Kernwaarden en het belang hiervan

Voor elk bedrijf is het belangrijk dat de kernwaarden duidelijk aanwezig zijn. De kernwaarden en het belang hiervan worden omschreven in de missie van een organisatie, ook wel mission statement. Kernwaarden zijn drijfveren en/of eigenschappen die laten zien waar een bedrijf voor staat, waarom je de dingen doet die je doet. Ze hebben niet alleen betrekking op de organisatie als geheel maar zijn ook belangrijk voor de werknemers, de klanten en andere betrokkenen. Meestal zijn er maximaal drie tot vijf kernwaarden. Bijvoorbeeld: daadkrachtig, zorgvuldig en betrokken. Of, zoals in het geval van iTR Advies: deskundig, doeltreffend, heldere taal, transparant en betrokken.

Kernwaarden en het belang hiervan

Kernwaarden kiezen en formuleren

Je kernwaarden zijn al aanwezig, die hoef je niet te zoeken. Waarschijnlijk heb je een heleboel kernwaarden, immers, je wilt je bedrijf zo goed mogelijk leiden en presenteren. Alleen een lijst met een opsomming van allerlei kernwaarden is geen goed idee. Kom tot de kern van de zaak, wat is écht belangrijk? Kernwaarden en het belang hiervan komen tot uiting in je mission statement, een leidraad voor de hele onderneming, voor elke werknemer en klant. Kernwaarden dragen je onderneming. Iedereen ziet waar je voor staat en waarom je er voor staat. Kernwaarden dwingen je ook tot het maken van keuzes. Vind je milieu heel belangrijk? Dan neem je waarschijnlijk geen opdrachten aan van een sterk milieuvervuilend bedrijf. Vind je contact met anderen heel belangrijk? Jouw interesse ligt dan waarschijnlijk niet bij het opzetten van een geautomatiseerd proces.

Lijst met voorbeeld kernwaarden

  • Aandacht
  • Avontuur
  • Betrouwbaar
  • Betrokken
  • Creatief
  • Daadkracht
  • Discipline
  • Doelgericht
  • Duurzaam
  • Eenheid
  • Eerlijk
  • Effectief
  • Enthousiast
  • Flexibel
  • Innovatief
  • Klantgericht
  • Liefde
  • Nuchter
  • Ondernemend
  • Optimisme
  • Passie
  • Plezier
  • Respect
  • Samenwerken
  • Vertrouwen
  • Vitaal
  • Zorgvuldig
  • Zorgzaam

Kies de kernwaarden die jij belangrijk vindt. Overleg met je personeel, hoe zien zij de onderneming? Wat vinden zij belangrijk? Het is ook belangrijk de gekozen kernwaarden (drie tot vijf kernwaarden) op een creatieve manier vorm te geven. Bijvoorbeeld verwerkt in een slogan: “Wij zijn ondernemend en flexibel en begroeten elke klant enthousiast en met respect”. Of: “Onze organisatie staat voor daadkracht en discipline hetgeen zich uit in effectief samenwerken”. De kernwaarden en het belang hiervan komen zo op een heldere manier tot uitdrukking. Zo weet iedereen die met je onderneming in contact komt waar hij of zij aan toe is. 

Zet je kernwaarden in

Het is belangrijk de kernwaarden bekend te maken. Zet ze op je website, bespreek ze met je werknemers of zet ze op je briefpapier. Gebruik de kernwaarden ook voor de werving en selectie van nieuw personeel, zet ze in het functieprofiel. Zo trek je de juiste mensen aan, mensen die passen binnen jouw bedrijfscultuur. Kernwaarden geven je werknemers houvast en zij hebben het gevoel bij te dragen aan iets belangrijks. Kernwaarden en het belang hiervan zullen steeds duidelijker worden naarmate je ze meer uitdraagt, ook onder je werknemers en klanten. 

Tenslotte stelt je mission statement, waarin de blik naar binnen is gericht, je ook in staat een heldere visie te formuleren: een levend document dat steeds wordt bijgesteld en waarin de blik naar buiten en naar de toekomst is gericht. 

Lees ook deze blogs

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.