Een missie formuleren

Een missie formuleren kan enorm lastig zijn. Terwijl het toch vaak maar om een korte tekst gaat die  soms uit één, soms uit een paar zinnen bestaat. In ons blog ‘Het verschil tussen een missie en een visie’ hebben we al uitgelegd wat de begrippen precies betekenen. In dit blog proberen we helder te krijgen hoe je het beste een missie kunt formuleren en hoe je daar komt. We kijken eerst nog een keer naar het begrip missie en wat het nou eigenlijk is. En waarom je een missie moet hebben. We laten je ook een missie zien van een succesvol bedrijf en analyseren die missie. 

Inhoudsopgave

    Het begrip missie nader bekeken

    In een missie (mission statement) staat wat het hogere doel van een organisatie is. In één of twee zinnen. Wat voegt jouw organisatie toe aan de wereld? Je kunt de vraag ook omdraaien: wat mist de wereld als jouw organisatie er niet meer is?

    Zoals we in het blog ‘Het verschil tussen een missie en visie’ al kunnen lezen ontstaat een missie meestal niet in één dag. Het is iets dat door de jaren heen groeit en ook een beetje kan veranderen. Bijvoorbeeld onder invloeden van buitenaf zoals veranderingen in de maatschappij, in de wereld of binnen het vakgebied van de organisatie. 


    Wil je meer weten over het het formuleren van een missie en visie? Download ons gratis e-book boordevol bedrijfsadvies.


    Lees verder na de afbeelding.

    Man op de maan met Nederlandse vlag

    © Kennisdomein

    Waarom is een missie belangrijk

    Een missie kan -en moet-  motiverend werken. Het is een soort katalysator. En niet alleen voor jou en het management maar voor het héle bedrijf. En daarbuiten. Wil je dat brede draagvlak, en die sterke motivatie, bereiken dan moet de missie wel helder zijn. Een krachtige missie kan het hele bedrijf dragen en is met name ook belangrijk voor je employer branding

    Een heldere, krachtige missie kan je bedrijf door moeilijke tijden helpen, schept vertrouwen en een band onder personeel, alle neuzen staan dezelfde kant op en iedereen weet waarom ie doet wat ie doet. Een missie kan jou en je personeel trots maken!

    Een missie nader bekeken en geanalyseerd

    Je kunt nog zoveel lezen over missies en tips krijgen hoe je ze moet formuleren, niets werkt zo verhelderend als voorbeelden. Daarom hierna een voorbeeld van een missies van het succesvolle bedrijf Nike dat we eens goed bekijken en interpreteren.

    Nike: Inspiratie en innovatie brengen naar elke atleet, overal ter wereld

    In deze ene zin, deze missie, staat ontzettend veel; wat precies?

    Nike wil sporters inspireren. Alleen dat is al een grote taak.
    Nike wil nieuwe producten op de markt brengen door te investeren in innovatie. Innoveren kan alleen als je geld, tijd en mensen inzet om nieuwe mogelijkheden te ontdekken en te ontwikkelen. 

    Verder belooft Nike producten te maken voor élke atleet. Jong en oud, geweldig, goed en beginneling. En dat overal ter wereld. Arm en rijk. 

    Wat verwacht ik als consument nu van Nike? Heel wat:

    • Ik verwacht dat Nike producten maakt die me inspireren. Bijvoorbeeld door hun uiterlijk en aanschafprijs
    • Ik verwacht dat Nike investeert in nieuwe producten, onderzoek doet naar verbeteringen binnen de sportwereld en daar geld, mensen en tijd voor vrijmaakt
    • Ik verwacht dat Nike er is voor elke atleet. Voor jonge kinderen die voor het eerst gaan sporten, voor volwassenen die graag een partijtje tennissen of willen hardlopen en voor topatleten die het beste van het beste willen hebben op het gebied van sportschoenen
    • Ik verwacht dat Nike er is voor arm en rijk. Dat hun sportschoenen ook beschikbaar zijn voor mensen met een kleine portemonnee, in arme landen of op afgelegen plaatsen

    Uit mijn verwachtingen blijkt meteen ook dat een missie een belofte is. 

    Een missie is een belofte

    Een missie is dus ook een belofte naar de consument. Bedenk bij het formuleren van jouw missie dat  beloftes wel moeten worden waargemaakt. Doe daarom geen beloften in je missie die je niet (ook niet op termijn) kunt nakomen. 

    En wat als je net begint met je bedrijf en een missie wilt formuleren? Je kunt dan best een missie formuleren die nog (ver) buiten je mogelijkheden ligt van dit moment. Bedenk echter wel of je je doelen kunt halen, binnen een redelijke termijn. Nike is op dag één ook niet in staat geweest alle doelen te halen, daar zijn jaren overheen gegaan. Wees wel reëel naar jezelf én naar buiten. 


    Wil je meer weten over het het formuleren van een missie en visie? Download ons gratis e-book boordevol bedrijfsadvies.


