fbpx

Het belang van goede teksten

Het belang van goede teksten is heel divers. Je kunt er geld mee verdienen, nieuwe klanten mee aantrekken, bekend door worden, je autoriteit laten gelden en meer. Om te bepalen wat een goede tekst is moeten we verschillende aspecten van tekst kijken. Het hangt namelijk af van het doel van de tekst om te bepalen of het om een goede tekst gaat. Wil jij met jouw tekst bereiken dat iemand informatie krijgt, dan zal je tekst dus informatief moeten zijn. Daarnaast moet de tekst ook begrijpelijk zijn. Is jouw doel echter om te bereiken dat iemand iets koopt, dan zal de tekst niet alleen duidelijk moeten zijn maar ook de lezer moeten aansporen om tot koop over te gaan. Een tekst kan allerlei doelen hebben en de inhoud en stijl van de tekst moet op die doelen worden afgestemd. Verder is er natuurlijk ook een algemene mening over wat goed en niet goed is, ook als het over teksten gaat.

Lees verder na de afbeelding.

Maand van de Nederlandse taal deel 8

Goede teksten algemeen

Een goede tekst is een tekst zonder spelfouten. Dit geldt eigenlijk voor alle teksten, ongeacht het doel. De enige uitzondering hierop is het contact met vrienden en familie. Conversaties via de app en andere social media verlopen vaak snel en een typfoutje is zo gemaakt. Zeker op de kleine toetsjes van een telefoon. Ook zullen familie en vrienden je niet snel afrekenen op gebrek aan taalvaardigheid. 

Dat is wel anders als bezoekers van je website teksten vol fouten zien, de krant vol fouten zou staan of bijvoorbeeld een folder met spelfouten. Sommige mensen denken dat dit niet zo erg is omdat zij van mening zijn dat het om de boodschap gaat. De boodschap moet helder zijn. Het klopt dat een tekst helder en duidelijk moet zijn. Maar dat er weinig spelfouten zijn is ook belangrijk. Dit heeft te maken met vertrouwen. Het wekt simpelweg weinig vertrouwen bij de lezer als zij teksten zien waarin spelfouten, typfouten en/of grammaticale fouten staan. Het komt onzorgvuldig over en wekt de indruk dat er weinig tijd en aandacht is besteed aan de tekst. De lezer kan de geboden informatie daardoor niet vertrouwen, besluiten een product niet te kopen of je sollicitatiebrief terzijde leggen.

Overigens: een enkele fout in een tekst is niet erg, het blijft tenslotte mensenwerk.

De lezer staat centraal

Bij het schrijven van een tekst moet de lezer ervan centraal staan. Wie gaat de tekst lezen en wat verwacht deze persoon van de tekst? Stel dat jij aan het klussen bent en er is een houtsplinter in je oog terecht gekomen. Je snelt naar binnen en zoekt op internet wat je nu moet doen. Je zoekt op ‘splinter in oog’ en krijgt een tekst voor je neus. Je verwacht nu dat je kunt lezen wat je moet doen maar moet je eerst door een ellenlang verhaal ploegen over het oog. De werking ervan, uit welke onderdelen het oog bestaat zoals oogspieren, oogzenuwen, de iris enzovoort. Je ziet ook allemaal enge plaatjes voorbij komen met doorsnedes van ogen. Grote kans dat je de website meteen verlaat en op zoek gaat naar een andere pagina waar je wel snel aan de gevraagde informatie komt. 

Een ander voorbeeld: je wilt graag een egel hok maken en zoekt in de bibliotheek een geschikt boek. Er staat er eentje tussen met als titel ‘Zelf een egel hok timmeren’. Je neemt het boek mee naar huis en slaat het vol verwachting open. Je bladert het boek door en ziet allerlei foto’s van egels, informatie over hun eetgewoonten, leefgebieden, voortplanting en nog veel meer. Pas na heel lang zoeken kom je ergens aan het eind een paar alinea’s over het zelf timmeren van een egel hok tegen. Niet bepaald wat je van het boek had verwacht dus. Uit dit voorbeeld volgt dat ook de titel van een tekst erg belangrijk is. De lezer wil kunnen zien waar de tekst over gaat en wat men kan verwachten. Ben je van plan om het hoofdonderwerp toch te verstoppen in een uitgebreidere tekst, dan is het belangrijk om een duidelijke inhoudsopgave te hebben. De lezer kan dan zonder al te veel moeite direct door naar het onderwerp van zijn of haar keuze.

