commerce. Met de kennis die je opdoet in Google Analytics kan je de prestaties van je website verbeteren met als doel meer verkopen te genereren. 

Standaard zie je onder meer data over time on page, bounce rate en het aantal bezoekers op je website in zijn totaal en per pagina. Je kunt kiezen over welke periode je de resultaten wilt zien; de afgelopen dag, week of van een heel jaar. Welke pagina is het meest bezocht? Hoe lang bleven bezoekers gemiddeld op een pagina, hoeveel pagina’s worden er bezocht, waar werd uitgestapt? Ook de demografische en geografische gegevens zijn van belang zodat je weet waar je bezoekers zich bevinden (binnenland, buitenland, provincies, steden). 

Inzicht in het aankoopproces van de klant

Met Google Analytics kan je een beter inzicht krijgen in het aankoopproces van de klant. Een klant doorloopt verschillende stappen voordat tot aankoop wordt overgegaan. De eerste stap is de binnenkomst op de website. Dit kan bijvoorbeeld via een advertentie zijn op Facebook of een ander social media kanaal. Bezoekers kunnen ook binnenkomen via een zoekmachine. Dit kan via een betaalde advertentie zijn (Google Ads) of via organische zoekresultaten. Het is heel interessant om te weten via welk kanaal bezoekers op je website terecht komen. Hierdoor kan onder andere het marketingbudget worden geoptimaliseerd. 

Bezoekers zullen doorgaans niet direct bij hun eerste bezoek aan je website tot aankoop overgaan maar je website nogmaals bezoeken. Vaak komt de bezoeker terug via organische zoekresultaten omdat de bezoeker je website nu kan vinden in de zoekmachines op bedrijfsnaam of merk van je product. De tweede en volgende bezoeken van een klant kunnen ook via Google Analytics in kaart worden gebracht. Op het moment dat een aankoop wordt gedaan, zal het bezoek aan de website dat op dat moment plaatsvindt, als conversie worden aangemerkt. Echter, in eerste instantie was Facebook de trigger om je website te bezoeken. Het is dus belangrijk niet alleen naar de interactie te kijken op het moment van aankoop maar ook het proces daarvoor in kaart te brengen. Zonder de informatie van Google Analytics zou nu ten onrechte kunnen worden gedacht dat organische zoekresultaten meer bezoekers opleveren dan Facebook advertenties. 

Dit worden conversiepaden genoemd. Google Analytics biedt hiervoor het multi-channel rapport, te vinden onder het kopje ‘Conversies’. Via dit rapport kan je de verschillende conversiepaden volgen en nagaan hoeveel en welke ondersteunende conversies hebben plaatsgevonden totdat tot aankoop werd overgegaan. Met de opgedane kennis kan je een effectiever ingerichte marketingmix inzetten. Het is ook goed om te weten dat je de verschillende labels die Google Analytics aanbiedt (direct, organisch verkeer, Ads) zelf kunt aanpassen en ook eigen labels kunt maken.

Wat laat Google Analytics je zien

Lees verder na de afbeelding.

Google Analytics - Geografisch overzicht

Door middel van een aantal vaste categorieën geeft Google Analytics je direct meer inzicht in wat er gebeurt op jouw website. 

Dashboards

In Google Analytics kun je eigen dashboards creëren. Zo kun je jouw belangrijkste KPI’s bij elkaar gepresenteerd krijgen op een pagina.

Realtime

Dit overzicht laat realtime een aantal statistieken zien. Denk hierbij aan het aantal bezoekers, waar de bezoekers vandaan komen, welke pagina’s er bekeken worden en hoeveel conversies er zijn gerealiseerd.

Doelgroep

Met de doelgroep categorie krijg je onder andere meer inzicht in hoeveel nieuwe en terugkerende bezoekers er zijn, waar zij vandaan komen en welk gedrag zij vertonen.

Acquisitie

Als je bezoekers krijgt wil je natuurlijk weten waar zij vandaan komen. In deze categorie kun je dat zien. Komen je bezoekers bijvoorbeeld via de organische resultaten van een zoekmachine, via advertenties of social media binnen.

Gedrag

Je bent druk bezig geweest met het schrijven van een blog of standaard pagina’s om jouw product of dienst aan te bieden. Wat werkt er goed en wat kan beter. Dat kun je zien in de categorie gedrag. Tevens kun je zien hoe snel jouw site werkt. De laatste jaren is dit een steeds belangrijkere factor geworden.

