Online marketing specialisaties

Ontdek de kracht van online marketing specialisaties. In dit blog onthullen we de geheimen achter verschillende specialisaties en hoe deze jouw bedrijf kunnen laten groeien. Ga met ons mee op reis!

Inhoudsopgave

    Overweeg je gebruik te gaan maken van een of meerdere online marketing specialisaties dan is het handig meer te weten over het onderwerp. Welke online marketing specialisten zijn er, hoe kan je ze inzetten en wat doet een marketing specialist? En wat is marketing eigenlijk precies? Als het woord naar het Nederlands vertaalt, dan krijg je ‘vermarkten’ en het betekent je product of dienst verkopen, in de markt zetten, nieuwe klanten vinden, naamsbekendheid verwerven. Marketing is dus voor elk bedrijf super belangrijk. 

    Waar zet je (online) marketing in

    Marketing is bedoeld voor elk bedrijf dat wil floreren. Vroeger gingen we langs de deuren met stofzuigers en plaatsten we advertenties in kranten en tijdschriften. Dat laatste gebeurt nu nog steeds maar er gebeurt vooral veel online. Tegenwoordig zijn er, met de komst van o.a. social media, heel veel manieren om marketing in te zetten. Welke manier het beste bij jou en bedrijf past verschilt. Het hangt ook af van je doelgroep. Zijn dat bijvoorbeeld vooral jongeren, dan kan marketing via Instagram of Twitter heel interessant zijn. 


    Wil je meer weten over de inzet van marketing? Download ons gratis e-book boordevol marketingtips.


    Lees verder na de afbeelding.

    Marketing medewerker met veel ideeen

    Soorten marketing

    Er zijn tal van marketing vakgebieden. Neuromarketing bijvoorbeeld. Dat is een heel interessante manier van ‘beïnvloeding’ en wordt overal ingezet, zonder dat je dat als consument in de gaten hebt. Zo kunnen kleuren veel doen. Albert Heijn maakt niet voor niets veel gebruik van de kleur oranje, vooral voor aanbiedingen en kortingen, de ‘bonus’. Oranje geeft namelijk een gevoel van haast en kan de consument verleiden tot het doen van impulsaankopen. Dan heb je onder meer nog affiliatemarketing en zoekmachine marketing.

    In de wereld van marketing wordt veel gebruikgemaakt van afkortingen. Wil je marketing beter kunnen begrijpen dan is het handig als je die afkortingen kunt plaatsen. Lees daarom ook ons blog over de betekenis van marketing afkortingen

    Verschillende online marketing specialisaties

    En dan nu het eigenlijke onderwerp van dit blog: online marketing specialisaties. Wil je weten welke methode(s) voor jouw bedrijf de beste keuze zijn om groei te realiseren, dan kan bedrijfsadvies een goede keuze zijn. Je hebt dan een bedrijfsadviseur met kennis van zaken die jou op tal van gebieden kan helpen en waarmee je kunt sparren. 

    Overzicht van de vijf belangrijkste marketing tools:

    1. SEA
    2. SEO
    3. Social Advertising
    4. Marktplaatsen
    5. Websites

    1. SEA

    SEA staat voor Search Engine Advertising en betekent dat je adverteert op het internet. Google ligt het meest voor de hand. Adverteren op Google heet Google Ads. Je zet dan kleine tekstadvertenties in de zoekmachine van Google. Daarnaast kan je ook kiezen voor Google Display, Google Hotel Ads en Google Shopping. Het doel is om op een snelle manier hoog te scoren en dus goed zichtbaar te zijn. Advertenties staan namelijk altijd op pag 1 bovenaan of onderaan, soms op pagina 2. Het is wel vrij duur, zeker als je kiest voor Google. Er is een goedkoper alternatief met de zoekmachine van Microsoft: Bing. Of SEA kostbaar is doet er minder toe als het je zoveel oplevert (aan klanten en verkopen) dat je een positief resultaat uithaalt. Met andere woorden: je kunt best €2000 investeren in adverteren als je er voldoende  mee verdient. 

    Wat doet de marketing specialist?

    Een SEA-specialist maakt eerst een analyse van je bedrijf en je website en bekijkt daarnaast onder meer lopende campagnes en conversie resultaten. Na deze analyse gaat hij aan de slag met het opstellen van een SEA-strategie. Belangrijk zijn hierbij vooral de zoekwoorden waarop je bedrijf goed zal worden gevonden. Vervolgens is het van belang de resultaten van de uitgezette campagne op de voet te volgen en aanpassingen te doen waar nodig.

    2. SEO

    Ook over SEO (search engine optimization/zoekmachineoptimalisatie) hebben we eerder al uitgebreid geschreven. Het betekent dat je website goed wordt gevonden en hoog scoort in de zoekresultaten. Zonder dat je daarvoor iets betaalt, zoals bij SEA. SEO is daarmee een van de belangrijkste instrumenten voor elk bedrijf. Immers, de meeste klanten haal je via online zoeken binnen. Binnen SEO heb je allerlei onderdelen:

    • Technische SEO
    • On-page SEO
    • SEO copywriting
    • Linkbuilding
    • Local SEO
    • SEO migratie
    • Organische Google Shopping

    Een belangrijk onderdeel van SEO zijn de teksten op onder meer je website en blogs op jouw eigen website of sites van derden. Dit is SEO copywriting. 

