fbpx

Waarom SEO belangrijk is

Een veelgehoorde term: SEO. Soms uitgesproken als één woord, soms als losse letters: S-E-O. Wat is het precies en waarom is SEO belangrijk? De letters van SEO staan voor de Engelse term Search Engine Optimization. In het Nederlands zeggen we zoekmachine optimalisatie. Met dit woord krijgen we al een duidelijk beeld van SEO, namelijk iets optimaliseren voor de zoekmachine. In veel gevallen gaat het om tekst maar bij zoekmachine optimalisatie komt meer kijken dan alleen tekst. 

Lees verder na de afbeelding.

Maand van de Nederlandse taal deel 10

Waarom is SEO zo belangrijk? Tegenwoordig is het heel erg belangrijk dat de website van een persoon of bedrijf goed kan worden gevonden in de zoekmachines. Omdat Google veruit de grootste zoekmachine is, richten we ons hier verder op Google als we het hebben over zoekmachines. Het is belangrijk om goed gevonden te worden omdat de zoekmachine een van de grootste verkeersbronnen van dit moment is. Als je dus graag wilt dat jouw website goed wordt gevonden in Google, dan kan je daarvoor specifieke acties ondernemen. Dit doe je met SEO. Overigens verstaan we onder ‘goed gevonden worden’ de zoekresultaten op de eerste, hooguit eerste twee pagina’s na het ingeven van een zoekopdracht. De mooiste positie is natuurlijk op pagina één bovenaan. Hoe zorg je ervoor dat jij of je bedrijf op deze uiterst belangrijke plek te vinden is?

SEM, SEO en SEA 

SEM is de afkorting van Search Engine Marketing (zoekmachine marketing). Kort gezegd gaat marketing over het in de schijnwerpers zetten van je bedrijf en het aantrekken van nieuwe klanten. Wil je dit bereiken op het internet, dan kies je voor SEO (zoekmachine optimalisatie) en/of SEA (zoekmachine adverteren). 

Als je kiest voor SEA, voor zoekmachine adverteren, dan betaal je voor kleine advertenties op Google. Je staat dan meestal meteen op de eerste pagina helemaal bovenaan of helemaal onderaan. Je hebt nu in één klap wat je wilt: je scoort hoog in de zoekresultaten van Google. Echter, hier betaal je ook wel een flinke prijs voor. In de begintijd van internet en Google was dit goed betaalbaar en een prima manier om nieuwe klanten te trekken. Tegenwoordig is het erg duur, afhankelijk van het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden. Hoe specifieker en unieker jouw product en zoekwoord, hoe goedkoper het adverteren zal zijn. Wil je gevonden worden op een gangbaar product of dienst dan kan één klik je al vele euro’s kosten. Op het moment dat je stopt met adverteren, ben je weer als vanouds op een minder goede positie te vinden.

Kies je voor SEO, dan werk je aan je website op een manier die blijvend voordeel oplevert. Je werkt naar een hoge positie in Google toe en in principe behoud je die positie zonder dat het je verder iets kost. Dit heet overigens organische vindbaarheid. Dit zijn websites die Google zelf vindt, zonder dat er voor wordt geadverteerd en dus kosten worden gemaakt. Om je hoge positie vast te houden zul je wel regelmatig actie moeten ondernemen, bijvoorbeeld door wekelijks een blog te plaatsen en samen te werken met andere krachtige websites. 

Een combinatie van SEO en adverteren werkt ook goed. In de tijd die het kost om te voldoen aan alle SEO eisen kun je tijdelijk adverteren.

Aan welke eisen voldoet goede zoekmachine optimalisatie?

