Tips voor thuiswerken

Sinds de wereldwijde Coronacrisis moeten heel veel mensen er aan geloven: thuiswerken. De meeste mensen zijn dat niet gewend en kunnen wel wat tips voor thuiswerken gebruiken. Hoe doe je dat, je werk plannen of werken met (kleine) kinderen om je heen? Hoe blijf je in verbinding met collega’s, hoe deel je je tijd in en allerlei andere vragen beantwoorden we in dit artikel.

Tips voor thuiswerken

Tip 1 Blijf in beweging

Thuiswerken betekent vrijwel altijd dat je minder in beweging bent dan wanneer je op kantoor werkt. Om te beginnen moet je naar kantoor toe: lopend, fietsend, met de trein of met de auto. Dit brengt in alle gevallen tenminste enige beweging met zich mee. Daarnaast bewegen we op kantoor -ongemerkt- best veel. We lopen naar collega’s, naar andere afdelingen, het toilet is meestal wat verder weg dan thuis, we gaan naar vergaderingen en je loopt geregeld naar de centrale printer en naar het koffieapparaat. Je loopt dus het risico dat wanneer je thuiswerkt, veel minder beweging krijgt. Zorg daarom voor voldoende beweging, minimaal elk uur opstaan, rondlopen, de trap op en af of even met de hond een korte wandeling maken. 

Tip 2 Maak een planning voor je dag

Thuiswerken is anders dan naar kantoor gaan. Er zijn geen duidelijke begin- en eindtijden en je loopt het risico de hele dag met werk bezig te zijn en de avond erbij. Daarom is het verstandig een dagplanning te maken en daar niet alleen de werktijden maar ook de ontspanningsmomenten in op te nemen. Verdeel je dag in blokken waarin je werk, ontspanning, zorg en beweging opneemt.
De werkblokken kan je concreet vullen met de werkzaamheden die je wilt doen.
Handig: je dagindeling delen met collega’s zodat je tijdens jouw lunchpauze niet wordt gestoord.
Het is verstandig, zeker als je net bent begonnen met thuiswerken, je planning te evalueren en aan te passen waar nodig. 

Tip 3 Zorg voor afwisseling

Je kunt beter meerdere keren per dag korte blokken werken dan lange tijd achteren doorgaan. Dat is niet goed voor je lichaam en ook niet voor de geest. Afwisseling kan je ook zoeken in bijvoorbeeld je zithouding. Heb je veel leeswerk? Print het uit en ga lekker in je luie stoel zitten. Neem ook tussendoor een wat langere break zodat je kunt bewegen of naar buiten kunt. Ook leuk: betrek je gezinsleden bij je pauzes. Het is niet alleen gezellig maar leidt er ook toe dat je minder wordt gestoord in de periodes dat je aan het werk bent. 

Tip 4 Richt je werkplek goed in

Het is belangrijk om wanneer je thuiswerkt over een goede werkplek te beschikken. Anders loop je het risico op allerlei fysiek klachten: hoofdpijn en rugpijn door een verkeerde zithouding, een muisarm als gevolg van een te hoog of te laag bureau en oogklachten. Zorg ook voor goede verlichting. Je kunt veel bereiken door creatief te zijn. Een paar boeken onder je beeldscherm zodat deze hoger staat, kussens in een stoel zodat je comfortabel zit. Zorg er voor dat je met ontspannen schouders kunt werken en het beeldscherm recht voor je staat. 

Extra belangrijk: zorg goed voor je ogen. Lang naar een beeldscherm kijken betekent een zware belasting voor de ogen. Dit zit vooral vast op het langdurig focussen op dezelfde afstand. Denk er daarom aan je ogen regelmatig rust te geven door verder weg te focussen. Even uit het raam kijken, even naar de blauwe (of grijze) lucht kijken, de kat aaien of een kop koffie pakken. Regelmatig buiten een wandeling maken is ook goed voor je ogen omdat ze dan verse zuurstof krijgen. 

Heb je de neiging regelmatig pauzeren te vergeten? Stel dan pauzesoftware in.

Tip 5 Blijf in verbinding

Het kan een eenzaam gevoel geven om thuis te werken. Opeens heb je geen gezellige momenten meer met collega’s, je kan niet zomaar even wat zeggen of vragen. Gelukkig kan je tegenwoordig online ook prima in contact blijven met anderen. Zoek contact met collega’s die net als jij thuiswerken. Je kunt informeren of alles lukt, ervaringen delen en even bijpraten. Probeer niet alleen te mailen maar ook te bellen en te videobellen. Dat is veel persoonlijker. Je kunt ook een online koffiepauze organiseren met al je collega’s en zo dagelijks even bijpraten. Of organiseer de wekelijkse vrijdagmiddagborrel! Door vast te houden aan bepaalde gewoontes op kantoor kan je het wij-gevoel behouden. 

Tip 6 Zorg voor online veiligheid

Er zijn altijd mensen die proberen misbruik te maken van online activiteiten. Als je thuis werkt, werk je vaak op je eigen apparatuur. Dit kan betekenen dat documenten en andere informatie minder goed is beveiligd. Zorg daarom voor een goede virusscanner en maak gebruik van veilige online platformen voor de contacten met werk en derden. 

Tip 7 Houd je kinderen bezig

Het kan heel lastig zijn: thuiswerken met kinderen over de vloer. Gedurende de Coronacrisis gingen kinderen massaal langere tijd niet naar school terwijl ouders moesten thuiswerken. Dit is natuurlijk best lastig. Kinderen bezig houden en misschien helpen met school terwijl er veel werk is waarop jij je moet concentreren. Dit vereist nogal wat creativiteit. Natuurlijk kan je je kinderen voor de tv zetten maar dat is natuurlijk niet gezond als je dat de hele dag doet. Betrek ze in ieder geval bij je pauzes en doe dan iets met hen samen. Zo weten zij dat papa of mama binnen afzienbare tijd weer beschikbaar is. Koop wat extra knutseldingen zodat kinderen aan de slag kunnen met papier, lijm, klei en prikpen.

Vraag je werkgever om coulance. Tenslotte: veel werk kan best eventjes wachten. In bijzondere tijden moeten bijzondere beslissingen worden genomen en veel werkgevers staan open voor versoepeling. Je kunt ook je werkdag wat rekken en bijvoorbeeld de ochtend werken als de kinderen nog slapen en daarna tv kijken. De middag ga je lekker bewegen met de kinderen om ’s avonds nog een paar uur te werken als zij slapen. Het kunnen op die manier lange dagen worden maar wel dagen die meer ontspannen en gezellig zijn.

Lees ook deze blogs

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.