Wat is een loyaliteitsprogramma?

Bij een loyaliteitsprogramma blijkt uit de naam al duidelijk waar het om gaat: de loyaliteit van de klant moet worden vergroot. Dit betekent dat de klant gestimuleerd moet worden om zo vaak mogelijk terug te komen. Een loyaliteitsprogramma is dan ook vooral op binding van de klant gericht. Er moet een prikkel van uitgaan die de klant ertoe verleidt om steeds weer naar jou terug te komen.

Lees verder na de afbeelding.

Is een loyaliteitsprogramma interessant?

De bekende spaarzegels

Je kent ze vast ook zelf wel. De zegeltjes die je bij de kassa van de supermarkt krijgt. Er wordt altijd een spaarkaart bij gegeven, die vaak een uiterste datum bevat. Heb je de spaarkaart vol gespaard, dan geeft een volle kaart recht op een product of korting bij de aankoop van een product. Dit product behoort lang niet altijd tot het gewone assortiment van de betreffende supermarkt. Vaak is zo’n product speciaal voor het loyaliteitsprogramma ingekocht. De prikkel om de kaart vol te sparen is groot. Je komt als klant dus graag weer terug.

Een spaaractie kan ook gepaard gaan met het kopen van zegels door de klant. Jij als ondernemer krijgt hierdoor al in een eerder stadium liquide middelen binnen, terwijl je er nog geen product voor hoeft terug te geven.

Loyaliteitsprogramma met elektronische spaarkaart

Tot zover de spaarzegels. Steeds vaker zie je dat een loyaliteitsprogramma de vorm heeft van een elektronische kaart. Daar wordt een spaarsaldo op bijgeschreven, maar met zo’n kaart kun je als ondernemer veel meer. Neem bijvoorbeeld de Bonuskaart van Albert Heijn. Hiermee kan het gedrag van de consument nauwkeurig in kaart worden gebracht. Te zien is welke aankopen worden gedaan, welke aanbiedingen goed lopen bij een bepaalde doelgroep en op welk tijdstip van de dag wordt gekocht. Bovendien stelt een elektronische klantenkaart jou in staat om gepersonaliseerde aanbiedingen aan jouw klanten te doen.

Een loyaliteitsprogramma voor jouw bedrijf ontwerpen

Is jouw bedrijf niet groot, dan zullen niet alle hier genoemde opties toepasbaar zijn. Sommige mogelijkheden kun je echter wel benutten. Bedenk steeds dat je vooral de klant aan je wilt binden. Dit kan ook door die klant een reeks van samenhangende giften te verstrekken. Kleine speelgoedartikelen bijvoorbeeld, die samen een complete reeks vormen. Ook rond grote voetbaltoernooien wordt veel in de loyaliteitsprogramma’s geïnvesteerd. Er kan voor jouw bedrijf heel eenvoudig een aantrekkelijk loyaliteitsprogramma in elkaar worden gezet.

Samenwerken binnen een groter loyaliteitsprogramma

Tot slot bestaan er ook spaarsystemen waarin door verschillende ondernemers wordt samengewerkt. Een bekend voorbeeld hiervan zijn de Airmiles die bij veel verschillende winkels kunnen worden gespaard. Als loyaliteitsprogramma voor enkel jouw bedrijf is het Airmilessysteem misschien wat minder sterk. De Airmiles kunnen immers op meer plekken worden gespaard. Toch trek je er een flinke groep klanten mee, die graag deze punten wil sparen. Op bredere schaal zorgt dit toch weer voor een stuk loyaliteit.

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.