Above en Below the fold

Het Engelstalige begrip above en below the fold wordt in het Nederlands vertaald met ‘boven en onder de vouw’. Wat heeft dit met marketing te maken?

Het begrip stamt al uit een ver verleden en werd gebruikt in de krantenwereld. Het is de gewoonte om een krant te vouwen en daardoor ontstaat dus een vouw in het midden van de krant. De onderste helft werd below the fold genoemd, onder de vouw, en de bovenste helft van de krant werd above the fold genoemd, boven de vouw. 

Als de krant is gevouwen, dan is de onderste helft niet meer leesbaar. De bovenste helft is dan ook belangrijker en daardoor was (is) adverteren op de ruimte boven de vouw dan ook duurder.

Lees verder na de afbeelding.

Wat betekent Above en Below the fold?

Above en below the fold op het beeldscherm

Tegenwoordig wordt veel geadverteerd op het internet. Zoekresultaten worden per pagina getoond en er is geen sprake van een vouw. Echter, informatie die bovenaan de pagina wordt getoond wordt wel meer gezien. Deze ruimte is dan ook kostbaarder dan ruimte lager op de pagina. De scheidslijn tussen beiden is veel moeilijker aan te geven. Er is geen duidelijk breekpunt tussen boven en onder, zoals bij een krant. 

Above the fold is bij beeldschermen het deel dat kan worden gelezen zonder dat men naar beneden hoeft te scrollen. Waar de denkbeeldige vouw zich bevindt en welk deel van de tekst leesbaar is, kan flink verschillen. 

Wat er precies te zien is op een beeldscherm hangt af van verschillende factoren. Hoe kleiner het beeldscherm, hoe minder men ziet. Zelfs dit gegeven is niet 100% waterdicht want gebruikers kunnen ook de grootte van de weergave naar wens aanpassen. Sommige mensen zoomen flink in, zodat de letters groter worden en de tekst voor hen beter leesbaar. Er is dan minder informatie te zien op het beeldscherm dan men wellicht verwacht. Andersom kan het ook. Mensen die uitzoomen zodat er meer informatie zichtbaar is in kleinere letters. De scheidslijn tussen above and below the fold is bij beeldschermen dus heel moeilijk aan te geven. Het heeft een verloop waar kranten een duidelijke vouw hebben. 

Online adverteren en websites

Dat above en below the fold belangrijk is in verband met online adverteren is duidelijk. Hoe hoger, hoe beter, hoe meer mensen je advertentie zien. Above en below the fold is voor je website zelf ook belangrijk. Veel scrollen is nog steeds niet populair en de belangrijkste informatie moet dan ook direct zichtbaar zijn op je website. Dus above the fold staan. Bezoekers willen graag direct kunnen zien waarover de website gaat. Een samenvatting in de vorm van een prettig leesbare tekst verdient dan ook de voorkeur. De tekst moet uitnodigen om verder te lezen zodat de bezoeker bereid is te scrollen.

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.