    Verwachtingen wekken

    Een missie is dus een belofte en een belofte wekt verwachtingen. De missie van Nike kan tot allerlei vragen leiden van consumenten:

    • Hebben jullie schoenen speciaal voor de oudere atleet? Of voor mijn dochter van 2 jaar?
    • Kunnen jullie een schoen ontwikkelen voor op een nieuw model ski?
    • Hebben jullie ruimte voor het doneren van sportschoenen aan een derdewereldland?

    Daarnaast wekt een missie ook een bepaalde verwachting voor wat betreft de uitstraling van een bedrijf. Als je binnen zou lopen op kantoor bij Nike, verwacht je sportieve mensen, met een sportieve uitstraling, die openstaan voor jouw vragen, bereid zijn te investeren in je plannen en zin hebben je te inspireren. 

    Je verwacht niet te worden ontvangen door een man in kostuum of een dame in mantelpak die ongeïnteresseerd is, niet wil meedenken of geen zin/tijd heeft in jou te investeren of je te inspireren. 

    En dan nu jouw missie

    Om de missie van je bedrijf te formuleren moet je om te beginnen je bedrijf volledig onder de loep leggen. Wat kan je al en wat wil je bereiken? Het beste kom je tot inzichten door jezelf allerlei vragen te stellen:

    • Waarom bestaat de organisatie
    • Wat doe je 
    • Waar geloof je in
    • Welke behoefte vervul je
    • Voor wie doe je wat je doet
    • Waarin onderscheid je je van anderen
    • Wat zijn je kernwaarden

    Die laatste vraag, wat zijn je kernwaarden, is vaak een lastige. Er zijn zoveel kernwaarden, wel meer dan honderd en welke zijn dan van toepassing op jouw bedrijf? Je kunt ze niet alle honderd nemen, dus je zult keuzes moeten maken. Kernwaarden zijn heel geschikt om te verweven in je missie. Een paar belangrijke kernwaarden zijn: respect, authenticiteit, veiligheid, passie en inzet. Als je voor bepaalde kernwaarden kiest kan je het gevoel krijgen al die andere kernwaarden niet belangrijk te vinden. Dat is natuurlijk niet zo. Misschien staan puurheid, bezieling, eigenheid en zingeving niet in je missie. Dat betekent niet dat je die kernwaarden niet ook kunt nastreven. Het blijf wel lastig om keuzes te maken. Kies de kernwaarden die echt 100% bij je passen en écht belangrijk voor je zijn. 

    Samen of alleen

    Een missie formuleren kan je alleen doen maar ook samen met anderen. Beide manieren hebben voordelen en nadelen. Welke je kiest hangt ook af van je persoonlijkheid. 

    Ben je iemand die graag met anderen van gedachten wisselt? Dan kan sparren over je missie geweldig boeiend zijn. Anderzijds kan het je ook onzeker maken. Iedereen heeft eigen gedachten en uiteindelijk zie je misschien door de bomen het bos niet meer. In dat geval kan je er juist voor kiezen je missie alleen te schrijven. Precies helemaal zoals jij het wil. 

    Missie bijstellen

    Een missie is het grondvest waarop je bedrijf rust. Het is dus niet de bedoeling dat je hem steeds aanpast. Soms kom je er echter niet onderuit. Zeker in het begin kan het nodig zijn de missie bij te stellen. Bepaalde gestelde doelen lijken toch minder realistisch, je product ontwikkelt zich net iets anders dan gedacht of er is iets veranderd op de markt of in de maatschappij. 

    Het is sowieso goed om ongeveer eens in de vijf jaar je missie onder de loep te nemen en na te gaan of deze nog volledig past bij jou en je bedrijf. 

    Wil je meer weten over het formuleren van een missie, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book ⤵


    Gratis ebook met tips voor bedrijven en afdelingen!

    ✅ Direct gratis in je mailbox
    ✅ Creëer concrete doelen, een betere missie & visie en verbeter je marketing en communicatie inzet
    ✅ Geschreven door de specialisten van Kennisdomein


    Eerste publicatie op: 13 februari 2023
    Geschreven door: Sonja Schwedersky
    Van De Schrijverije
    Sonja Schwedersky is de oprichter van Tekstbureau De Schrijverije (2005). Vanaf haar jonge jaren volgde zij een tweeledig pad: een zakelijk en een creatief. Een rechtenstudie en een conservatorium opleiding. Zowel als schrijver en als componist is haar carrière succesv...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Scherm met data
    Over ondernemen
    In het tijdperk van digitalisering en technologische vooruitgang is data het middelpunt geworden voor orga...
    Zwangere vrouw met blond haar
    Over ondernemen
    Je hebt een eigen bedrijf en krijgt een kind. Betekent ZZP en zwanger dat je nu maandenlang zonder inkomen...
    Man met donkere haren en ledlampen
    Over ondernemen
    In een wereld die steeds meer gedreven wordt door commerciële belangen en concurrentie, is het merkenrecht...
    Zakenmensen die bij een diep gat staan
    Over ondernemen
    Het maken van een strategische planning is een must voor elk bedrijf. Zo’n planning gaat over alles wat me...
    Meer artikelen over Over ondernemen