Tools ter voorbereiding op een OGSM: BCG-matrix

Een OGSM helpt je om een strategisch plan te maken en vervolgens de voortgang te monitoren. Het allermoeilijkste daarbij is om je doel te bepalen en je strategie, oftewel: hoe je daar wil komen. Er zijn tools die je helpen analyseren waar je nu bent en tools om strategische opties in kaart te brengen. In de vorige blog gaven we een overzicht van verschillende tools die je kunt gebruiken. Deze lichten we in de komende blogs nader toe.  Deze tools helpen je bij de voorbereiding op je strategisch plan met OGSM. Hieronder beschrijven we hoe een BCG-Matrix je kan helpen. 

Wat is een BCG-matrix? 

BCG-matrix is een 2 bij 2 matrix kun je gebruiken om je huidige product- of dienstenaanbod in te delen. BCG staat voor Boston Consulting Group, de oorspronkelijke bedenkers van de tool. De matrix heeft twee assen: op de horizontale as het relatieve marktaandeel van een product en op de verticale as de marktgroei. Ieder vakje of kwadrant in de matrix heeft een naam, namelijk: Star, Cow, Dog en Question mark. Met de BCG visualiseer je huidige en gewenste posities van de producten in jouw portfolio. Je kunt jouw huidige bevindingen op nemen in de SWOT als sterkte of zwakte. 

Lees verder na de afbeelding.

BCG EN

Waarom maak je een BCG? 

Een BCG-matrix is een belangrijke tool om je portfolio aan producten of diensten te analyseren en te ontwikkelen ter voorbereiding op je strategisch plan in OGSM. Je kunt het dus gebruiken om eerst te bepalen waar je nu staat. In die zin is het input voor je sterktes en zwaktes binnen je SWOT. Of je kunt de verwachte ontwikkeling in kaart brengen. Verwacht je dat een product de komende tijd van ‘star’ naar ‘cash cow’ gaat? Of wordt het eerder een ‘problem child’? Je kunt het ook gebruiken om je strategiën te bepalen in je OGSM: bijvoorbeeld als organisatie willen we in ieder geval alle ‘problem childs’ elimineren en minimaal één star ontwikkelen door te investeren in een digitale versie van ons product. 

Het grote voordeel is dat een BCG matrix je huidige portfolio visueel heel inzichtelijk maakt. Dit vergemakkelijkt de discussie over waar je bent en waar je heen wil. 

Welke organisaties maken een BCG-matrix?

De BCG-matrix is geschikt voor commerciële organisaties met een palet aan producten of diensten. Het wordt veel gebruikt door zogenaamde Fast-Moving-Consumer-Goods bedrijven, maar ook dienstverleners hebben er baat bij. Over het algemeen gaat de portfoliomanager, de marketingmanager of het hoofd strategie ermee aan de slag. 

Hoe maak je een BCG matrix?

Hoe maak je een simpele BCG matrix?

Je kunt het op twee manieren aanpakken. Je kunt een standaard BCG-template of plaatje downloaden op basis van gevoel aangeven waar de producten of diensten ongeveer staan qua marktaandeel en -groei. Het voordeel is dat je al heel snel een beeld hebt van jouw portfolio. 

Hoe maak je een geavanceerde BCG-matrix?

Een andere manier is om een exacte weergave te maken van de status van de producten qua marktgroei en -aandeel. Om een BCG-matrix te maken heb je twee assen nodig. Op de verticale as staat de marktgroei en op de horizontale as het relatieve marktaandeel. De grenswaardes zullen voor elke situatie verschillen, omdat ze afhankelijk zijn van het product, de markt en het bedrijf in kwestie. 

Bepaal je relatieve marktaandeel op de horizontale as

Op de horizontale as zet je het relatieve marktaandeel neer. Het is een relatief marktaandeel vergeleken met de grootste concurrent. Om dit te berekenen neem je jouw eigen marktaandeel en deel je deze door het marktaandeel van de grootste concurrent. Als de grootste concurrent een aandeel heeft van 40% en jouw marktaandeel is 15% dan ziet de formule er als volgt uit: 15/40 = 0,375. 

Formule: relatieve marktaandeel = jouw marktaandeel / marktaandeel van de grootste concurrent. 

Bepaal de marktgroei op de verticale as

Op de verticale as komt de marktgroei. Dit is het percentage waarmee de markt van jouw product is gegroeid binnen een bepaalde tijdsperiode. Dit bereken je door de oude omzet van de nieuwe omzet af te trekken en dit te delen door de oude omzet. Het is hierbij belangrijk dat je kijkt naar de omzet van de totale markt en niet de omzet van je eigen product.

Formule: Marktgroei = (nieuwe omzet markt – oude omzet markt) / oude omzet markt * 100%

Stappen om je eigen BCG-matrix te maken 

Stap 1: Maak een tabel met de variabelen

De eerste stap is het maken van een tabel waar je de benodigde informatie voor jouw product of productgroepen in zet. Deze ziet er dan als volgt uit: 

Afbeelding met tafel

Automatisch gegenereerde beschrijving

Stap 2: Vul de waardes in 

Stap 2 is het invullen van de eerder gemaakte tabel. Alle informatie in de tabel zou je in moeten kunnen vullen. Marktgroei en relatief marktaandeel kan je met behulp van de eerder genoemde formules invullen.

Afbeelding met tafel

Automatisch gegenereerde beschrijving

Stap 3: Stel de BCG-matrix op

Nu je de tabel hebt ingevuld is het tijd om de BCG-matrix te tekenen en in te vullen. De grenswaardes voor de assen kan je op basis van de tabel nu zelf bedenken. Houd er rekening mee dat er voor iedere BCG-matrix andere grenswaardes zijn. Geef de producten of productgroepen weer als bolletjes in de matrix. De BCG-matrix ziet er dan zo uit:

BCG NL

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.