Wat is een KPI?

KPI is de afkorting van Key Performance Indicator. In het Nederlands: kritieke prestatie-indicatoren.

Deze wordt ingezet om de prestaties van een bedrijf, merk of product te analyseren. Door middel van een objectieve meting kan bijvoorbeeld het succes van een bepaalde campagne worden gemeten. Ook succes op de lange termijn kan met behulp van KPI inzichtelijk worden gemaakt.

Hoewel bedrijven vaak veel informatie beschikbaar hebben over het eigen functioneren, kan met behulp van KPI een meer hanteerbaar beeld worden gevormd op basis van essentiële statistieken. Door binnen operationele doelstellingen KPI’s op te nemen, wordt het behalen van de doelstellingen meetbaar (SMART). De aandachtsgebieden en cruciale activiteiten voor het behalen van de doelen worden hierbij kritieke succesfactoren genoemd.

KPI - key performance indicator

Voorbeelden van KPI’s

Er zijn een groot aantal toepassingen denkbaar met behulp van KPI. Zo kan bijvoorbeeld het aantal nieuwe klanten binnen een bepaalde termijn worden gemeten. Of het aantal nieuwe klanten via een bepaald kanaal zoals een social media blog of landingspagina.

De omzet of omzetgroei kan worden gemeten. De gemiddelde levertijd van een bestelling kan worden gemeten maar ook het aantal klachten dat wordt ontvangen, al dan niet binnen een bepaalde periode. De mogelijkheden van KPI zijn onbegrensd en de toepassing ervan is afhankelijk van de organisatie, het product en natuurlijk van het soort gewenste informatie.

Zinvol én creatief

KPI is een instrument dat binnen het bedrijfsleven creatief kan worden ingezet door de marketeer. Het geeft de marketeer handvatten voor het bepalen van de strategie, gekoppeld aan de doelstellingen. Op deze manier kan de bedrijfsstrategie worden bijgestuurd en succesvoller worden.

Bij de keuze van een goede KPI zijn drie criteria van belang:

  1. Relevantie
  2. Definitie
  3. Uitgebalanceerd.

Een goede KPI levert een relevante bijdrage aan het bereiken van de doelstellingen. Er wordt gekozen voor duidelijk, begrijpelijk en consistent taalgebruik. Tenslotte moet er een goede balans bestaan tussen kwantiteit en kwaliteit. Bij bepalen van de juiste KPI is creativiteit heel belangrijk. De marketeer moet daarnaast kennis hebben van de processen, de deelobjecten en het geheel kunnen overzien opdat het proces optimaal kan worden ondersteund.

Lees ook deze blogs

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.