Wat is FOMO?

FOMO is een Engelse afkorting en staat voor ‘Fear Of Missing Out’. In marketingkringen is het een bekende term. Zet je hem om naar het Nederlands, dan kom je uit op de angst om iets mis te lopen. Vaak is zo’n angst gerelateerd aan de situatie van andere mensen. Daarom valt de angst om bij hen een achterstand op te lopen hier ook onder. De angst die zich vooral doet gelden, is de vrees om hierdoor minder gelukkig te zijn. Een uitstekend uitgangspunt om reclame-uitingen op te baseren.

Inhoudsopgave

    FOMO bij gebruik van sociale media

    FOMO rukt met hoge snelheid op binnen het sociale mediagebruik. Mensen checken de hele dag door hun social media kanalen als Facebook, Instagram en Twitter. Ze willen voorkomen dat ze iets missen, zoals een feestje, verjaardag of ander evenement. Dit kan soms verslavend zijn. Voor sommige mensen kan FOMO op sociaal gebied inmiddels al leiden tot een probleem. Je zult begrijpen dat het als marketingtool enorme mogelijkheden biedt. Met name het inspelen op de angst om een voordeel te missen, kan flink omzet verhogend werken.

    Lees verder na de afbeelding.

    FOMO Fear of missing out

    FOMO gebruiken als marketingtool

    Nu is het niet zo dat je zomaar even een FOMO-uiting op internet zet. FOMO-marketing moet helder en goed doordacht zijn. Je hebt immers te maken met een kritisch publiek dat elke inconsequentie direct afstraft. Je wilt het vertrouwen in jouw merk of bedrijf natuurlijk niet beschadigen.

    Zo moet het instellen van een tijdlimiet altijd consequent worden gehandhaafd. Je weet vast wel dat zo’n tijdlimiet een heel effectief instrument is om potentiële kopers over de streep te trekken. Verleng je die tijdlimiet keer op keer, dan voelen potentiële klanten zich al gauw bedrogen.

    Influencers

    Ook de influencers op Instagram spelen bij FOMO-marketing een belangrijke rol. Wordt jouw product door hen aangeprezen, dan zal de gemiddelde volger dit product niet willen missen. Zorg in dat geval wél dat je zelf ook je uitstraling op Instagram op orde hebt. Anders verpest je al snel het spannende celebrity-effect dat van jouw FOMO-campagne uitgaat.

    FOMO inzetten voor jouw bedrijf

    Ben je in staat om jouw product gebundeld met andere producten aan te bieden, dan kan dat ook een uitstekende FOMO-strategie zijn. Jouw klanten zullen het voordeel dat met het afnemen van een bundel gepaard gaat, voor geen geld willen missen. Vergelijk dit met het aanbieden van een populair voordeelpakket als ‘Internet, tv en bellen in één’.

    FOMO inzetten voor jouw bedrijf, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book ⤵


    Gratis ebook met tips voor bedrijven en afdelingen!

    ✅ Direct gratis in je mailbox
    ✅ Creëer concrete doelen, een betere missie & visie en verbeter je marketing en communicatie inzet
    ✅ Geschreven door de specialisten van Kennisdomein


    Eerste publicatie op: 3 september 2019
    Geschreven door: Team Kennisdomein
    Van Kennisdomein
    Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Marketing medewerker met veel ideeen
    Marketing tips en uitleg
    Ontdek de kracht van online marketing specialisaties. In dit blog onthullen we de geheimen achter verschil...
    Geschiedenis van boeken
    Marketing tips en uitleg
    De geschiedenis van het boek gaat terug tot de Oude Romeinen. Als we kijken naar het fenomeen schrijven ze...
    Een boek laten schrijven
    Advertorial
    Veel mensen hebben een verhaal; uit het leven gegrepen of gebaseerd op pure fantasie. Een boek laten schri...
    Kickstart voor jouw bedrijf of afdeling-Deel3
    Marketing tips en uitleg
    Het afgelopen decennium is de inzet van marketing in een stroomversnelling geraakt. Marketeers hebben afko...
    Meer artikelen over Marketing tips en uitleg