Het verschil tussen een missie en een visie

Missie en visie: twee termen die vaak verweven zijn, maar toch een unieke betekenis dragen. Ontdek hun verschillen, het belang van een missie en visie voor een bedrijf, en hoe je ze kunt definiëren in deze blogpost.

Inhoudsopgave

    Ze worden vaak in één adem genoemd: missie en visie. Wat is het verschil tussen een missie en een visie? Kort gezegd komt het hierop neer: “De missie is waar we voor staan, de visie is waar we voor gaan”. Elk zichzelf respecterend bedrijf heeft een missie en een visie. In deze stukken wordt het bestaansrecht van de onderneming verwoord en ze vormen tezamen de leidraad bij alles wat er in de organisatie gebeurt. Niet alleen bedrijven kunnen een missie en visie hebben maar ook mensen hebben vaak nagedacht over hun hogere doelen en de uitvoering ervan.

    Uitleg over het begrip missie

    In de missie van een organisatie, ook wel mission statement, staat beschreven vanuit welk gedachtengoed, welke waarden en identiteit wordt gehandeld. 


    Wil je meer weten over het het formuleren van een missie en visie? Download ons gratis e-book boordevol bedrijfsadvies.


    Lees verder na de afbeelding.

    Oog van een visionair

    Een missie groeit vaak door de jaren heen en is doorgaans gekoppeld aan de oprichter van het bedrijf. Er was -en is- een droom om iets te bereiken, iets wezenlijks. De missie fungeert als motivator en als de missie helder is, kan deze door het hele bedrijf worden gedragen. Als de missie is geïntegreerd in de denkwijze en handelswijze van alle medewerkers dan weet iedere medewerker waarom hij of zij iets doet. Een stevige missie onder een organisatie helpt een bedrijf ook door moeilijke tijden. De missie is een ijkpunt, een blijvend iets dat niet jaarlijks zal wijzigen. Het verschil tussen en missie en visie ligt vooral hierin dat een visie toekomstgericht en marktgericht is, waar de missie meer “naar binnen kijkt” en organisatiegericht is. 

    Hulpvragen om een missie te formuleren zijn onder meer:

    • Waar staan we voor
    • Welke normen en waarden hebben wij
    • Welke overtuigingen motiveren ons
    • Wat is ons bestaansrecht.

    © Kennisdomein

    Het formuleren van een visie

    Om een visie te formuleren kan men zich eveneens bepaalde vragen stellen. Hoe ziet de omgeving van mijn bedrijf er in de verre toekomst uit? Wat wil ik dan hebben bereikt met mijn organisatie? Hoe gaan we deze doelstellingen vormgeven en de gestelde doelen behalen? Het verschil tussen een missie en een visie is het tijdsbestek waarvoor zij gelden: een visie wordt vaak geschreven voor een bepaalde periode en wordt regelmatig geëvalueerd en bijgesteld, een missie is tijdloos. Ook wordt regelmatig nagegaan of de visie nog in lijn is met de missie van de organisatie. Door helder te omschrijven wat de visie van een bedrijf is, kan gemakkelijker richting worden gegeven en kunnen gemakkelijker beslissingen worden genomen. Overigens kan een visie ook voor een deel van het bedrijf worden geschreven, een afdeling. 

    Missie en visie zijn twee verschillende invalshoeken van waaruit je een statement schrijft. Missie en visie kunnen niet zonder elkaar: de missie fungeert als fundament onder de organisatie en met de visie geef je de missie handen en voeten. Een missie zonder visie is een droom die een droom zal blijven.

    De verschillen tussen een missie en een visie

    Missie

    • Tijdloos
    • Wie zijn we
    • Waarvoor we staan
    • Blik naar binnen gericht, organisatie
    • Geformuleerd met behulp van ervaringen uit het verleden

    Visie

    • Voor een bepaalde periode
    • Wat kunnen wij betekenen
    • Waarvoor gaan we
    • Blik naar buiten gericht, markt
    • Blik op de toekomst

    Doormiddel van het golden circle model van Simon Sinek kun je op een leuke wijze werken aan jouw missie en visie. Hierbij speelt met name de vraag ‘waarom’ centraal.

    Wil je meer weten over het het formuleren van een missie en visie, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book ⤵


    Gratis ebook met tips voor bedrijven en afdelingen!

    ✅ Direct gratis in je mailbox
    ✅ Creëer concrete doelen, een betere missie & visie en verbeter je marketing en communicatie inzet
    ✅ Geschreven door de specialisten van Kennisdomein


    Eerste publicatie op: 2 september 2019
    Geschreven door: Team Kennisdomein
    Van Kennisdomein
    Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Scherm met data
    Over ondernemen
    In het tijdperk van digitalisering en technologische vooruitgang is data het middelpunt geworden voor orga...
    Zwangere vrouw met blond haar
    Over ondernemen
    Je hebt een eigen bedrijf en krijgt een kind. Betekent ZZP en zwanger dat je nu maandenlang zonder inkomen...
    Man met donkere haren en ledlampen
    Over ondernemen
    In een wereld die steeds meer gedreven wordt door commerciële belangen en concurrentie, is het merkenrecht...
    Zakenmensen die bij een diep gat staan
    Over ondernemen
    Het maken van een strategische planning is een must voor elk bedrijf. Zo’n planning gaat over alles wat me...
    Meer artikelen over Over ondernemen