De lezer onderschatten of overschatten

Het is verstandig om zo goed mogelijk te weten wie jouw lezers zijn. Je moet ze namelijk vooral niet onderschatten of overschatten. Jij kunt heel enthousiast vertellen over jouw bedrijf en werk, maar je kunt hier ook in doorslaan. Bied je bijvoorbeeld juridische diensten aan, dan zul je je teksten moeten aanpassen aan je doelgroep. De teksten op je website moeten leesbaar blijven, ook voor mensen die niets van juridische zaken afweten. Het kan verleidelijk zijn om je kennis van het onderwerp te etaleren, maar bedenk dan wel of jouw lezer daar op zit te wachten en je teksten kan begrijpen.

Bied je echter juridische diensten aan voor grote bedrijven die zelf ook weer juristen in dienst hebben, dan kun je ook de fout maken lezers te onderschatten. Zij weten precies wat ze zoeken en als jij je teksten heel eenvoudig houdt, dan kunnen ze twijfelen aan jouw kennis en ervaring. Het is dus zaak om goed te bedenken wie jouw teksten lezen en wat zij verwachten.

Wat wil je bereiken?

Een tweede belangrijke vraag bij het schrijven van een goede tekst is wat jij ermee wilt bereiken. Wil je de lezer bepaalde informatie geven, zorg dan dat deze informatie goed te vinden is. Te veel uitweiden werkt averechts. Wil je toch meer vertellen dan de titel doet vermoeden, zet deze tekst dan onder het hoofdonderwerp. 

Een voorbeeld: je wilt voor je website een pagina schrijven over je bedrijf. In de allereerste alinea moet dan staan wat jouw bedrijf te bieden heeft. Wat je dienst of product is, waar je levert (NL, EU, wereld), of je garantie geeft en of je bijvoorbeeld gecertificeerd bent. Dit is belangrijke informatie voor de lezer. Daarnaast wil je ook graag wat over jezelf vertellen. Dit interesseert niet elke lezer en is daarom minder belangrijk en moet niet bovenaan de tekst over jouw bedrijf staan. Je kunt dit in een tweede of derde alinea opnemen, of er een aparte pagina aan wijden.

Te veel of te weinig zeggen

Een ander belangrijk aspect van goede teksten is dat je niet teveel maar ook niet te weinig moet zeggen over je onderwerp. We nemen als voorbeeld de producttekst. Productteksten zijn bedoeld om een product te omschrijven zodat de lezer weet wat hij of zij koopt. Sommige mensen kiezen voor ellenlange productomschrijvingen zodat er maar veel tekst op het internet staat. Dit verhoogt naar hun idee de kans dat hun website in de zoekmachines wordt gevonden. Belangrijker is echter dat de productomschrijving voor de lezer goed is. Het is onzin om bij een goedkoop theelepeltje een uitgebreide productomschrijving te maken, alleen om te scoren in de zoekmachines. Dit schrikt de koper af. 

Aan de andere kant is het ook niet handig om te weinig te zeggen. Zo is voor een duurder product vaak een uitgebreide productomschrijving nodig. Immers, de potentiële koper wil zo veel mogelijk weten voordat hij besluit veel geld uit te geven. Wil je een gouden theelepel verkopen, dan zul je dus wat meer moeten vertellen over je product.

Eerlijk duurt het langst

Verkeerde informatie geven werkt altijd tegen je. Misschien is het aantrekkelijk om een lokkertje op social media te plaatsen, maar als dit lokkertje niet overeenkomt met de werkelijkheid dan werkt het alleen maar tegen je. Zo kwam ik de afgelopen maanden steeds een advertentie tegen op Facebook met in de kop ‘alleen vandaag 50% korting’. Aanvankelijk was ik geïnteresseerd in het aangeboden product maar klikte niet door. Misschien had ik tijdgebrek. De dag daarna zag ik dezelfde advertentie echter weer voorbij komen en dat ging weken zo door. Ik was blij dat ik er niet in getrapt was.

