Wat is social media?
- 04 sep 2019 |
- Geupdate op 30 juli 2020 |
- 1389 |
- Leestijd: 3 minuten
Social Media is een verzamelnaam voor online platforms waar mensen kennis, ervaringen en verhalen met elkaar delen. Het is een Engelse term die ook in het Nederlands gangbaar is. Hoofdkenmerk is de dialoog tussen de gebruikers waarbij geen of slechts beperkte redactie van derden is betrokken. Social Media was aanvankelijk echt bedoeld voor persoonlijk contact tussen mensen, veelal vrienden of tussen groepen gelijkgestemden. Inmiddels is het niet meer weg te denken uit onze maatschappij en zien ook ondernemers de voordelen en mogelijkheden van deze platforms.
Lees verder na de afbeelding.
Facebook kennen we allemaal wel. Een platform waar vrienden informatie uit het dagelijks leven met elkaar delen door middel van korte berichten en foto’s. Facebook is al lang niet meer alleen voor vrienden maar wordt ook door bedrijven gebruikt. Hiertoe kunnen speciale bedrijvenpagina’s worden gemaakt.
Microblogs zoals Twitter zijn heel populair, ook bij bedrijven, bekende personen en politici.
Een bekende videosite is YouTube. Meer gericht op zakelijk netwerken is het platform LinkedIn. Hier zet je je CV neer, vertel je over je werkervaring en projecten en kunnen anderen jouw “skills” onderschrijven of je aanbevelen. Op Instagram wordt informatie voornamelijk gedeeld door middel van het plaatsen van foto’s. Een belangrijk onderdeel van Social Media is de mogelijkheid op elkaar te reageren. Op die manier ontstaat de dialoog.
Social Media was nooit zo populair geworden als het niet veel voordelen met zich meebracht:
Uiteraard kleven er ook nadelen aan het gebruik van Social Media. We kennen allemaal de verhalen over de inmenging van landen met betrekking tot verkiezingen in andere landen. Het inzetten van Social Media door politieke organisaties wordt ook wel de Twitterrevolutie genoemd.
Er is kans op nepnieuws en op cyberpesten. Een slechte review, waar of niet waar, kan je product of dienst schaden. Anderzijds, slecht nieuws is ook nieuws, aldus sommige bedrijven.
Werkgevers kunnen meer te weten komen over sollicitanten via hun Social Media gebruik. Dit kan een voordeel zijn voor de werkgever en een nadeel voor de sollicitant. Sommige gebruikers zijn niet bestand tegen aanlokkelijke aanbiedingen en raken in geldproblemen omdat er te snel wordt beslist over aankopen. Mededelingen over je aanstaande vakantie kan dieven op een idee brengen. Het is dus zaak om bedachtzaam om te gaan met Social Media.
Geef een reactie