Het belang van werkprocessen

Wat is het belang van werkprocessen? Als ondernemer weet je dat alles om efficiency draait. Hoe beter jouw werkprocessen zijn ingedeeld, hoe hoger de productiviteit is die je kunt behalen. Het belang van goede werkprocessen is dus groot. Heb je een kleine onderneming dan merk je dit bijvoorbeeld al bij het standaardiseren van je administratie. De wijze waarop je jouw e-mail beheert, de bestandsindeling die je voor je klanten hanteert en de manier waarop jij rekeningen uitstuurt; elke standaard werkwijze vormt een workflow waaraan je helemaal gewend bent. Je voert die dan ook snel uit op de automatische piloot.

Werkprocessen beschrijven op papier

Een eeuw Workflows en de digitalisering

De toenemende bedrijvigheid in de afgelopen eeuw vereiste steeds meer workflows. Deze gestandaardiseerde werkprocessen zorgden steeds vaker voor een concurrentievoordeel. Met name de inzet van mensen en middelen kon hierdoor stapsgewijs steeds efficiënter worden aangestuurd.

Inmiddels bevinden we ons in een tijdperk van digitalisering. Er komen steeds meer pakketten op de markt die werkprocessen op een slimme wijze organiseren. Ga je zelf niet mee in deze stroom, dan kan de concurrentie je benadelen. Toch is niet ieder pakket voor elk bedrijf geschikt. Voor werkprocessen bestaat namelijk geen echte standaard. Pak je het digitaal inrichten van je workflow niet goed aan, dan kan dit soms zelfs tegen je gaan werken. Zonde van alle moeite en van al het geld.

Er zijn de laatste jaren veel gratis voornamelijk engelstalige BPM-pakketten verschenen op de markt.

Vraag ook eens na bij jouw CRM partner of zij de mogelijkheid bieden om werkprocessen te digitaliseren. Op deze wijze kun je vaak interessante koppelingen creëren. Denk hierbij aan bijvoorbeeld aan het koppelen van werkprocessen aan functieprofielen.

Werkprocessen en acquisitie

Bestuur jij een eigen onderneming, dan is de jacht op nieuwe klanten continu aanwezig. Of jouw bedrijf nu groot is of klein, een vertaalslag naar een efficiënter werkproces kan je zomaar meer nieuwe klanten opleveren. Meer klanten betekent meer geld en daarmee de mogelijkheid tot verdere professionalisering.

In jouw jacht op veelbelovende klanten, vaak ook ‘leads’ genoemd, probeer je op gestandaardiseerde wijze zoveel mogelijk aanmeldingen via internet te verzamelen. Met de stroomlijning van deze workflow valt veel voordeel te behalen.

Ook het verzamelen van gegevens rond geïnteresseerden, vormt een positieve workflow die altijd beter kan. Zulke verbeterde werkprocessen vertalen zich binnen korte tijd in geld, waardoor jouw onderneming verder kan groeien.

Verder groeien met goede werkprocessen

Denk ook eens na over de manier waarop jij e-mailcampagnes voert. Zeker als je deze weet te koppelen aan je data-opslagsystemen. Zo grijpen verschillende werkprocessen in elkaar, waardoor de kracht van jouw bedrijf nog groter wordt.

Lees ook deze blogs

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.