Is de fysieke winkel achterhaald?

Mensen zijn het de laatste tijd roerend met elkaar eens: ‘De fysieke winkel is achterhaald’. In steeds meer winkelstraten staan er panden leeg. Online winkels maken hoge omzetten en de Nederlandse economie is de laatste paar jaar behoorlijk aangetrokken. Toch zijn er vooral de laatste vijf jaar flink wat winkelketens failliet gegaan.

Is de fysieke winkel achterhaald?

Er heeft een omslag plaatsgevonden

Maar hoe komt het dan dat steeds meer online winkels een fysieke winkel openen? Ja inderdaad, dat is een omgekeerde beweging. Was het oorspronkelijk nog zo dat fysieke winkels een online shop openden naast hun fysieke verkooppunt, op een zeker moment heeft er een omslag plaatsgevonden. Bekende online winkels als elektronica webshop Coolblue en modewarenhuis Zalando openden de afgelopen twintig jaar hun digitale deuren. Ze begonnen als een gewone webshop en groeiden geleidelijk uit tot belangwekkende digitale domeinen. De laatste jaren vestigden ze echter ook een nieuwe trend: beide ketens openden fysieke winkels. Daarmee handelden zij haaks op de heersende gedachte dat een fysieke winkel achterhaald zou zijn.

Kennelijk heeft een fysieke winkel dus wel degelijk waarde. Zo legt Zalando zich in Duitsland toe op het openen van outlet stores. Onlangs opende het online warenhuis in Amsterdam ook een fysieke Pop-up store. Daarnaast werkt Zalando de laatste tijd steeds nauwer samen met talloze andere fysieke modewinkels. Online elektronicaketen Coolblue beschikt in Nederland inmiddels al over negen fysieke winkels onder haar eigen naam. Wat zou de achterliggende gedachte hiervan zijn?

Waarom gingen winkelketens failliet?

Voordat een antwoord op die vraag kan worden gegeven, is het misschien goed om eens te kijken naar het type winkel dat tijdens de crisisjaren failliet is gegaan. Een keten als de Kijkshop was in 1973 uitzonderlijk vernieuwend, met glazen vitrines en een schriftelijk bestelsysteem. Werd een ingevulde bestelbon bij de toonbank ingeleverd, dan werd het benodigde product voor de klant uit het magazijn gehaald en afgerekend. Met inachtneming van één dag vertraging, kun je tegenwoordig precies hetzelfde doen bij elke willekeurige webshop. De formule van de Kijkshop bleek dus in de huidige tijd volledig achterhaald. Hij voegde niets meer toe in de consumentenmarkt van vandaag.

Hetzelfde overkwam een winkelketen als Dixons, die jarenlang sterk was geweest in fotografie en elektronica. Dixons hanteerde een formule van lage prijzen en minimale assistentie in de winkel. Dezelfde producten koop je tegenwoordig echter heel eenvoudig online. Bovendien betaal je er dan een stuk minder voor, omdat een webshop nu eenmaal minder kosten heeft. Ook de formule van Dixons raakte in de huidige markt haar bestaansrecht kwijt. De werkwijze voegde niets meer toe aan de verkoopmethode van webshops op internet. Dit was dan ook de reden dat de keten failliet ging.

Het antwoord op de eerder gestelde vraag

Om een fysieke winkel te openen moet je tegenwoordig veel lef hebben. Je moet immers laten zien dat het presenteren van een fysieke winkel zinvol is naast het bestaande online assortiment. Nu komen we toe aan het antwoord op de eerder gestelde vraag: Wat zou de achterliggende gedachte zijn om als populaire online winkel te starten met het openen van fysieke winkels? De belangrijkste steekwoorden in dit verband zijn: ‘service en beleving’.

Maar hoe krijgen deze kenmerken vorm?

Bekijk je bijvoorbeeld een Coolblue vestiging van binnen, dan tref je een heel ander soort winkel aan dan in het verleden gebruikelijk was. Op het hoogste plan staan zaken als het krijgen van advies, het zelf uitproberen van producten, het vergelijken van producten en het verzorgen van reparaties. Bovendien kun je er persoonlijk afspreken om bijvoorbeeld een televisie of koffiemachine uit te zoeken. Daarnaast is de layout van deze winkels heel modern en creatief. Je bent er op ontdekkingstocht, er valt iets te beleven.

Ook bij Zalando is niets hetzelfde als in de traditionele modewinkel. De Pop-up store in de Kalverstraat werd op tijdelijke basis ingericht en stond gepland voor een week. Er werden elke dag andere activiteiten georganiseerd. Zo kwamen er bekende merken langs met aantrekkelijke presentaties, liet een belangrijk fashion magazine zich van haar beste kant zien en werden er door deskundigen een dag lang gratis stylingadviezen gegeven. Bovendien vonden er elke dag verlotingen plaats en speelden in dat verband de sociale mediakanalen Facebook en Twitter een grote rol. Kortom, de Pop-up store van Zalando in de Kalverstraat was volledig gericht op beleving.

De fysieke winkel met toekomst

Een fysieke winkel hoeft dus niet achterhaald te zijn. Uit het voorgaande blijkt haarscherp welk type fysieke winkel de meeste kans van slagen heeft. Dat is niet een fysieke winkel die hetzelfde biedt als een webshop op internet. Zeker niet als ongemotiveerd personeel de deuren het liefst al om 16.55 uur sluit. Een winkel waar niets extra’s te beleven valt en waar geen service van hoge kwaliteit wordt gegeven, kan haar deuren dus beter gesloten houden. Maar de nieuwe fysieke winkel kan ook gericht zijn op beleving. Het liefst over de gehele breedte van het assortiment. Wordt daarbij verstandig in geloofwaardige service geïnvesteerd, dan blijkt de fysieke winkel absoluut niet achterhaald. Vooral wanneer hij in het verlengde ligt van een populaire webwinkel op internet, heeft zo’n fysieke winkel juist de toekomst. Vergeet immers niet dat winkelen voor de meeste mensen nog steeds een belangrijke sociale activiteit is.

Lees ook deze blogs

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.