Is extra garantie bijkopen nodig

Is het bijkopen van extra garantie echt nodig? Wanneer je als consument een nieuwe televisie, computer of bijvoorbeeld wasmachine koopt, dan heb je de kans dat de verkoper jou wil overtuigen om extra garantie bij te kopen. Wat de verkoper jou ook wijs probeert te maken en hoe overtuigend hij ook is, extra garantie bijkopen moet je niet zomaar doen. Het is enorm zonde van je geld, omdat de Nederlandse wetgever deze extra garantie al voor jou heeft geregeld. Jammer voor de verkoper, fijn voor jou, toch? Laten we ervan uit gaan dat je een mooie nieuwe platte televisie hebt gekocht voor een bedrag van € 1499,00. De standaard garantie die geleverd wordt op deze televisie is 2 jaar. Je hebt deze koop gesloten bij een winkel in de stad waar je woont. 

Lees verder na de afbeelding.

Is extra garantie bijkopen nodig

Wat betekent garantie op een televisie

Garantie betekent dat jij als consument mag verwachten, dat de door jou gekochte televisie de eerste 2 jaar probleemloos functioneert. Doet de televisie dat niet, dan treedt de garantie in werking en mag je van de verkoper eisen, dat het gebrek aan de televisie gratis hersteld wordt. De fabrikant kan bepaalde zaken uitsluiten van garantie. In dit geval heeft de fabrikant een garantie afgegeven voor twee jaar op de door jou gekochte televisie, maar heeft hij kleurverlies van het beeldscherm uitgesloten van garantie. Dit heb je bij de koop van deze prachtige en dure televisie niet gezien en de verkoper heeft het je ook niet verteld. Na twee jaar en een week gaat jouw prachtige televisie rare kuren vertonen. Ineens zijn de kleuren op het beeldscherm bijna zwart wit. Je pakt de bon en het garantiebewijs van de televisie erbij. Je ziet tot je schrik dat je precies een week te laat bent voor garantie. Toch ga je vol goede moed naar de winkel toe waar je de televisie gekocht hebt. Je spreekt de verkoper van toen, die nu de manager van de winkel is. Hij geeft aan dat hij je nog herkent maar dat de garantietermijn helaas verlopen is. Hij geeft aan niets voor je te kunnen doen. Wanneer je aangeeft dat het niet normaal is dat een televisie het na net twee jaar begeeft lacht hij hard en zegt hij: “Misschien moet je de volgende keer maar wel extra garantie bijkopen.” 

Extra garantie bijkopen is niet nodig

Als consument heb je recht op een televisie, die bij normaal gebruik voldoet aan wat jij van een dure televisie mag verwachten. Dit heet het conformiteitsbeginsel en wordt in de volksmond ‘wettelijke garantie’ genoemd. Het conformiteitsbeginsel heeft betrekking op ieder aspect van de televisie. De vraag die gesteld kan worden is of je van zo’n dure televisie mag verwachten, dat deze na twee jaar en een week kapot gaat? Het antwoord hierop is natuurlijk, ´nee´. Ieder weldenkend persoon zal zeggen dat twee jaar en een week te kort is voor een televisie om dan kapot te gaan. Over het algemeen heeft een televisie een vrij lange levensduur. Je zou er toch op zijn minst op moeten kunnen vertrouwen dat een televisie minimaal 5 jaar of misschien nog wel langer mee zal gaan. Verder heeft de fabrikant niet voor niets de garantie op het beeldscherm uitgesloten. Het lijkt er op dat ze al vooraf wisten van de problemen, maar dit niet aan jou verteld hebben. De televisie is dus niet conform.

Niet conform / De wettelijke garantie

De dure televisie voldoet dus niet aan het conformiteitsbeginsel. Oftewel, je hebt recht op wettelijke garantie. De wetgever heeft geregeld dat wanneer een product niet conform is, dat de verkoper dit dan moet oplossen. De manager van de winkel had jou in dit geval dan ook direct moeten helpen toen jij naar de winkel kwam en van de problemen met jouw televisie vertelde. Er wordt van een manager verwacht dat hij dit weet en daar ook naar handelt. Hou er wel rekening mee dat niet alles wat net buiten de garantietermijn kapot gaat onder het conformiteitsbeginsel valt. Zo zal een accu van een telefoon steeds sneller leeg raken na twee jaar. Dit is een eigenschap van sommige merken accu´s die we inmiddels kunnen verwachten. Maar een accu van een waterpomp die na twee jaar kapot gaat door waterschade valt daar dan weer wel onder, omdat de accu gemaakt is om tegen water te kunnen. Je hoeft niet te verwachten dat een onderwater-accu niet tegen water kan. Het gaat er dus om wat je van het product verwacht, op het moment dat je het koopt. Wanneer de fabrikant of de verkoper tegen jou had gezegd dat het beeldscherm snel kleur zou kunnen verliezen, dan zou je geen aanspraak kunnen maken op de wettelijke garantie. De fabrikant of verkoper moet ook kunnen aantonen dat jij wel op de hoogte bent gebracht van deze eigenschap van de televisie. 