    Wat doet de marketing specialist?

    Een SEO-specialist denkt en werkt met SEO voor de lange termijn (SEA is met name gericht op de korte termijn). Samen met jou zet de specialist een contentplan uit waarbij eerst zal worden gekeken naar je website. De technische SEO gaat ook over je website maar dan functioneel: de marketing specialist zorgt ervoor dat alle knoppen goed werken en je site goed wordt geïndexeerd. Voor het schrijven van de teksten zelf wordt doorgaans een (externe) tekstschrijver ingezet. Deze weet precies hoe zoekwoorden moeten worden ingezet. De tekstschrijver en marketing specialist werken samen aan het optimaliseren van de teksten en aan linkbuilding.

    3. Social Media Advertising

    Met social advertising maak je jezelf zichtbaar op de social media platforms. Daarbij is het belangrijk te weten waar jouw doelgroep zich bevindt. Wil je vooral mannen bereiken, dan kan je beter niet adverteren of bloggen op een platform voor breipatronen. Niet alleen de interesses van je doelgroep spelen een rol, ook het platform zelf. Waar zit jouw doelgroep? Dat kan Facebook zijn, Twitter, Instagram, LinkedIn, TikTok, Pinterest of een ander platform. Je kunt op zo’n platform adverteren maar ook (gratis) bloggen of andere acties ondernemen. 


    Wil je meer weten over de inzet van marketing? Download ons gratis e-book boordevol marketingtips.


    Wat doet de marketing specialist?

    De specialist socials weet wat er speelt op de verschillende platforms. Hij weet dat elk platform een eigen cultuur en taal heeft en kan jou perfect introduceren op de meest geschikte platforms. De marketing specialist weet hoe jouw brand en propositie moet worden vertaald naar een sterke campagne op populaire platforms van nu. 

    4. Marktplaatsen

    Je kunt je producten op tal van manieren verkopen en ook marktplaatsen zijn hiervoor geschikt. Bewezen platforms zoals Amazon, Bol.com en Marktplaats lenen zich hiervoor uitstekend. Je bereikt er in één klap een enorme groep potentiële klanten mee. 

    Wat doet de marketing specialist?
    Jouw specialist weet welke marktplaatsen voor jouw product of dienst geschikt zijn. Het is trouwens niet nodig al je producten stuk voor stuk op de marktplaats te zetten, hiervoor zijn handige trucs die een marketing specialist voor je kan inzetten. Samen met jou wordt daarnaast meestal ook een advertising campagne uitgezet. 

    5. Websites

    Je website is ontzettend belangrijk. Niet alleen een mooi vormgegeven site die goed werkt en waar de juiste informatie op is te vinden, ook de gebruiksvriendelijkheid, hosting en de snelheid van de site zijn belangrijk. Het is dus zaak steeds veel aandacht te geven aan je website. Het is niet iets van één keer maar een doorlopend proces. Daarbij rankt Google je website tegenwoordig niet alleen op inhoud maar bijvoorbeeld ook op snelheid. 

    Wat doet de marketing specialist?

    De marketing specialist kan jouw website naar een (veel) hoger plan tillen en daarmee zorgen voor een betere ranking, meer bezoekers en meer klanten. Het begint al bij de juiste website hosting (snel internet), (laten) ontwerpen van een website, een webshop (laten) maken, de gebruiksvriendelijkheid verbeteren en zorgen voor de juiste content (tekst en afbeeldingen). 

    Wil je meer weten over het inhuren van een marketing specialist, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book ⤵


    Gratis ebook met tips voor bedrijven en afdelingen!

    ✅ Direct gratis in je mailbox
    ✅ Creëer concrete doelen, een betere missie & visie en verbeter je marketing en communicatie inzet
    ✅ Geschreven door de specialisten van Kennisdomein


    Eerste publicatie op: 18 april 2023
    Geschreven door: Team Kennisdomein
    Van Kennisdomein
    Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Een vulpen op oud perkament
    Marketing tips en uitleg
    Teksten kan je tegenwoordig in een handomdraai laten schrijven door een
    Podcast tafel en microfoon
    Marketing tips en uitleg
    Een moderne manier om jezelf, of je bedrijf, onder de aandacht te brengen is via een podcast. Wat zo’n pod...
    Vrouw presenteert inzet van marketing
    Marketing tips en uitleg
    Zit je eraan te denken om online marketing in te zetten voor jouw bedrijf? Het is de sleutel tot meer zich...
    Zilveren beeld met oude boeken
    Marketing tips en uitleg
    Ben je ooit overweldigd door de vele boekgenres die er zijn? Van literatuur tot lectuur, van klassiek tot ...
    Meer artikelen over Marketing tips en uitleg