Ook zag ik recent een advertentie op Marktplaats waarbij een bepaalde dienst gratis werd aangeboden. Hoewel ik de dienst niet nodig had vond ik het wel interessant om er meer over te weten. In de advertentie stond dat deze persoon de dienst gratis aanbood omdat hij net begon en nog ervaring moest opdoen. Dat wilde hij doen door zijn dienst een tijdje gratis aan te bieden. Ik vond het een mooie gedachte en klikte door naar zijn website. Daar las ik dat deze man al vele jaren zijn beroep uitoefende en helemaal niet gratis werkt. Het was een misleidend lokkertje. 

Nog een laatste voorbeeld. Als tekstschrijver lezen we af en toe ook websites van andere tekstschrijvers. Ik verbaasde mij over een tekstschrijver die zijn teksten aan particuliere klanten aanbod zonder btw te berekenen: ‘Bij ons betalen particuliere klanten geen btw!’ Ik schrok en vreesde dat ik iets had gemist; hoeft een particuliere klant geen btw te betalen? Ik bracht dat altijd wel in rekening! Ik besloot het bedrijf te bellen en er gewoon naar te vragen. Hij vertelde dat hij de particuliere klanten gewoon een hoger tarief in rekening bracht voor zijn diensten in plaats van btw. Via zijn boekhouding droeg hij het meerdere wel af als berekende btw. Hm, niet echt eerlijk toch?

Spelen met tekst

Bij de vraag naar het belang van goede teksten kan je ook kijken naar wat teksten allemaal voor jou kunnen doen. En dat is veel!

  • Autoriteit; door goede teksten te publiceren kun jij jezelf of je bedrijf autoriteit bezorgen
  • Klanten trekken; met goed reclamemateriaal, goede teksten, kun je snel nieuwe klanten trekken
  • Opvallen; denk bijvoorbeeld aan de wow factor. Door uitgekiende teksten op het juiste moment te publiceren kan jij zelf of je product opvallen
  • Klantenkring opbouwen; door regelmatig aanbiedingen te doen of interessante informatie te verstrekken kan je met behulp van teksten een klantenkring opbouwen. Dit kunnen folders zijn maar ook blogs, kennisbank artikelen, brieven en mailings, advertenties en allerlei andere vormen van tekst
  • Beroemd worden; Het is natuurlijk maar voor een enkeling weggelegd, maar als je goed kunt schrijven dan kun je beroemd worden. Bijvoorbeeld door een Harry Potter-reeks te schrijven
  • Contacten onderhouden; tekst is heel belangrijk bij het onderhouden van contacten. Zowel zakelijk als privé. Het schrijven van brieven is honderden jaren heel belangrijk geweest, nu zoeken we het meer in social media. Via berichtjes, kaartjes en andere tekstjes kunnen we contacten onderhouden

De zoekmachines

Voor veel bedrijven en ook voor veel mensen zijn de zoekmachines zoals Google heel belangrijk. Het is de plaats waar je nieuwe klanten kunt vinden en er is dan ook een ware wedloop tussen bedrijven gaande om op de eerste pagina van Google te staan. Het belang van goede teksten is hier heel groot. Google wordt steeds slimmer en kan zelf beoordelen of teksten op jouw website interessant, relevant en goed geschreven zijn. De tijd dat je met slecht geschreven teksten waarin het keyword om de haverklap voor kwam, is voorbij. Google stelt veel strengere eisen en beoordeelt teksten niet alleen op keywordgebruik maar ook op relevantie, inhoud, autoriteit, leesbaarheid en meer.

Andere blogs uit deze reeks

1. Waar komt de Nederlandse taal vandaan?
2. De officiële taalniveaus in Nederland
3. Hoe kundig zijn wij in de Nederlandse taal in 2021
4. Veel gemaakte fouten in de Nederlandse taal
5. De d’s en de t’s, waar komen ze vandaan?
6. Wat zijn koppelwoorden en waarom zou je ze moeten gebruiken?
7. Handige ezelsbruggetjes in de Nederlandse taal
8. Het belang van goede teksten
9. De rol van tekst op social media
10. Waarom SEO belangrijk is
11. Op zoek naar synoniemen
12. Medelanders en het Nederlands

 

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.