Wat is engagement?

Engagement lijkt een eenvoudig te vertalen term. Meestal staat het voor ‘betrokkenheid’. Spreken we over ‘engagement marketing’, dan hebben we het eigenlijk over iets anders. Hier wordt vooral gekeken naar de verbinding tussen een merk of bedrijf en de potentiële klant. Deze klant vormt daarbij het doel van zo’n verbinding.

Lees verder na de afbeelding.

Engagement - Daarom is het belangrijk voor jouw bedrijf

Engagement marketing ontwikkelen

Dit klinkt misschien een beetje ingewikkeld, maar het valt wel mee. Wanneer je naar naamsbekendheid of merkbekendheid streeft, ben je doorlopend bezig om je doelgroep te bereiken. Oorspronkelijk deed je dat misschien met folders of met e-mail, tegenwoordig gebruik je de sociale netwerken hiervoor. Wil je daarbij intelligent te werk gaan, let dan bij je potentiële klantengroep op verschillende aspecten. Je bent nu al bezig met het voorbereiden van je engagement marketing. Je let op de manier van denken van de potentiële klant. De emoties waarmee zijn of haar denkproces gepaard gaat en het gedrag dat hij of zij vertoont.

Met welk doel zit jouw klantengroep op internet?

Door voortschrijding van de digitale technieken, zijn deze aspecten inmiddels vrij scherp in kaart te brengen. Zo kun je het surfgedrag van potentiële klanten analyseren en verzamel je likes op Facebook. Aan het type netwerk waarop mensen actief zijn, kun je zien met welk doel ze op internet opereren. Je stemt daar zo goed mogelijk je boodschap op af. Een creatief netwerk als Instagram dient een ander doel dan een zakelijk netwerk als LinkedIn. Wanneer je hier met je commerciële communicatie scherp op inspeelt, sluit jouw informatie veel beter aan op de gedachtegang van de door jou gekozen doelgroep. Dat is dus een stukje engagement marketing.

Letten op emotie en gedrag

Ook het voeden van vertrouwen in jouw merk of bedrijf, dient een belangrijk doel. Deze wijze van engagement marketing speelt in op de emotie. Ga je hier zorgvuldig mee om, dan bouw je steeds verder aan een waardevol concept.

Tenslotte is er ook het gedrag van de potentiële klant, dat op een juiste manier ondersteuning nodig heeft. Er worden in de echte wereld bijvoorbeeld manifestaties georganiseerd rond een bepaald merk, zodat de klant hier het merk opnieuw kan beleven. Knoop je daar passend gedrag of een goed verhaal aan vast, dan vervult de engagement marketing ook hier haar waardevolle rol.

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.