Om SEO effectief te laten zijn kun je op verschillende terreinen aan de slag. Allereerst maken we een verdeling tussen on page SEO en off page SEO:

On page SEO

  • De techniek van je website. Google vindt het belangrijk dat een website snel is
  • Juiste content. Met content bedoelen we alles wat op de site is te vinden aan titels, teksten en afbeeldingen
  • Onderdelen zoals de URL, uitgaande interne en externe links en buttons (actie)
  • UX (User Experience). In het Nederlands: gebruikservaring. Het gaat hier over alle aspecten die de gebruiker ervaart tijdens het gebruik van de website. Iedere bezoeker heeft een doel waarom hij of zij jouw website bezoekt. Hoe beter de UX is, hoe sneller een bezoeker zijn doel behaalt op jouw website. Of dit nu gaat over het inwinnen van informatie of het kopen van een product.

Een belangrijk onderdeel van UX is kleurgebruik en de psychologie hierachter. Lees hier over de basis van neuromarketing.

Off page SEO

  • Content over jouw producten en/of diensten op andere plekken dan jouw eigen website.

Meer over de content op je site

Tekst en afbeeldingen op je website, dat is de content. Wat de afbeeldingen betreft moet je natuurlijk kiezen voor afbeeldingen die betrekking hebben op jouw onderwerp. Je mag niet zomaar afbeeldingen van het internet plukken en op je eigen website zetten. Er zijn allerlei websites waar je afbeeldingen kunt kopen en een goed alternatief is natuurlijk om zelf foto’s te maken. Tegenwoordig heeft iedereen wel een telefoon met een camera.

De teksten voor je website zijn lastiger. Je weet natuurlijk zelf wel precies wat je in de aanbieding hebt, maar er de goede SEO teksten over schrijven is nog weer heel wat anders. We hebben een aparte blog geschreven over het belang van goede teksten. Kort gezegd komt het erop neer dat de teksten op je website goed leesbaar moeten zijn, inhoudelijke relevant en zonder spelfouten. 

Daarnaast zijn er allerlei mogelijkheden om zoekwoorden te verwerken in teksten maar dit moet wel op de juiste manier gebeuren. Zo moet je het zoekwoord altijd in de titel hebben, in de eerste alinea en nog een aantal keren op andere plekken in de tekst. Doe je dit verkeerd of gebruik je dit keyword veel te vaak, dan werkt dit tegen je. Je kunt ook strafpunten krijgen van Google. Je website verliest dan aan autoriteit en zal lager scoren in de zoekmachines. Je krijgt onder meer strafpunten voor het kopiëren van tekst van andere websites en voor te pas en te onpas keyword gebruik. 

Teksten die je op je website kunt zetten zijn de hoofdpagina’s zoals de homepage, beschrijving van je producten en/of diensten, iets over het ontstaan van het bedrijf en contactgegevens. Om hoger te scoren in de zoekmachines kan je nog allerlei andere pagina’s toevoegen. Dit moet natuurlijk wel relevante tekst zijn. Denk aan bloggen en het vullen van een kennisbank.

Local SEO en social media

Als je gebruik maakt van local SEO dan focus je dus op een bepaalde streek of plaats. Dit is alleen handig als je je diensten/producten ook alleen in dit gebied wilt afzetten. Tenzij je natuurlijk voor alle plaatsen in Nederland zo’n tekst schrijft. Er zijn overigens genoeg bedrijven die hiervoor kiezen. Heb je echter een bakkerij in een bepaalde stad, bijvoorbeeld in Utrecht, dan kun je heel goed teksten op je website zetten waarin deze stad regelmatig voorkomt. Iedereen die op het internet zoekt op ‘bakker Utrecht’ zal dan sneller op jouw website terechtkomen.

Social media leent zich uitstekend voor het vergroten van je klantenkring. Je kunt deze mogelijkheid ook heel goed combineren met de SEO teksten die je op je website zet. Schrijf een goede blog over je product, dienst of over een aanverwant onderwerp en plaats die op je website. Vervolgens kun je deze tekst ook nog delen op Facebook, LinkedIn en andere platforms. Daar kun je vervolgens ook weer een campagne aan verbinden. De kosten van een campagne op deze platforms zijn meestal aanzienlijk lager dan op Google.

