Wat is zoekmachine marketing?

Zoekmachine marketing is een verzamelnaam voor activiteiten die de vindbaarheid van websites binnen zoekmachines vergroten. De Engelse term voor zoekmachine marketing is Search Engine Marketing. Doel van zoekmachine marketing is webpagina’s beter vindbaar te maken in zoekmachines zoals Google zodat je website een prominente plaats inneemt. Het liefst zo hoog mogelijk op de eerste pagina. Dit verhoogt de effectiviteit van de website.

Zoekmachine marketing wordt onderverdeeld in twee categorieën: SEO en SEA, afkortingen van respectievelijk Search Engine Optimization en Search Engine Advertising (SEA). Tegenwoordig spelen social media ook een belangrijke rol bij zoekmachine marketing en vormen een nieuwe, derde categorie binnen zoekmachine marketing.

Lees verder na de afbeelding.

Zoekmachine marketing

SEO; Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie)

Zoekmachine optimalisatie bestaat uit het aanpassen van de techniek met als doel het goed vindbaar maken van een website bij zoekmachines. Technieken die hiervoor gebruikt worden zijn, naast het bouwen van een technisch geschikte website, het plaatsen van content (SEO teksten) en het toepassen van een goede linkstrategie. SEO is gratis, afgezien van de kosten die je eventueel maakt voor een specialist die een website bouwt, SEO teksten aanlevert of een goede linkstructuur verzorgt. SEO is bij uitstek geschikt om een hogere positie te bereiken binnen de organische  zoekresultaten.

SEA; Search Engine Advertising (zoekmachine advertenties)

In tegenstelling tot SEO moet voor SEA worden betaald aan de betreffende zoekmachine, bijvoorbeeld Google. Een bekend voorbeeld zijn de zogenaamde Google Adwords Campagnes. Indien je besluit gebruik te maken van de mogelijkheden van SEA dan dien je een of meer advertenties te maken waarna deze -tegen betaling- worden vertoond boven de organische zoekresultaten. Je bent dus verzekerd van een hoge positie binnen de zoekresultaten. Indien bezoekers van de zoekdienst klikken op jouw advertentie dan worden zij doorgeleid naar de door jou ingestelde webpagina.

Optimaal gebruik maken van zoekmachine marketing

De online marketeer is gespecialiseerd in zoekmachine marketing. Afhankelijk van de doelstelling en het beschikbare budget zal gekozen worden voor SEO en/of SEA. Voordeel van SEO is dat je website na verloop van tijd hoog zal scoren en ook langere tijd hoog zal blijven scoren. SEA heeft als voordeel dat je direct hoog scoort in de desbetreffende zoekmachine. Stop je echter met SEA, dan zak je naar een (veel) lagere positie. Een combinatie van SEO en SEA is vaak een goede optie. Social media marketing ondersteunt beide technieken door advertenties en bijvoorbeeld blogs te delen op de verschillende platforms.

Een zoekmachine marketing specialist helpt bedrijven meer resultaat te halen uit hun website of webshop. Om de vindbaarheid van websites in zoekmachines te optimaliseren en conversies te maximaliseren werkt de marketing specialist vaak samen met andere specialisten waaronder een tekstschrijver en grafisch vormgever.

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.