De televisie laten repareren na de garantietermijn

Nu de televisie niet conform is, moet jij de winkel de gelegenheid geven om de televisie na de garantietermijn te laten repareren. De winkel moet binnen een redelijke termijn gehoor geven aan jouw klacht en de televisie repareren. Verder mag jij daar niet teveel overlast van hebben. Een weekje zonder televisie zou wel moeten kunnen, maar anderhalve maand geeft teveel overlast. Wanneer de winkel jou te lang laat wachten, dan voldoet de winkel niet aan haar verplichtingen. Je kunt de koopovereenkomst dan ontbinden. In dit geval heeft de manager gezegd niet te willen repareren omdat de garantie verlopen zou zijn en je dan extra garantie had moeten bijkopen. Het is verstandig dat je de manager dit schriftelijk laat bevestigen. 

Repareren na betaling vergoeding

Het gebeurt ook nog wel eens dat de winkel een vergoeding vraagt voor de reparatie van een product die niet conform is. Dit mag niet en je hoeft daar niet akkoord mee te gaan. Ook niet wanneer het product na de reparatie langer zal meegaan dan het oorspronkelijk zou doen. Wanneer de winkel weigert om de reparatie gratis uit te voeren, kan ook hier de overeenkomst ontbonden worden omdat de winkel in verzuim is. Nog een mogelijkheid om te ontbinden is wanneer de winkel keer op keer niets van zich laat horen. Wanneer dat het geval is moet je de winkel een redelijke termijn geven om de televisie te repareren. Geef aan dat je binnen zeven werkdagen wil horen hoe ze het probleem gaan oplossen. Zorg ervoor dat je kunt aantonen dat je de berichten gestuurd hebt. Het beste is om een brief aangetekend te versturen. Wanneer je niets hoort na deze zeven dagen, treedt ook in dit geval het verzuim in en kun je de overeenkomst ontbinden. 

Koopovereenkomst ontbinden

In dit geval is het duidelijk dat je de koopovereenkomst kunt ontbinden. De televisie is niet conform en de manager wil niet voldoen aan het conformiteitsbeginsel. Hierdoor geeft de wet jou de mogelijkheid om de overeenkomst buitengerechtelijk te ontbinden. Dit doe je heel simpel met een brief of een e-mail. Zet hierin om welke reden je de koopovereenkomst ontbindt en dat je het aankoopbedrag binnen 7 dagen op jouw rekeningnummer gestort wil hebben, inclusief de verzendkosten die je hebt gemaakt voor het verzenden van de televisie naar de winkel toe.

Koopovereenkomst gedeeltelijk ontbinden

Het is niet altijd zo dat wanneer een product niet conform is en de winkelier niet mee wil werken, dat je dan je gehele koopovereenkomst kan ontbinden. Denk maar eens aan een computer met toetsenbord en muis. Wanneer de muis kapot is en de winkelier wil niet meewerken, dan kun je niet de koopovereenkomst van de hele computer ontbinden. Je kunt dan dat deel van de muis ontbinden en alleen de waarde van de muis claimen. 

Het gevolg van het ontbinden van de koopovereenkomst

Dat alle verrichte prestaties naar elkaar toe ongedaan gemaakt moeten worden, is het gevolg van het ontbinden van de koopovereenkomst. Dit houdt in dat de televisie terug moet naar de winkel en dat de winkel het aankoopbedrag, inclusief eventuele verzendkosten terug moet betalen. Let er op dat de wet heeft bepaald dat het terugleveren van de televisie moet plaatsvinden op de plaats waar de televisie zich op dat moment bevindt. Dus wanneer de televisie bij jou thuis staat moet de winkel het bij jou thuis ophalen, of je mag de televisie op kosten en risico van de winkel terugsturen. 

Het berekenen van een gebruiksvergoeding

Nu je de televisie twee jaar en een week hebt kunnen gebruiken zal de winkel misschien aanvoeren dat ze je niet het gehele aankoopbedrag terug willen betalen. Je hebt immers twee jaar lang naar deze prachtige televisie kunnen kijken. Ze willen je maar een percentage van de originele aankoopprijs terugbetalen. Wees hier alert op. Het berekenen van een gebruiksvergoeding mag bijna nooit. Dit kan alleen maar bij hele hoge uitzonderingen. Zo is er een uitspraak van een hogere rechtbank, dat wanneer het echt onmogelijk is voor de winkel om te repareren en de fabrikant niet meer bestaat en hetzelfde product of een product wat er op lijkt niet meer te leveren is. Pas dan zou er eventueel een gebruiksvergoeding toegewezen kunnen worden. Dit geldt absoluut niet in het geval van deze televisie. De manager wil namelijk willens en wetens niet repareren. Jij hoort dus het volledige aankoopbedrag terug te krijgen. Uiteindelijk betaalt de winkelier jou en ben jij in deze zaak degene die het laatste lacht.
Concluderend kunnen we dus zeggen dat het niet nodig is om garantie bij te kopen. Kom je er niet uit met de winkel, dan kun je het beste jouw rechtsbijstandverzekering inschakelen.

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.