Wat is SEA?

De afkorting SEA is afkomstig van het Engelse woord Search Engine Advertising. In het Nederlands wordt SEA vertaald met “zoekmachine adverteren”; het tegen betaling adverteren in zoekmachines.

Zoekmachines tonen de zoekresultaten wanneer iemand een zoekopdracht heeft ingegeven. De beste zoekresultaten verschijnen bovenaan en deze websites worden dan ook het meest bezocht. Voor bedrijven is het belangrijk hoog te scoren binnen de zoekresultaten van zoekmachines. Immers, hoe hoger de ranking, hoe meer bezoekers op de website en hoe meer kans op verkoop van diensten of producten. Hoog scoren in de organische zoekresultaten is niet altijd eenvoudig omdat de concurrentie groot is. Door de inzet van SEA kan direct een hoge positie binnen de zoekresultaten van een zoekmachine worden bereikt.

Lees verder na de afbeelding.

SEA - Search engine advertising

SEO en SEA

Het grote verschil tussen SEO en SEA is het verschil tussen organische (natuurlijke) vindbaarheid en vindbaarheid tegen betaling. Om hoog te scoren in de organische vindbaarheid in zoekmachines wordt SEO ingezet. Wil je direct hoog scoren in zoekmachines, dan is de inzet van SEA een goede optie. Een combinatie van beide is een veel gekozen strategie. Een online marketeer kan je daar goed bij van dienst zijn.

De inzet van SEO vraagt om een aantal acties waaronder het goed gebruik van trefwoorden (keywords) in de domeinnaam en in titels van pagina’s, een goede laadsnelheid van de website, het gebruik van een sitemap, rich snippets, intern en extern linken en goede en relevante content op de website. Dit vraagt om inzet en tijd, waardoor de organische vindbaarheid enige tijd op zich laat wachten. De inzet van SEA geeft direct resultaat: advertenties worden boven de organische zoekresultaten getoond. Zodra men adverteert in een zoekmachine is men dan ook zeker van een hoge positie binnen de zoekresultaten, doorgaans op de eerste pagina, nog boven de organische zoekresultaten.

De inzet van SEA geeft direct resultaat: advertenties worden boven de organische zoekresultaten getoond. Zodra men adverteert in een zoekmachine is men dan ook zeker van een hoge positie binnen de zoekresultaten, doorgaans op de eerste pagina, nog boven de organische zoekresultaten.

Google is de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Negen van de tien mensen gebruiken Google. Wil je hoog scoren met zoekmachine marketing dan is de inzet van SEO en/of SEA een must. Google heeft aan speciaal programma voor adverteren: Google Ads, ook wel Google Adwords. Met dit advertentieprogramma kunnen bedrijven reclame maken via onder meer advertenties en YouTube videoadvertenties. De advertentie wordt boven de natuurlijke zoekresultaten getoond. De adverteerder betaalt per klik op de advertentie waarna bezoekers naar de betreffende website worden geleid. SEA kan worden ingezet om meer bezoekers op een website te genereren maar ook om conversies te realiseren of om zoveel mogelijk vertoningen te genereren.

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.