Hoge positie in de zoekmachine

Wil je een hoge positie in de zoekmachine behalen? Pas dan SEO op de juiste wijze toe. Met de enorme groei van verkopen via het internet, de groei van e-commerce, is er een ware strijd ontstaan om de hoogste positie binnen de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google.

De afkorting van SEO is Search Engine Optimization en in het Nederlands spreken we over zoekmachineoptimalisatie. SEO omvat het geheel aan activiteiten dat een bedrijf of particulier kan ondernemen om een product of dienst beter zichtbaar te maken op het internet. Dit proces heet optimaliseren.

Zoekmachines zijn tegenwoordig heel intelligent. De tijd waarin het optimaliseren van een website voornamelijk bestond uit het schrijven van SEO teksten waarin een keyword zo vaak mogelijk wordt gebruikt, is dan ook voorbij. Er is tegenwoordig meer voor nodig om een hoge positie te behalen in de zoekmachine.

Lees verder na de afbeelding.

Hoge positie in de zoekmachine

Marktaandeel zoekmachines in Nederland

Zoals je in onderstaande grafiek kunt zien domineert Google de markt in Nederland met een marktaandeel van maar liefst 95,69% (bron: gs.statcounter.com – Q1 2019). Het is daarom belangrijk om een website allereerst goed te optimaliseren voor de Google zoekmachine.

Marktaandeel zoekmachines Nederland in 2019

Hoe werkt de zoekmachine?

Hoe zoekmachines zoals Google precies te werk gaan om hun zoekresultatenvolgorde te bepalen is nog steeds niet helemaal duidelijk. Gelukkig maar, want anders zouden bepaalde bedrijven hierin een onrechtmatige voorsprong kunnen krijgen. Het bepalen van de waarde van jouw website en bijbehorende pagina’s gebeurt grotendeels geautomatiseerd op basis van search ranking factors, waarvan er meer dan 200 zijn, aldus Google. Duidelijk is wel dat Google slimmer wordt en steeds meer is afgestemd op de gebruiker. Goed nieuws is dat Google ook oog heeft voor “de regio”. Dit maakt het voor kleinere bedrijven ook mogelijk hoog te scoren in de zoekmachine. Daarnaast lijkt het belangrijk om vertrouwen uit te stralen en te beschikken over expliciete (relevante) links.

Wat wordt precies verstaan onder SEO

Om SEO goed toe te passen maken wij gebruik van drie analyse-gebieden:

  1. Techniek
  2. Content
  3. Links

1. Onder techniek valt alles wat te maken heeft met het systeem achter de website. De technische inrichting van het content management systeem, structuur en de laadsnelheid van de website (evt. door middel van caching).

2. Content vormt een belangrijk onderdeel van SEO en bestaat niet alleen uit teksten maar ook het gebruikmaken van de juiste afbeeldingen met beschrijving, de pagina structuur, navigatie, titels en zoekwoordgebruik.

3. Bouwen aan een goede linkstructuur is een volgend belangrijk onderdeel. Zowel de interne (op hetzelfde domein) als externe links (naar en vanuit andere sterke domeinen) zijn essentiële onderdelen voor het creëren van een hogere positie in de zoekmachine.

Heb je direct een hoge positie in de zoekmachine?

Nee, hiervoor heb je vaak veel geduld nodig. Een zoekmachine heeft tijd nodig om alle goed te indexeren. Verwacht dus niet dat er na het publiceren van een site direct bezoekers naar je site surfen via de zoekmachine.

Om te zien hoe Google jouw site daadwerkelijk ‘ziet’ kun je het beste gebruikmaken van de gratis applicatie Google Search Console. Met deze applicatie kun je letterlijk vanuit Google zelf zien hoe goed jouw site organisch gezien werkt. In onderstaande opsomming zie je welke punten je kunt controleren met Google Search Console:

  • Prestatiescore van zoekwoorden, pagina’s, landen en apparaten
  • Het uploaden en controleren van een sitemap
  • De mobiele bruikbaarheid van de site
  • De werking van sitelinks
  • Controle van de interne en externe links
  • Extra tools om pagina’s uit de zoekmachine te verwijderen, het traceren van indexatie- en beveiligingsproblemen en het nakijken van structured data voor het tonen van rich snippets in de zoekmachine.

