KISS principe toepassen

Hoe kun je het KISS principe toepassen? Laten we eerst kijken naar de betekenis ervan. Het KISS principe is afkomstig uit de programmeurs-wereld en is een Engelse afkorting. Waar de letters precies voor staan wisselt nog wel eens:

  • Keep it Short and Simple
  • Keep it Simple & Straightforward
  • Keep it Simple, Stupid
  • Keep it Smart & Simple
  • Keep it Safe en Simple. 

Duidelijk is in ieder geval dat bij het KISS principe eenvoud (simple) voorop staat. Het toepassen van het KISS principe in de programmeurs-wereld dateert al van de late jaren 70 en werd gebruikt om gecompliceerde programma’s zoveel mogelijk te vermijden. In de jaren 90 werd het KISS principe ook toegepast in andere bedrijfstakken, vooral in de grafische branche (animatie, marketing, vormgeving en reclame). Uitgangspunt hier was de gedachte dat een boodschap alleen overkomt als men niet te veel tegelijkertijd vertelt en het dus vooral simpel moet houden. Ook wel bekend als “less is more”. Het KISS principe toepassen betekent dus vooral eenvoud en daarnaast spelen slim, veilig en kort een rol. 

KISS principe toepassen

Kiss principe: een compacte boodschap

Ingewikkelde, moeilijke boodschappen moeten worden vermeden als je uitgangspunt is dat een grote groep mensen je product begrijpt en kan gebruiken. Ellenlange handleidingen werken niet. Denk aan de dikke boekwerken bij televisies; deze zijn inmiddels al lang vervangen door handzame snelstartgidsen. Lappen tekst kunnen vaak worden vervangen door een enkele afbeelding. 

In de wereld van de marketing kan je het KISS principe toepassen door gebruik te maken van slogans. Boodschappen worden verpakt in korte, krachtige boodschappen en niet alles wordt tegelijk verteld.

Een paar voorbeelden

Wil je zelf het kiss principe toepassen dan heb je een sleutel in handen tot efficiënt en snel werken. Als je een boodschap overbrengt met veel woorden, dan loop je het risico dat mensen je niet begrijpen of de draad van je verhaal kwijtraken. Een enkele slogan, een afbeelding of een combinatie hiervan werkt vele malen beter. 

Een offerte moet soms veel informatie bevatten. Echter, de klant wil allereerst weten wat er wordt aangeboden voor welke prijs. Maak daarom een offerte volgens het KISS principe: kort en bondig, helder en duidelijk, simpel. Natuurlijk kan je in de bijlagen uitweiden over allerlei zaken. Keep it short & simple. 

Een powerpoint presentatie is een aanvulling op je verhaal. Niet alles hoeft in je powerpoint te staan. Deze moet juist kort en duidelijk zijn en alleen de hoofdlijnen laten zien. De presentator vertelt het verhaal en dit is vele malen belangrijker dan de powerpoint. De aandacht moet zijn gericht op de spreker, niet op het scherm. Staan er in de powerpoint ellenlange opsommingen of ingewikkelde verhalen dan zal de aandacht van de luisteraars snel verflauwen. Gebruik een groot lettertype zodat iedereen de woorden kan lezen en werk met afbeeldingen. 

Een verkoopgesprek is een gesprek, geen monoloog. Ook bij een verkoopgesprek kan je het KISS principe toepassen. Houd je verhaal over je product kort en bondig en luister vooral naar de klant. Zo weet je wat hij nodig heeft en kan je hier op inspelen. Door tijdens een dergelijke gesprek het KISS principe toe te passen zal je meer uit het gesprek halen en de klant sneller voor je winnen.

Lees ook deze blogs

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.