Wat is outsourcing?

Outsourcing betekent uitbesteden. Soms kan een organisatie vanuit strategisch oogpunt besluiten om bepaalde bedrijfsactiviteiten uit te besteden aan een andere onderneming (de dienstverlener). Het kan gaan om nieuwe of bestaande activiteiten. In het laatste geval geeft de organisatie er de voorkeur aan een deel van de eigen organisatiemiddelen niet langer in te zetten maar om de werkzaamheden elders onder te brengen.

Doorgaans wordt als derde een partij gekozen voor wie de werkzaamheden juist tot de kernactiviteiten behoren. De werkzaamheden waarvoor regelmatig wordt gekozen voor outsourcing zijn de salarisadministratie, opslag, wagenpark, ICT-beheer, marketing en horeca.

Outsourcing is sinds de eeuwwisseling steeds populairder geworden. Veel bedrijven besluiten zich meer te concentreren op hun eigen kernactiviteiten en derden in te zetten voor niet-kerntaken.

Outsourcing

Voordelen outsourcing

Er wordt doorgaans gekozen voor outsourcing om strategische redenen. De voordelen van outsourcing:

  • Men hoeft niet zelf te voorzien in gekwalificeerd personeel, maar kan de zorg voor gekwalificeerde medewerkers verleggen naar de dienstverlener.
  • Vergroten van flexibiliteit. Afscheid nemen van personeel in loondienst is doorgaans niet gemakkelijk en kan veel geld kosten terwijl het contract met een dienstverlener eindig is.
  • Het nastreven van een hoog kwaliteitsniveau. Eigen personeel hoeft niet te worden opgeleid en je haalt mensen binnen met bestaande ervaring. Zo kan er direct een professional worden ingezet.
  • Vrijkomen van vermogen. Indien bestaande activiteiten worden uitbesteed, kunnen bedrijfsmiddelen vaak worden afgestoten. Denk aan gebouwen, machines en transportmiddelen. De liquiditeitspositie verbetert en vrijgekomen vermogen kan op deze manier worden geïnvesteerd.

Risico’s van outsourcing

Outsourcing kent een aantal voordelen maar er kleven ook risico’s aan. De dienstverlener kan zich niet houden aan gemaakte afspraken waardoor de opdrachtgever in de problemen komt. Het kan ook voorkomen dat een dienstverlener systematisch onder presteert, bijvoorbeeld door meer uren te declareren dan zijn gewerkt. Dit kan (lange tijd) gebeuren. Dit wordt Shirking genoemd.

Het is ook mogelijk dat de dienstverlener opgedane kennis inzet voor derden of concurrentiegevoelige informatie doorspeelt. Zo wordt haar vertrouwenspositie beschaamt (poaching).

Er kan ook een verkeerde machtspositie ontstaan. Opdrachtgever wordt steeds afhankelijker van de dienstverlener en machtsmisbruik ligt op de loer, bijvoorbeeld door steeds hogere tarieven te bedingen. Dit wordt opportunistic repricing genoemd.

Lees ook deze berichten

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.