Met goede content een hoge positie

Kwalitatief goede teksten met een relevante inhoud en met een goede structuur vormen de basis en de beste vorm van zoekmachineoptimalisatie. Zoekmachines gaan na het ingeven van een zoekopdracht, op zoek naar de website met de beste inhoud. Een goede inhoud van de teksten op een website is daarom onontbeerlijk.
Daarnaast blijven keywords belangrijk, zowel in de tekst als in titels. Juist (X)HTML gebruik is ook belangrijk. Wil je goed worden gevonden, dan zal je dus veel moeten vertellen over je product of dienst en zorgen dat deze informatie ook vindbaar is in je headers, subheaders, meta-description en beschrijving van je afbeeldingen (alt-tag).

Zoals in voorgaande tekst benoemd is de zogenaamde meta-description ook een belangrijk onderdeel voor SEO. Dit is een korte omschrijving van de pagina en deze wordt door zoekmachines getoond onder de paginalink in het zoekresultaten overzicht. Een goede omschrijving zal eerder worden aangeklikt door de gebruiker dan een onduidelijke omschrijving, omschrijvingen die niet toepasselijk zijn voor de zoekopdracht of vol fouten zitten.

Wat wel en wat niet?

Google geeft met enige regelmaat een ‘SEO Starter Guide‘ uit waarin duidelijk staat omschreven hoe Google denkt over zoekmachineoptimalisatie en geeft hierbij ook aanbevelingen: de do’s-and-don’ts. Dit wordt ook wel white hat SEO versus Black hat SEO genoemd.
Om maar zo snel mogelijk, zo hoog mogelijk te scoren gebruiken sommige websites niet geoorloofde methoden (Black hat SEO). Dit kan enige tijd een voordeel opleveren maar Google verzint steeds nieuwe manieren om dit soort ongewenste optimalisatiemethoden tegen te gaan. Deze methode kan zelfs leiden tot verwijdering van websites. Ook het actief vergaren van links wordt beschouwd als black hat SEO.

Enkele voorbeelden van white hat (toegestane) SEO-mogelijkheden zijn het gebruik van trefwoorden in de URL en de domeinnaam van een website, trefwoordgebruik in titels van een pagina, trefwoordgebruik in de alt-tag van afbeeldingen en het gebruikmaken van een goede structuur in de sitemap met uitsluitend SEO waardige pagina’s. Let op: kijk uit voor over-optimalisatie.

Voorbeeldcase: de bakker om de hoek

De bakker in een klein dorpje besluit op bestelling taarten te gaan bakken en aan huis te bezorgen. Hij zoekt zijn klanten niet alleen in het dorp maar ook in de omgeving van zijn dorp. Misschien ook wel in de grote stad die zo’n 25 kilometer verderop ligt. Hij wil SEO toepassen om via zoekmachines zoveel mogelijk potentiële klanten te bereiken. De bakker vraagt een online marketeer hem te helpen zoveel mogelijk klanten te vinden en zo hoog mogelijk te scoren in Google.

Er wordt een mooie website gebouwd door een webmaster en een SEO tekstschrijver wordt ingehuurd om goede teksten te schrijven. Teksten over de bakker zelf, over zijn bedrijf, zijn gebak en taarten, zijn werkwijze, over ingrediënten die hij gebruikt, of juist niet gebruikt. Er worden zogenaamde landingspagina’s geschreven; teksten gekoppeld aan omliggende plaatsen. De bakker verschijnt nu ook in de zoekresultaten als de zoekopdracht de betreffende plaatsnaam bevat.

In een later stadium gaat de bakker ook “bloggen”. Hij schrijft verhalen over zijn taarten, over ingrediënten en andere aanverwante onderwerpen. Via social media weet de bakker een groot klantenbestand op te bouwen en na verloop van tijd honoreert Google hem met een hoge positie in de organische zoekresultaten, afhankelijk van de zoekopdracht. Wellicht is Bakker Bart ooit zo begonnen?

Advertenties (SEA) om direct zichtbaar te zijn

Bedrijven die niet willen wachten op een hoge organische score maken gebruik van zoekmachine adverteren, afgekort tot SEA. Dit kost (veel) geld. De organische zoekresultaten zijn gratis maar dat wil niet zeggen dat SEO niets kost. Om een hoge positie in de zoekmachine te behalen zal gebruik moeten worden gemaakt van een online marketeer. Investering in SEO levert op de lange termijn meer op. Immers, zodra met adverteren wordt gestopt, is de hoge positie binnen de zoekmachine niet meer van toepassing.

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.