Het belang van een corporate identity

Het belang van een corporate identity is het direct herkenbaar zijn van je product of merk. Voor iedereen. Corporate identity moet niet worden verward met het begrip mission statement, hoewel beide begrippen wel overeenkomsten vertonen. Zowel corporate identity als mission statement gaan over de kern van je bedrijf.
Het mission statement, vaak kortaf de missie, gaat over het waarom van je bedrijf. Je drijfveren, je bestaansreden en wie je bent. 

De corporate identity is een ruimer begrip en omvat zowel missie als visie én de merkidentiteit. 

Lees verder na de afbeelding.

Het belang van een corporate identity

Wat is corporate identity precies

De corporate identity is de identiteit van je bedrijf, heel kort verwoord in een slogan of in een enkel beeld.  Het wordt ook wel merkidentiteit genoemd of organisatie-identiteit en het maakt je bedrijf uniek. Het grote voordeel van een sterke corporate identity is dat je publiek snel en eenvoudig verbanden kan leggen met je merk. Het belang van corporate identity is dan ook heel groot. Je identiteit omvat naast elementen zoals een visie en missie ook je kernwaarden, de persoonlijkheid en cultuur van je organisatie. Belangrijke onderdelen van de uitstraling van je corporate identity zijn:

  • Communicatie: je tone of voice, je verbale en schriftelijke communicatie 
  • Gedrag: hoe je je producten produceert en met je werknemers omgaat
  • Design: hoe je er uit ziet; je logo, huisstijl, kleurstellingen. Kleurenpsychologie speelt een belangrijke rol bij de keuze van je design. 

Corporate identity is iets anders dan imago. Imago is hoe de buitenwereld naar jou kijkt, je identiteit bepaal je zelf. Hoe duidelijker jij je identiteit uitdraagt, hoe groter de kans is dat je imago daarbij zal passen. 

Kernwaarden en positionering

Belangrijke onderdelen van je corporate identity: kernwaarden en positionering. Met je kernwaarden draag je uit waar je voor staat en wie je bent. Je bedenkt ze niet, je voelt ze en ervaart ze. Bijvoorbeeld eerlijk, betrokken en creatief. Dat bén je. Veel kernwaarden komen terug bij veel bedrijven, het is dus zaak je te onderscheiden. Dit doe je door de manier waarop je je kernwaarden uitdraagt: in tekst, beeld en toonzetting. 

Door je te positioneren vertel je waarom de klant juist voor jouw product of dienst moet kiezen. Je doet een merkbelofte: “Voor de man die op zoek is naar de perfecte das”. Positionering is verwant aan marketingstrategie. Bovendien is het belang van een corporate identity dat alle medewerkers binnen je organisatie dezelfde kant op kijken

Team Kennisdomein

Van Kennisdomein
Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
Meer informatie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Aanbevolen artikelen

BCG EN
Ondernemen

06-03-'22

6 maart 2022

Tools ter voorbereiding op een OGSM: BCG-matrix
Een OGSM helpt je om een strategisch plan te maken en vervolgens de voortgang te monitoren. Het allermoeil...
Tools om te helpen bij de voorbereiding op een OGSM
Ondernemen

24-02-'22

24 februari 2022

Tools om te helpen bij de voorbereiding op een OGSM
Een OGSM helpt je om een strategisch plan te maken en vervolgens de voortgang te monitoren. Het aller moei...
Wat is een broodfonds en hoe werkt het
Ondernemen

04-10-'21

4 oktober 2021

Wat is een broodfonds en hoe werkt het
Een broodfonds is een soort arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) voor ondernemers. Het is echter aanzie...
De nieuwe kleineondernemersregeling
Financiële tips

04-06-'21

4 juni 2021

De nieuwe kleineondernemersregeling
Sinds 1,5 jaar (per 1 januari 2020) is de nieuwe kleineondernemersregeling van toepassing. Deze regeling w...
Meer artikelen over Ondernemen

Gratis email updates

Altijd op de hoogte met onze e-mail updates!
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.