Wat is social media?

Social Media is een verzamelnaam voor online platforms waar mensen kennis, ervaringen en verhalen met elkaar delen. Het is een Engelse term die ook in het Nederlands gangbaar is. Hoofdkenmerk is de dialoog tussen de gebruikers waarbij geen of slechts beperkte redactie van derden is betrokken. Social Media was aanvankelijk echt bedoeld voor persoonlijk contact tussen mensen, veelal vrienden of tussen groepen gelijkgestemden. Inmiddels is het niet meer weg te denken uit onze maatschappij en zien ook ondernemers de voordelen en mogelijkheden van deze platforms.

Lees verder na de afbeelding.

Social Media

Soorten Social Media

Facebook kennen we allemaal wel. Een platform waar vrienden informatie uit het dagelijks leven met elkaar delen door middel van korte berichten en foto’s. Facebook is al lang niet meer alleen voor vrienden maar wordt ook door bedrijven gebruikt. Hiertoe kunnen speciale bedrijvenpagina’s worden gemaakt.

Microblogs zoals Twitter zijn heel populair, ook bij bedrijven, bekende personen en politici.

Een bekende videosite is YouTube. Meer gericht op zakelijk netwerken is het platform LinkedIn. Hier zet je je CV neer, vertel je over je werkervaring en projecten en kunnen anderen jouw “skills” onderschrijven of je aanbevelen. Op Instagram wordt informatie voornamelijk gedeeld door middel van het plaatsen van foto’s. Een belangrijk onderdeel van Social Media is de mogelijkheid op elkaar te reageren. Op die manier ontstaat de dialoog.

Voordelen

Social Media was nooit zo populair geworden als het niet veel voordelen met zich meebracht:

  • De snelheid: een bericht wordt direct geplaatst en kan direct worden gelezen. Voor bedrijven is het in de markt zetten van een nieuw product of nieuwe dienst snel gebeurd, mits de campagne aanslaat. Binnen een paar uur kunnen duizenden mensen worden bereikt.
  • Het bereik: zo’n 10 miljoen mensen hebben in Nederland een Facebook account, fractioneel minder mensen een YouTube account en daarnaast nemen zij nog deel aan tal van andere Social Media platforms. Wanneer je een bericht plaatst, dan heb je dus een enorm potentieel bereik.
  • Interactie: weet je hoe je je doelgroep moet bereiken, dan is interactie niet moeilijk. Daarnaast is het openbaar. Het op gang brengen van interactie is ook goed mogelijk door zelf reacties te plaatsen.
  • De kosten: Het gebruik is gratis. Een prachtig voordeel natuurlijk. Kosten maken kan wel, door advertenties te plaatsen. Deze kosten heb je echter zelf goed in de hand.
  • Zoekmachine marketing: zoekmachines ranken op websites maar wanneer er goed gebruik wordt gemaakt van alle beschikbare kanalen dan draagt dit bij aan een goede vindbaarheid in de zoekmachines. Ook het opbouwen van een netwerk binnen Social Media draagt hier aan bij.
  • Actueel: de platforms zijn altijd actueel. Je bent steeds op de hoogte van wat er speelt.
  • Techniek: Social Media is ook op andere mediaspelers beschikbaar. Je bent dus niet afhankelijk van pc-gebruik maar kan ook profiteren van smartphone en tabletgebruik. Voor ondernemers: je bedrijf zit letterlijk in de broekzak van je klanten.

Nadelen

Uiteraard kleven er ook nadelen aan het gebruik van Social Media. We kennen allemaal de verhalen over de inmenging van landen met betrekking tot verkiezingen in andere landen. Het inzetten van Social Media door politieke organisaties wordt ook wel de Twitterrevolutie genoemd.
Er is kans op nepnieuws en op cyberpesten. Een slechte review, waar of niet waar, kan je product of dienst schaden. Anderzijds, slecht nieuws is ook nieuws, aldus sommige bedrijven.

Werkgevers kunnen meer te weten komen over sollicitanten via hun Social Media gebruik. Dit kan een voordeel zijn voor de werkgever en een nadeel voor de sollicitant. Sommige gebruikers zijn niet bestand tegen aanlokkelijke aanbiedingen en raken in geldproblemen omdat er te snel wordt beslist over aankopen. Mededelingen over je aanstaande vakantie kan dieven op een idee brengen. Het is dus zaak om bedachtzaam om te gaan met Social Media.

Team Kennisdomein

Van Kennisdomein
Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
Meer informatie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Aanbevolen artikelen

Kickstart voor jouw bedrijf of afdeling-Deel3
Marketing tips en uitleg

19-01-'23

19 januari 2023

De inzet van marketing (deel 3)
Het afgelopen decennium is de inzet van marketing in een stroomversnelling geraakt. Marketeers hebben afko...
Kleuren en hun toepassingen
Marketing tips en uitleg

08-10-'22

8 oktober 2022

Kleuren en hun toepassingen
Dat kleuren iets met je doen is al sinds mensenheugenis bekend. Kleuren en hun toepassingen is een vervolg...
Acquisitie nieuwe klanten werven
Marketing tips en uitleg

29-04-'22

29 april 2022

Acquisitie: (nieuwe) klanten werven 
De betekenis van het woord acquisitie is: het verwerven van klanten. Voor bedrijven natuurlijk ee...
Maand van de Nederlandse taal deel 10
Marketing tips en uitleg

24-05-'21

24 mei 2021

Waarom SEO belangrijk is
Een veelgehoorde term: SEO. Soms uitgesproken als één woord, soms als losse letters: S-E-O. Wat is het pre...
Meer artikelen over Marketing tips en uitleg

Gratis email updates

Altijd op de hoogte met onze e-mail updates!
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.