Cookiewet toepassen voor jouw bedrijf

Sinds 5 juni 2012 is in Nederland een zogenaamde cookiewet van toepassing. In 2018 is deze cookiewet uitgebreid en aangescherpt. Wat houdt deze wet in en hoe kan je de nieuwe, Europese cookiewet toepassen voor jouw bedrijf? De Europese Commissie wil dat alle internetgebruikers in hun browserinstellingen kunnen bepalen of zij privacygevoelige cookies accepteren of weigeren. Er zijn verschillende soorten cookies. Voor het plaatsen van sommige cookies hoef je op je website geen toestemming te vragen. Voor andere cookies geldt dat je geen toestemming hoeft te vragen voor het plaatsen ervan maar wel verplicht bent te melden dat je ze gebruikt. Voor andere cookies moet je wel toestemming vragen.

Lees verder na de afbeelding.

Cookiewet toepassen voor jouw bedrijf

Soorten cookies 

Er zijn drie soorten cookies:

  1. Functionele cookies
  2. Analytische cookies
  3. Tracking cookies.

We bekijken hieronder wat deze cookies precies doen, of je verplicht bent om toestemming te vragen en wat het betekent in verband met het toepassen van de cookiewet voor jouw bedrijf. 

1. Functionele cookies

Functionele cookies zijn cookies die je nodig hebt om je website goed te laten werken. Verkoop je bijvoorbeeld producten op je website die bezoekers in een winkelmandje kunnen plaatsen, dan zorgt een functionele cookie ervoor dat dit mogelijk is. Veel websites bieden ook de mogelijkheid te kiezen voor “ingelogd blijven”. Bij een volgend bezoek aan je website hoeft de bezoeker dan niet opnieuw in te loggen, hetgeen prettig werkt voor bezoekers. Dit zijn twee voorbeelden van functionele cookies. Voor het plaatsen van deze cookies heb je geen toestemming nodig van bezoekers op jouw website. 

2. Analytische cookie

Als je inzicht wilt hebben in het gebruik van je website, dan kan je kiezen voor het plaatsen van analytische cookies. Je kan dan het verkeer op je website analyseren. In dat geval wordt vaak gebruik gemaakt van de diensten van Google Analytics. Met de data die wordt verkregen kan je je website optimaliseren. Voor het plaatsen van analytische cookies heb je geen toestemming nodig van bezoekers maar je bent wel verplicht te melden dat je er gebruik van maakt. Op die manier blijft de privacy van je bezoekers gewaarborgd. Je maakt melding van het gebruik van analytische cookies in een aparte cookieverklaring of in je (verplichte) privacyverklaring. De cookiewet toepassen voor jouw bedrijf betekent dus dat als je gebruik wilt maken van analytische cookies je hiervoor maatregelen moet treffen.

3. Tracking cookies

Tracking cookies worden ook wel marketing cookies genoemd. Met tracking cookies kan je het surfgedrag van bezoekers vastleggen. Ze worden op tal van manieren ingezet: op social media accounts, bij Google Adwords, partnersites en in nieuwsbrieven. Om deze persoonsgerichte gegevens te gebruiken is wel toestemming nodig van de bezoekers op je website. Een bezoeker moet apart toestemming geven voor het plaatsen van tracking cookies. Ook hier betekent het toepassen van de cookiewet voor jouw bedrijf dat je maatregelen moet treffen als je gebruik wilt maken van tracking cookies. 

Gevolgen en toepassen cookiewet

Doel van de nieuwe Europese Cookiewet is het vertrouwen in en de veiligheid van de digitale diensten te verhogen. Per website wordt aan de gebruiker gevraagd of gebruik mag worden gemaakt van privacygevoelige cookies. Feit is wel dat gebruikers de cookies moeten accepteren indien zij gebruik willen maken van een goed werkende website. Cookiegebruik mag worden geregeld in de privacyverklaring als er alleen wordt gewerkt met functionele cookies en analytische cookies die worden geplaatst voor eigen gebruik. Wordt er gewerkt met externe partijen zoals Google Analytics dan moet hiervan melding worden gemaakt. Ook moet een bewerkingsovereenkomst met Google Analytics worden afgesloten en moet hiervan melding worden gemaakt. 

Voor online marketeers brengt de nieuwe cookiewet soms problemen met zich mee. Als een gebruiker van een website besluit de tracking cookies niet te accepteren, dan mogen deze cookies dus ook niet worden gebruikt. Dit bemoeilijkt het werk van een marketeer aanzienlijk. 

Gebruikers die denken dat het weigeren van tracking cookies simpel en zonder gevolgen is komen ook voor problemen te staan. Veel diensten op het internet zijn gratis maar als je tracking cookies niet toestaat zal je vaker moeten gaan betalen voor diensten, bijvoorbeeld voor nieuwsberichten. Je loopt ook het risico te worden geconfronteerd met niet goed werkende websites.

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.