Wat is Google voice search?

Stel jij jezelf de vraag “wat is Google voice search” dan kom je al veel te weten bij een letterlijke vertaling naar het Nederlands: spraakgestuurd zoeken. Simpelweg mondeling een vraag stellen en Google zoekt het antwoord voor je op. Google heeft Voice Search al geïntroduceerd in 2011 en inmiddels wordt er volop gebruik gemaakt van deze manier van zoeken. Van de 3,5 miljard zoekopdrachten die door Google dagelijks worden uitgevoerd is een derde een mondelinge zoekopdracht. Ruim een miljard per dag dus. Naar verwachting loopt dit nog op naar 50% in het jaar 2020. Er zijn flinke cultuurverschillen te zien in het gebruik van Google voice search. Zo loopt de USA al langere tijd voorop en is China lange tijd achtergebleven om momenteel een inhaalslag te maken. 

Inhoudsopgave

    Lees verder na de afbeelding.

    Wat is Google voice search?

    Google is overigens niet de enige die de mogelijkheid biedt tot spraakgestuurd zoeken. Er zijn veel meer persoonlijke assistenten waaronder Siri van Apple, Cortana van Microsoft en Alexa van Amazon. Daarnaast zijn er ook steeds meer apparaten die middels spraak worden aangestuurd. Denk aan Google Home, Apple HomePod en Amazon Echo. 

    Hoe gaat spraakgestuurd zoeken met Google voice search

    De traditionele benadering voor het ingeven van een zoekopdracht in een zoekmachine is het intypen van een of meer keywords. Je typt bijvoorbeeld “brood bakken” omdat je wilt weten wat je daar precies voor nodig hebt. Als je overweegt om een broodbakmachine te kopen dan typ je bijvoorbeeld “broodbakmachine” in of eventueel “broodbakmachine kopen”. Op het moment dat je spraak gestuurd wilt zoeken typ je niets in maar stel je mondeling een vraag aan je computer of telefoon. In bovenstaande gevallen zou je dan tegen je pc of telefoon zeggen “wat heb ik nodig om brood te bakken” of “waar kan ik een broodbakmachine kopen”.  

    Niet alleen zoekopdrachten worden ingesproken maar er kunnen ook allerlei andere vragen worden gesteld. Denk aan het plaatsen van een telefoongesprek, winkelen, e-mailbeheer en agendabeheer. Er worden dagelijks nieuwe mogelijkheden toegevoegd aan spraakgestuurd zoeken. 

    De oplettende lezer heeft al een belangrijk verschil ontdekt tussen typen en spreken: de zoekopdracht is aanzienlijk langer wanneer men deze mondeling stelt dan wanneer men typt. Én de vraag begint vrijwel altijd met één van de 25 meest voorkomende woorden waaronder: hoe, wat, waar, de, wanneer, wie.

    Beste zoekwoorden Google voice search

    Beste zoekwoorden Google voice search

    (main) Keywords versus long tail keywords

    Het opvallende verschil waar we het net over hadden is het verschil tussen keyword gebruik. Getypte zoekopdrachten bestaan doorgaans uit een of twee zoekwoorden, gesproken vragen uit (zo goed als) hele zinnen. Dat worden ook wel long tail keywords genoemd. Een belangrijk verschil voor de bedrijven die goed willen worden gevonden. Mikte men tot op heden op keywords en combinaties hiervan, voor scoren met Google voice search is dat niet voldoende. Keywords waar veel zoekvolume op zit noemt men main keywords en op het moment dat je je zoekopdracht specifieker maakt worden dat long tail keywords. Op long tail keywords zit altijd minder volume maar ze zijn wel veel specifieker waardoor ook een specifieke doelgroep wordt bereikt. 

    Wanneer iemand inspreekt “wat heb ik nodig om een brood te bakken” dan zal deze doorgaans de ingrediënten te zien krijgen die daarvoor nodig zijn. Wellicht ook een broodbakmachine. Spreek je daarentegen in “waar kan ik een goedkope broodbakmachine kopen” dan krijg je aanbiedingen van zoekmachines in je zoekresultaten en geen ingrediënten die nodig zijn voor het bakken van brood. Hier valt dus voor bedrijven veel winst te behalen vanuit het oogpunt van marketing. 

