fbpx

De rol van tekst op social media

Iedereen weet intussen wel dat internet is ontstaan bij de gratie van schriftelijke communicatie. Begin jaren ’90, voordat internet voor het grote publiek toegankelijk werd, bestond het online verkeer alleen maar uit tekst en los verzonden afbeeldingen. Internet werd toen vooral gebruikt als wetenschappelijk communicatienetwerk tussen universiteiten en grote onderzoeksinstellingen.

Lees verder na de afbeelding.

Maand van de Nederlandse taal deel 9

Bij de Europese onderzoeksorganisatie CERN introduceerde Sir Tim Berners-Lee in maart 1991 een eerste browser. Die droeg de naam: WorldWideWeb. Het maakt duidelijk waar het ‘www’ vandaan komt waarmee elke website-naam begint. De eerste populaire browser voor het grote publiek kwam uit in 1993. Hij werd ontwikkeld bij het NCSA onderzoekscentrum van de universiteit van Illinois. Deze browser droeg de naam Mosaic en kon voor het eerst plaatjes en tekst tot één pagina combineren.

Betere browsers, meer mogelijkheden 

Met browsers die plaatjes en tekst konden combineren kreeg tekst op internet een nieuwe functie. Het kon worden gebruikt om foto’s en afbeeldingen van context te voorzien. De browsers werden geleidelijk aan beter, met name door de concurrentie tussen diverse marktpartijen. Hing het in de eerste jaren nog van het type browser af of en hoe een website werd getoond, eind jaren ’90 was de zaak wel zo ongeveer geharmoniseerd.

Bij het beter worden van de browsers hoorde ook de mogelijkheid om binnen één webpagina meerdere ‘frames’ te kunnen afbeelden. Een pagina hoefde dus niet meer uit één tekst en een plaatje te bestaan, maar kon ook verschillende kolommen bevatten of diverse bewegende beeldvlakken. Tekst werd daarom ook steeds harder nodig om de bezoeker de weg te wijzen op een webpagina.

Social media op je pc

Nadat in de tweede helft van de jaren ’90 de commercie haar intrede had gedaan op internet, werden vanaf het begin van deze eeuw allerlei social media kanalen geboren. Die begonnen allemaal als een website op de pc. Die website vormde het portaal en als je een account aanmaakte kon je verder ‘naar binnen’. Eenmaal binnen in een sociaal netwerk als Facebook, Hyves, Twitter en LinkedIn dreef het complete sociale netwerk op het gebruik van tekst door de deelnemers. Zij schreven berichten en deden aankondigingen van evenementen.

Grenzen op internet vervagen

Op internet groeiden de systemen de afgelopen decennia steeds verder naar elkaar toe. Zo werd in 1998 de zoekdatabank Google opgericht. Het invoeren van tekst leverde het vinden van de juiste websites op. Geleidelijk aan kwamen er ook steeds meer reclameboodschappen op het scherm te staan, die mede door de zoektermen die jij gebruikte voor jou zichtbaar werden. Google kwam pas in 2002 met een Nederlandstalige website. Maar in de loop van de jaren werd Google meer. Het lijfde YouTube in en startte een maildienst onder de naam Gmail.com. Ook Google News ontstond en het besturingssysteem Android voor de smartphone werd ontwikkeld. Van een zoekmachine groeide Google uit tot het centrum binnen een wolk van sociale activiteiten.

Steeds meer beeldmateriaal naast tekst

Vanaf 2010 werd het gebruik van beeldmateriaal binnen social media steeds belangrijker. Social media als Instagram en Snap Chat werden opgericht. Toch bleef het gebruik van tekst onontbeerlijk. Zonder een tekstuele omschrijving lukt het immers niet om gepubliceerde beelden van de vereiste context te voorzien. De toename van social media met overheersend beeldmateriaal is vooral te danken aan de verbetering van de internetverbindingen. Hierdoor kost het steeds minder tijd om grafisch materiaal over internet te versturen. In de tweede helft van de jaren ’10 van deze eeuw werd ook het gebruik van de smartphone volwassen. Dit betekende dat social media ook op straat, in de trein en op het werk of op school geraadpleegd konden worden. In combinatie met de steeds beter wordende camera’s in de telefoons, nam de stroom berichten met foto’s en tekst over internet in hoge snelheid toe.