Conversies

Uiteindelijk heeft een website een of meerdere doelen. Deze kunnen over het vergroten van de naamsbekendheid, het verkopen van een product of dienst of een combinatie hiervan gaan. In deze categorie zie je welke producten en diensten op welk moment zijn afgenomen.

Meetwaarden (dimensies) koppelen

Het wordt natuurlijk pas echt interessant als je dieper in de gegevens duikt en verschillende meetwaarden (dimensies) aan elkaar koppelt. Zo kun je bijvoorbeeld zien welke externe bron ertoe heeft geleid dat iemand iets bij je heeft gekocht. Denk hierbij aan Facebook, de zoekmachine of een interne bron (bijvoorbeeld een eigen pagina).

Hoe stel ik Google Analytics in?

Stap 1: Hoeveel wil je kunnen zien?

Dit is een belangrijke keuze omdat je hiermee de keuze maakt voor een simpele Google Analytics (GA) implementatie of een uitgebreide. Google Analytics geeft je bij het aanmaken van een Universal Analytics (UA) code de mogelijkheid om het op eenvoudige manier in te stellen. Door middel van Google Tag Manager (GTM) kun je GA uitgebreider inrichten. Denk hierbij aan het inlezen van gebeurtenissen (events) op jouw site. Een gebeurtenis kan bijvoorbeeld gaan over het inlezen van formuliervelden. Zo kun je in GA zien welke velden er zijn ingevuld en deze weer koppelen aan andere meetwaarden (dimensies).

Aangezien het instellen van Google Tag Manager zeer uitgebreid beschreven kan worden gaat deze blog over het instellen van Google Analytics door middel van de standaard UA code.

Stap 2: Het aanmaken van een Universal Analytics (UA) code

Breng een bezoek aan de site van Google Analytics en doorloop de volgende stappen.

Druk op ‘Aanmelden’.

Stap 2-1 Het instellen van Google Analytics

 

Vul alle gegevens in en druk vervolgens op ‘Tracking-ID ophalen’.

Google Analytics - Stap 2-2 Het instellen

Accepteer de servicevoorwaarden.

Je ziet nu een codefragment dat lijkt op onderstaande:

Google Analytics instellen UA code

Stap 3 : koppelen van de UA code op jouw website

Nu heb je zoals je hierboven hebt gelezen een stuk code gekregen. Hiermee kun je op twee manieren zorgen voor een koppeling met Google Analytics.

Koppelen door middel van de gekregen code
Kopieer de code uit stap 1 en plak deze als eerste item in het gedeelte van elke webpagina die je wilt bijhouden. Als je al een algemene sitetag op jouw pagina hebt, voeg je de regel ‘config’ uit het onderstaande fragment toe aan jouw bestaande algemene sitetag.

Koppelen door middel van een plugin – aanrader
Maak je gebruik van een open source systeem zoals WordPress, Joomla, Drupal of Magento dan zijn er vele plugins die de code op eenvoudige manier aan jouw site koppelen. Zo heb je binnen een handomdraai Google Analytics geïnstalleerd op jouw website. Let op: sla de volledige UA code (UA-XXXXXXXXX-X) even op zodat je deze bij de hand hebt. De plugin zal namelijk vragen om de UA code. In onderstaand overzicht geven we een aantal tips voor verschillende plugins.

  1. Google Analytics voor WordPress
  2. Google Analytics voor Joomla
  3. Google Analytics voor Magento: ga naar > Systeem > Configuratie > Verkopen > Google API. Vul je Tracking ID in en activeer de Google Analytics tracking (yes).
  4. Google Analytics voor Drupal

Let op: sommige aangekochte thema’s (een thema zorgt voor de look en feel van jouw website) bieden mogelijkheid om de UA code op te slaan. Er is dan geen plugin nodig! Kijk dus eerst in jouw thema of deze optie is ingebouwd.

Stap 4: het instellen van een dataweergave

Google Analytics biedt ook de mogelijkheid om verschillende dataweergaven in te stellen. Dit is een handige functie om pagina’s te groeperen en de data per groep te bekijken. Met deze informatie kan je bijvoorbeeld in een aparte weergave alleen aandacht geven aan jouw blogs. Hierop laat je zien welke blogs het beste presteren qua lengte of qua titel. Wat presteert beter? Een korte of een lange titel, een korte of lange blog?

Klik op het tandwiel pictogram linksonder en vervolgens op ‘Instellingen voor dataweergave’ in de meest rechter kolom.