    Google voice search inzetten

    Wil je hoog scoren in de zoekresultaten binnen Google voice search (en andere spraak gestuurde programma’s) dan kan je hier slim op inspelen. Het is overigens altijd verstandig om zowel van main keywords als van long tail keywords gebruik te maken. Immers, er wordt altijd nog veel gezocht via het intypen van zoekopdrachten, de keywords. Daarnaast spelen beide manieren op elkaar in en versterken zij elkaar. 

    Het achterhalen van de juiste long tail keywords en combinaties is van groot belang. Een bijkomend en bepaald niet onbelangrijk voordeel van long tail keywords is dat er minder concurrentie op zit en je dus snel hoog kunt scoren in de zoekresultaten. Slim gebruik van Google Mijn Bedrijf kan in belangrijke mate bijdragen aan goed scoren in Google voice search. Beide zijn goed op elkaar ingespeeld en Google Mijn bedrijf is volledig vormgegeven om spraakgestuurd zoeken binnen voice search te ondersteunen. Vul dus zoveel mogelijk informatie in bij Google Mijn bedrijf zoals je openingstijden, adres en sales informatie. 

    Een ander belangrijk aspect van long tail keywords is het verwerken van vragende woorden: waar, wat, wie, hoe, waarom en dergelijke. Probeer daarnaast je long tail keywords natuurlijk te laten zijn, overeenkomend met het op een natuurlijke manier stellen van vragen.  

    Wat zijn micro moments in relatie tot Google voice search

    Elke dag worden we gebombardeerd met van alles en nog wat: video’s, mailtjes, meldingen, advertenties. Ons brein registreert het allemaal maar formuleert ook steeds vragen naar aanleiding van al die info. Je herinnert je iets, vraagt je iets af, of hebt ergens behoefte aan. Het zijn kortstondige momenten, micro moments. “O ja, ik wil nog een nieuwe heggenschaar” of “o ja, ik had vroeger zo’n leuk gezelschapsspel”. Met micro moments kun je iets doen, daar kan je op inspelen. Een gemiddelde gebruiker heeft -volgens Google- zo’n 150 micro momenten per dag dus hierop inspelen is zeker zinvol te noemen. Hoe je inspeelt op zo’n micro moment? Door goed naar je klanten te luisteren en te bedenken welke micro moments bij jouw doelgroep passen. Je kunt veelgestelde vragen vertalen naar korte verhalen en op die manier micro moments vangen, mensen door laten klikken naar je website en zo spontane aankopen genereren. 

    Structured data en Google voice search

    Hoewel de herkenning van spraak steeds beter wordt is het ook belangrijk om zoekmachines te helpen jouw website content goed te begrijpen. Dit doe je door goed gestructureerde gegevens, structured data toe te voegen: elementen toevoegen of highlights in je html-code zetten zodat je meer begrip van de werking van je site kunt creëren. Hiermee geef je aan welke tekst of welk deel van je website het meest geschikt is voor een bepaalde zoekopdracht. Op die manier wijs je de zoekmachine spiders de juiste weg.

    Eerste publicatie op: 28 oktober 2019
    Geschreven door: Team Kennisdomein
    Van Kennisdomein
    Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Podcast tafel en microfoon
    Marketing tips en uitleg
    Een moderne manier om jezelf, of je bedrijf, onder de aandacht te brengen is via een podcast. Wat zo’n pod...
    Vrouw presenteert inzet van marketing
    Marketing tips en uitleg
    Zit je eraan te denken om online marketing in te zetten voor jouw bedrijf? Het is de sleutel tot meer zich...
    Zilveren beeld met oude boeken
    Marketing tips en uitleg
    Ben je ooit overweldigd door de vele boekgenres die er zijn? Van literatuur tot lectuur, van klassiek tot ...
    Marketing medewerker met veel ideeen
    Marketing tips en uitleg
    Ontdek de kracht van online marketing specialisaties. In dit blog onthullen we de geheimen achter verschil...
    Meer artikelen over Marketing tips en uitleg