Bedrijven dringen graag de social media kanalen binnen

Social media zijn allang niet meer het privédomein van gebruikers. Voor bedrijven is het bijzonder lucratief om zo diep mogelijk in de social media binnen te dringen. Hierbij kan worden gedacht aan influencing via een social medium als Instagram. Geschreven en gesproken tekst ondersteunen dan gesponsorde beeldverhalen van bekende mensen. Dit zijn uiteraard precies de mensen die de doelgroep van het bedrijf aanspreken. Maar ook voor het zoeken naar goed personeel zijn social media onontbeerlijk. Vooral voor technische beroepen is het moeilijk om nieuwe mensen te vinden. Het organiseren van gratis webinars kan je als bedrijf in contact brengen met precies de juiste nieuwe collega’s. Ook nu is het duidelijk dat de combinatie van geschreven en gesproken tekst plus toegevoegd beeld een cruciale functie vervult.

Tekst op social media die tegen je werkt

De toegankelijkheid en openbaarheid van social media kanalen heeft trouwens ook een keerzijde. Zo kun je erop rekenen dat een potentiële werkgever je zal googelen voordat hij je een uitnodiging stuurt. Wanneer je in een wilde bui zo onhandig bent geweest om domme dingen het internet op te slingeren, kan dit aardig tegen je werken. In zo’n geval vervullen tekst en andere uitingen dus een onaangename rol voor jou. Het blijft dus altijd verstandig om ervan uit te gaan dat iedereen kan meelezen als je weer eens iets publiceert. Ook als je de privacy van je account hoog hebt opgeschroefd, is het altijd mogelijk dat iemand anders een schermafdruk van jouw tekst en foto’s de (openbare) wereld instuurt.

Geschreven en gesproken tekst vloeien samen 

Door de ontwikkelingen die online hebben plaatsgevonden kan geschreven tekst niet meer los worden gezien van de overige componenten op je beeldscherm. Het online contact tussen mensen is zo direct geworden, dat het verschil met fysieke bijeenkomsten steeds kleiner wordt. Van een tekst-gestuurd berichtenkanaal is internet geworden tot een onmisbaar bestanddeel van het leven. Het is alom aanwezig en doorlopend nodig. Wél wordt nog steeds vooral het toetsenbord gebruikt om informatie in te voeren. Maar ook die prominente plek zal de tekst moeten gaan delen met andere communicatiemethoden. Denk maar aan de vormen van spraakbesturing die steeds verder worden geperfectioneerd. Gesproken en geschreven tekst op internet zullen hierdoor in de toekomst steeds meer een eenheid gaan vormen.

Andere blogs uit deze reeks

1. Waar komt de Nederlandse taal vandaan?
2. De officiële taalniveaus in Nederland
3. Hoe kundig zijn wij in de Nederlandse taal in 2021
4. Veel gemaakte fouten in de Nederlandse taal
5. De d’s en de t’s, waar komen ze vandaan?
6. Wat zijn koppelwoorden en waarom zou je ze moeten gebruiken?
7. Handige ezelsbruggetjes in de Nederlandse taal
8. Het belang van goede teksten
9. De rol van tekst op social media
10. Waarom SEO belangrijk is
11. Op zoek naar synoniemen
12. Medelanders en het Nederlands

Veelgestelde vragen

Wat was de naam van de eerste webbrowser?

Die heette WorldWideWeb en werd door Sir Tim Berners-Lee in 1991 voor het Europese CERN ontwikkeld.

Wanneer kwamen de bekende social media op internet tot stand?

De meeste startten aan het begin van deze eeuw.

Wat is de functie van tekst naast beeldmateriaal?

Tekst plaatst het beeldmateriaal in een juiste context.

Zijn je social media uitingen privé?

Dat zou je misschien denken, maar bedrijven proberen er zo diep mogelijk in door te dringen. Voor het maken van reclame en bij het werven van nieuw personeel.

Is er alleen invoer van tekst op internet mogelijk via het toetsenbord?

Het is nog steeds de meeste gebruikte vorm, maar de spraakbesturing is zich ook snel aan het ontwikkelen.

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.