Zelf doen of uitbesteden

In principe kun je alles omtrent SEO zelf doen. Het ligt echter niet zo voor de hand dat je van alles verstand hebt. Of er de tijd voor hebt. Wie kan nou een professionele site ontwerpen, de technische kant optimaal verzorgen, heeft verstand van marketing en kan ook nog goede SEO teksten schrijven? 

Het zal er dus op neerkomen dat je alle of een aantal taken moet uitbesteden. Dit hoeft op zich geen probleem te zijn mits je natuurlijk de financiën hebt. Ook een SEA campagne hoeft geen slecht idee te zijn. Immers, je kunt best €1.000 per maand uitgeven als je er dubbele mee verdient. Wil je echter zulke investeringen doen, dan kan je toch het beste advies vragen aan een marketing specialist. Deze kan een zoekwoordonderzoek doen en nagaan op welke manier je het beste een advertentiecampagne kunt inzetten.

Hetzelfde geldt voor het ontwerpen van je website en het onderhoud van het technische deel. Wil je echt professioneel voor de dag komen, dan zul je meestal een professional moeten inschakelen. Ook het schrijven van goede teksten vereist professionele deskundigheid. Goed inzetten van keywords, foutloze teksten die lekker lezen en zijn afgestemd op je doelgroep. 

Nog een paar tips

Tenslotte willen we je nog meegeven dat voor hoog scoren in de organische zoekresultaten geduld vereist is. Het inzetten van SEO kost tijd en het duurt even voordat Google jouw website op waarde weet te schatten. Denk hierbij minimaal aan enkele maanden. Het maakt wel uit wat voor product of dienst je aanbiedt. Hoe specialer je dienst of product is, hoe gemakkelijker je hoog kunt scoren. Met andere woorden: hoog scoren in Google met het zoekwoord ‘handgeschilderde plastic klompen’ is heel wat gemakkelijker dan hoog scoren in Google met het zoekwoord ‘wasmachine kopen’. In het eerste geval heb je namelijk heel weinig concurrenten en in het tweede geval heel veel concurrenten. 

Zijn er veel concurrenten, dan doen zij allemaal moeite om hoog te scoren en zullen dus inzetten op SEO. Degene die dat het beste doet, of er heel veel geld voor over heeft, zal het hoogst scoren.

Een paar tips om een product of dienst met veel concurrentie toch hoog te laten scoren in Google:

  • Zorg voor een super interessante website voor de bezoeker waarop heel veel relevante informatie is te vinden
  • Teksten en foto’s delen op social media 
  • Schrijf bijvoorbeeld over de geschiedenis van het product
  • Maak dagelijks spetterende aanbiedingen 
  • Zorg voor uitgebreide, maar vooral betrouwbare reviews
  • Maak blogs over aanverwante producten of grappige verhalen
  • Werk samen met andere relevante websites
  • Maak een kennisbank over het product of over onderdelen ervan en ga zo maar door
  • Kijk uit dat je jezelf niet verliest in alle SEO-regels. Het belangrijkst is dat je jouw bezoekers verrast met geweldige inhoud. Kortom, jouw website moet het waard zijn om te bezoeken!

Andere blogs uit deze reeks

1. Waar komt de Nederlandse taal vandaan?
2. De officiële taalniveaus in Nederland
3. Hoe kundig zijn wij in de Nederlandse taal in 2021
4. Veel gemaakte fouten in de Nederlandse taal
5. De d’s en de t’s, waar komen ze vandaan?
6. Wat zijn koppelwoorden en waarom zou je ze moeten gebruiken?
7. Handige ezelsbruggetjes in de Nederlandse taal
8. Het belang van goede teksten
9. De rol van tekst op social media
10. Waarom SEO belangrijk is
11. Op zoek naar synoniemen
12. Medelanders en het Nederlands

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.