De voordelen van een advertorial

Wat zijn de voordelen van een advertorial? Allereerst is het belangrijk om te weten wat het precies is. Een advertorial is een speciaal soort advertentie met de opzet van een redactioneel artikel. Het is voor de lezer van een advertorial niet overduidelijk dat het in feite om een advertentie gaat. Het grote voordeel van advertorials is dan ook dat ze vaak veel beter worden genezen dan gewone advertenties. Ze zijn daarmee veel effectiever.

Reclame maken voor een product kan op vele manieren. Brandend content is een vorm van reclame maken waarbij de reclame-uiting is versmolten met de content zelf. Dit kan een video, een tekst of een activatie zijn. Brandend content voegt informatie en/of entertainment toe en de commerciële boodschap staat hierbij niet centraal. Advertorials zijn een voorbeeld van brandend content.

Brandend content moet likeable, herkenbaar voor de doelgroep maar ook nuttig zijn. Hetzelfde geldt dan ook voor een advertorial: deze moet informatief, nuttig of onderhoudend zijn en de doelgroep aanspreken. Op deze wijze kan een advertorial diverse voordelen bieden.

Lees verder na de afbeelding.

De voordelen van een advertorial

Vijf voordelen van een advertorial

1. Het overtuigen van de klant

Een advertentie is een goede manier om de aandacht te vestigen op een product of dienst en om de doelgroep te bereiken. Met een advertorial ga je een stapje verder. Je biedt nuttige informatie aan waardoor je beter kunt inspelen op de interesse van potentiële klanten. En dit biedt de mogelijkheid klanten te overtuigen van de waarde van jouw product of dienst.

2. Je hebt volledige invloed op de tekst

Als je een advertorial samenstelt, dan heb je daarover de volledige controle. Je kunt zelf bepalen wat er wel en niet in komt te staan en je bent er zeker van dat je boodschap op de juiste manier naar de doelgroep wordt gecommuniceerd.

3. Meer informatie

Bij een advertentie kun je meestal maar weinig tekst kwijt. Een advertentie bestaat grotendeels uit beeld en heeft maar een klein beetje tekst. Bij een advertorial is veel meer ruimte voor tekst omdat de commerciële boodschap wordt verpakt in een nuttig en informatief artikel. Hierdoor kun je dus ook meer informatie kwijt over het bedrijf, de dienst en/of het product. De advertorial heeft nieuwswaarde, kan inspelen op actualiteiten of op de behoeften van de lezers.

4. Vergroten van de geloofwaardigheid 

Omdat de reclameboodschap is verpakt in een artikel dat informatief is, zullen lezers het ook eerder als nuttig beschouwen. Hieruit vloeit voort dat de boodschap beter wordt begrepen en de geloofwaardigheid wordt vergroot. Het is wel belangrijk om een artikel inhoudelijk goed te schrijven, op basis van feiten en om niet te overdrijven. Het is ook niet verstandig om in een artikel alleen maar uitgebreid te vertellen hoe goed een bepaald product of een bepaalde dienst is. 

5. Zowel online als offline

Advertorials kunnen zowel online als offline worden gepresenteerd. Zo kunnen advertorials worden geplaatst in kranten en tijdschriften maar ook op websites. In een online advertorial kan een link naar een website worden opgenomen of naar een specifiek product of specifieke dienst. Dit geeft ook een extra boost aan de vindbaarheid in de zoekmachines omdat Google nieuwswebsites een hoge waardering geeft.

Een paar voorbeelden van een advertorial

Stel, je wil een snelkookpan promoten. Kies je enkel voor reclame dan zal deze bestaan uit een foto van de betreffende snelkookpan met enkele specificaties en de prijs van het product. Een advertorial daarentegen is een artikel over de snelkookpan. In het artikel kan worden verteld wat je met de snelkookpan allemaal kunt doen, hoe de pan is ontwikkeld, wat de gemiddelde kooktijden zijn en/of een paar recepten aanbieden. 

Een vastgoedbedrijf kan een interessant artikel schrijven over projecten uit het verleden. Welke problemen hebben zich tijdens deze projecten voorgedaan en hoe heeft het vastgoedbedrijf die problemen opgelost? Er kunnen advertorials worden samengesteld over de oprichter van het bedrijf, over uitbreiding of over nieuwe technologieën die het bedrijf gaat inzetten.  

Een opnamestudio kan een advertorial schrijven over de nieuwe opnameapparatuur, over opnames die zijn gemaakt of over het productieproces van een CD. 

Advertorials kunnen worden ingezet in elke branche. Schakel een tekstschrijver in voor het schrijven van een goede, inhoudelijk sterke advertorial die ook voldoet aan SEO. Zo kun je de voordelen van een advertorial goed benutten.

Team Kennisdomein

Van Kennisdomein
Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
Meer informatie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Aanbevolen artikelen

Kickstart voor jouw bedrijf of afdeling-Deel3
Marketing tips en uitleg

19-01-'23

19 januari 2023

De inzet van marketing (deel 3)
Het afgelopen decennium is de inzet van marketing in een stroomversnelling geraakt. Marketeers hebben afko...
Kleuren en hun toepassingen
Marketing tips en uitleg

08-10-'22

8 oktober 2022

Kleuren en hun toepassingen
Dat kleuren iets met je doen is al sinds mensenheugenis bekend. Kleuren en hun toepassingen is een vervolg...
Acquisitie nieuwe klanten werven
Marketing tips en uitleg

29-04-'22

29 april 2022

Acquisitie: (nieuwe) klanten werven 
De betekenis van het woord acquisitie is: het verwerven van klanten. Voor bedrijven natuurlijk ee...
Maand van de Nederlandse taal deel 10
Marketing tips en uitleg

24-05-'21

24 mei 2021

Waarom SEO belangrijk is
Een veelgehoorde term: SEO. Soms uitgesproken als één woord, soms als losse letters: S-E-O. Wat is het pre...
Meer artikelen over Marketing tips en uitleg

Gratis email updates

Sorry. Dit formulier accepteert geen nieuwe inzendingen meer.