Wat is engagement?

Engagement lijkt een eenvoudig te vertalen term. Meestal staat het voor ‘betrokkenheid’. Spreken we over ‘engagement marketing’, dan hebben we het eigenlijk over iets anders. Hier wordt vooral gekeken naar de verbinding tussen een merk of bedrijf en de potentiële klant. Deze klant vormt daarbij het doel van zo’n verbinding.

Inhoudsopgave

    Engagement marketing ontwikkelen

    Dit klinkt misschien een beetje ingewikkeld, maar het valt wel mee. Wanneer je naar naamsbekendheid of merkbekendheid streeft, ben je doorlopend bezig om je doelgroep te bereiken. Oorspronkelijk deed je dat misschien met folders of met e-mail, tegenwoordig gebruik je de sociale netwerken hiervoor. Wil je daarbij intelligent te werk gaan, let dan bij je potentiële klantengroep op verschillende aspecten. Je bent nu al bezig met het voorbereiden van je engagement marketing. Je let op de manier van denken van de potentiële klant. De emoties waarmee zijn of haar denkproces gepaard gaat en het gedrag dat hij of zij vertoont.

    Lees verder na de afbeelding.

    Engagement - Daarom is het belangrijk voor jouw bedrijf

    Met welk doel zit jouw klantengroep op internet?

    Door voortschrijding van de digitale technieken, zijn deze aspecten inmiddels vrij scherp in kaart te brengen. Zo kun je het surfgedrag van potentiële klanten analyseren en verzamel je likes op Facebook. Aan het type netwerk waarop mensen actief zijn, kun je zien met welk doel ze op internet opereren. Je stemt daar zo goed mogelijk je boodschap op af. Een creatief netwerk als Instagram dient een ander doel dan een zakelijk netwerk als LinkedIn. Wanneer je hier met je commerciële communicatie scherp op inspeelt, sluit jouw informatie veel beter aan op de gedachtegang van de door jou gekozen doelgroep. Dat is dus een stukje engagement marketing.

    Letten op emotie en gedrag

    Ook het voeden van vertrouwen in jouw merk of bedrijf, dient een belangrijk doel. Deze wijze van engagement marketing speelt in op de emotie. Ga je hier zorgvuldig mee om, dan bouw je steeds verder aan een waardevol concept.

    Tenslotte is er ook het gedrag van de potentiële klant, dat op een juiste manier ondersteuning nodig heeft. Er worden in de echte wereld bijvoorbeeld manifestaties georganiseerd rond een bepaald merk, zodat de klant hier het merk opnieuw kan beleven. Knoop je daar passend gedrag of een goed verhaal aan vast, dan vervult de engagement marketing ook hier haar waardevolle rol.

    Wil je meer weten over het vergroten van je engagement, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book ⤵


    Gratis ebook met tips voor bedrijven en afdelingen!

    ✅ Direct gratis in je mailbox
    ✅ Creëer concrete doelen, een betere missie & visie en verbeter je marketing en communicatie inzet
    ✅ Geschreven door de specialisten van Kennisdomein


    Eerste publicatie op: 2 september 2019
    Geschreven door: Team Kennisdomein
    Van Kennisdomein
    Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Marketing medewerker met veel ideeen
    Marketing tips en uitleg
    Ontdek de kracht van online marketing specialisaties. In dit blog onthullen we de geheimen achter verschil...
    Geschiedenis van boeken
    Marketing tips en uitleg
    De geschiedenis van het boek gaat terug tot de Oude Romeinen. Als we kijken naar het fenomeen schrijven ze...
    Een boek laten schrijven
    Advertorial
    Veel mensen hebben een verhaal; uit het leven gegrepen of gebaseerd op pure fantasie. Een boek laten schri...
    Kickstart voor jouw bedrijf of afdeling-Deel3
    Marketing tips en uitleg
    Het afgelopen decennium is de inzet van marketing in een stroomversnelling geraakt. Marketeers hebben afko...
    Meer artikelen over Marketing tips en uitleg