Vul hier een naam in voor jouw nieuwe dataweergave met de gewenste opties en sla de nieuwe weergave op. Je zult zien dat je nu bovenin het scherm kunt klikken op de nieuwe dataweergave (alle accounts). Selecteer jouw nieuwe dataweergave en je kunt nu alles instellen. De nieuwe dataweergave kun je ook terugzien in jouw Google Analytics App (iOS en Android).

Google Analytics maakt automatisch een standaard weergave aan. In deze blog gaan we uit van deze weergave. Hierin kun je, indien gewenst, je eigen ip adressen en robots en spiders uitsluiten. 

Tip: Eigen IP-adres uitsluiten

Omdat je via Google Analytics meer inzicht wilt krijgen in het bezoekgedrag van bezoekers op je website is het verstandig om eigen IP-adressen uit te sluiten. De gegevens van analytics zijn betrouwbaarder als je eigen IP-adres en dat van medewerkers wordt gefilterd. Denk ook aan huisgenoten en bijvoorbeeld medewerkers van het marketingbureau dat je hebt ingeschakeld. Denk er ook aan dat je verplicht bent bezoekers van je website om toestemming te vragen om cookies van Google Analytics te mogen plaatsen.

Klik op het tandwiel pictogram linksonder en vervolgens op ‘Filters’ in de meest rechter kolom. Zoek je eigen ip-adres op via: Wat is mijn IP?. Zorg ervoor dat de waarden overeenkomen met onderstaand voorbeeld en sla de pagina op.

Google Analytics - Stap 2-2 GA uitsluiten IP

Tip: Uitsluiten robots en spiders

Robots en spiders zijn computerprogramma’s die jouw website geautomatiseerd lezen en hiermee informatie verzamelen. Ook Google gebruikt programma’s om jouw website te indexeren. Na deze indexatie wordt door het algoritme van Google bepaald hoe relevant jouw pagina’s zijn voor de organische zoekresultaten (SERP). 

De informatie van deze spiders en bots wil je echter niet terugzien in jouw Analytics dashboards. Daarin wil je alleen echte bezoekers terugzien. Het uitsluiten van deze bots en spiders gebeurt op eenvoudige wijze door middel van het aanvinken van de volgende checkbox.

Klik op het tandwiel pictogram linksonder en vervolgens op ‘Instellingen voor dataweergave’ in de meest rechter kolom. Daarna is het een kwestie van een vinkje aanzetten. Vergeet daarna niet op opslaan te drukken.

Google Analytics - Stap 2-2 uitsluiten bots

Stap 5: het instellen van doelen (conversies)

Voor het instellen van een doel (conversie) doorloop je de volgende stappen.

1. Klik in het Google Analytics dashboard op het tandwiel pictogram linksonder en vervolgens op ‘Doelen’ in de meest rechter kolom.

2. Klik op ‘+ NIEUW DOEL’.

3. Klik op ‘Template’.

4. Geef een naam op voor het doel. Bijvoorbeeld: Contactaanvraag

5. Selecteer ‘Bestemming’.

6. Kopieer de url uit de browser van de pagina waar een bezoeker op terecht komt na het invullen van het contactaanvraag formulier. Bijvoorbeeld: www.jouwdomein.nl/contactaanvraag/bedankt

Het zou er dan zo uit moeten zien:

Google Analytics - Stap 2-2 Doelen instellen

7. Druk op ‘Opslaan’.

Gefelicteerd! Je hebt je eerste doel ingesteld.

Stap 6: testen van de UA code en dataweergave

Als alles goed is ingesteld zie je nu alle statistieken terug in jouw dashboard. Om de werking van Google Analytics te testen is het vaak handig om jouw eigen IP adres nog niet uit te sluiten. Loop eens door de verschillende pagina’s heen van jouw website en kijk of het realtime dashboard laat zien welke pagina’s je bezoekt. Vul een contactformulier in welke je hebt ingesteld als doel om te kijken of ook jouw doelen goed worden gemeten.

Veelvoorkomende fouten bij het instellen van Google Analytics

Werkt Google Analytics niet op jouw website? Dan is de kans groot dat je iets niet goed hebt ingesteld. Kijk op deze Google Analytics support pagina om naar veelvoorkomende Google Analytics fouten te kijken. Mocht de oplossing hier niet tussen staan, laat dan een reactie achter onderaan deze pagina. 

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.