Kleuren en hun toepassingen

Dat kleuren iets met je doen is al sinds mensenheugenis bekend. Kleuren en hun toepassingen is een vervolg op ons eerdere blog “Kleurenpsychologie in de praktijk”. Dat blog was vooral gericht op toepassing van kleurenpsychologie in het bedrijfsleven. In dit blog kijken we meer gedetailleerd naar de betekenis van kleuren voor de mens en geven we onder meer antwoord op de vraag wat kleuren eigenlijk zijn en waar kleur een belangrijke rol speelt. 

Inhoudsopgave

    Wat is kleur 

    Wat is kleur, hoe ontstaat het? In feite is kleur een eigenschap van licht. Licht wordt op verschillende golflengtes ‘uitgezonden’ via elektromagnetische straling. Bevindt die straling zich binnen een bepaalde golflengte, dan kunnen we kleur waarnemen. Die golflengte moet liggen tussen de 750 en 400 nanometer. De samenstelling van de golflengtes wordt vervolgens het spectrum genoemd. 

    Het spectrale deel dat van het licht wordt weerkaatst bepaalt de kleur van iets. Newton verdeelde het spectrum in zeven kleuren met bijbehorende golflengte. Zo had Rood een golflengte van 690 nm, geel 580 nm en blauw 470 nm. 

    Lees verder na de afbeelding.

    Kleuren en hun toepassingen

    Hoeveel kleuren zijn er

    Je kunt het begrip kleur op verschillende manieren indelen. We kennen allemaal wel de zogenaamde primaire kleuren. Dit zijn rood, groen en blauw, hoewel er ook andere indelingen zijn. In theorie kan je alle andere kleuren maken door de primaire kleuren te mengen. 

    Een andere manier van indelen is volgens de regenboog. Dan krijg je de kleuren rood, oranje, geel, groen, blauw, indigo, violet. Door de primaire kleuren te mengen krijg je dus andere kleuren. Die kleuren hebben op hun beurt weer vele varianties zoals lichtblauw, hemelsblauw, donkerblauw enzovoort. Inmiddels is het met computers mogelijk meer dan een miljard verschillende kleuren te gebruiken. 


    Wil je meer weten over kleuren en hun toepassingen voor jouw bedrijf, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book boordevol marketingtips.


    De kleurenleer van Goethe

    De meeste mensen kennen Goethe als dichter maar wist je dat hij zijn werk op het gebied van kleurenleer belangrijker vond? En er ook trotser op was? Zelf zei hij hierover:

    “Over alles wat ik als dichter gepresteerd heb, beeld ik mij helemaal niks in. Maar dat ik in mijn eeuw in de moeilijke wetenschap van de kleurenleer de enige ben, die het juiste weet, dat verschaft mij enig genoegen.”

    Wat wist Goethe? Hij wist dat door kleur gevoelservaringen bij mensen konden worden opgewekt. Het was volgens hem een innerlijk fenomeen. Hoewel zwart doorgaans niet als kleur wordt gezien, vond Goethe dat zwart wél een kleur was. Een tegenhanger van licht. Volgens Goethe ontstaan kleuren door het mengen van licht en duisternis. Hij was van mening dat er maar twee basiskleuren zijn: hemelsblauw en geel. Hij had daar heel interessante theorieën over maar het gaat te ver om die hier te behandelen. 

    Kleur, taal en andere landen

    Kleur is een subjectief iets, mensen geven er andere betekenissen en namen aan. In het Japans bijvoorbeeld wordt geen onderscheid gemaakt tussen de kleuren blauw en groen. In Europa zien we lichtblauw en donkerblauw als varianten op de kleur blauw. In Rusland hebben ze twee verschillende namen voor die varianten. De naam voor de kleur roze was in Nederland niet bekend en daarom gebruiken we het Franse woord (rose) voor deze kleur. 

    In China werkt het nog weer anders. Daar worden kleuren meestal vernoemd naar een object dat die kleur heeft: sinaasappelkleur bijvoorbeeld. 

    Opvallend is wel een overeenkomst tussen de verschillende landen. Zo krijgen kleuren in een bepaalde volgorde een naam, mits ze een naam krijgen. Als eerste worden altijd namen bedacht voor de kleur wit en zwart. Daarna is de kleur rood aan de beurt, gevolgd door geel en groen (in verschillende volgorde). Als er een zesde kleur wordt benoemd dan is dat altijd blauw en de zevende bruin. Daarna volgen nog andere kleuren, steeds in een bepaald patroon. 

    De verklaring voor dit fenomeen is dat het menselijk oog op een bepaalde manier werkt en bepaalde kleuren beter kan waarnemen dan andere. De kleuren die je het beste kunt zien krijgen als eerste een naam. Hoe verder een taal evolueert, hoe meer kleuren er kunnen worden benoemd. 

    Kleuren en hun gebruik

    Kleur speelt in ons dagelijks leven een belangrijke rol. ’s Morgens kiezen we onze kleding van die dag (onder meer) op basis van kleur. We doen meestal geen zwarte kleding aan naar een bruiloft en geen knalgele naar een begrafenis. Naar het werk trek je vaak iets neutraals aan, naar een feestje mag het qua kleur wat spannender zijn. De keuze van je kleding hangt ook samen met je stemming. Mensen die depressief zijn dragen vaak donkere tinten. 

    Met kleuren kun je mensen ook verleiden tot het doen van aankopen. Daarover is veel te lezen in ons blog over kleurenpsychologie. Daar lees je ook meer over de verschillende betekenissen van kleuren en over de tegenstelling (positief/negatief) die elke kleur in zich draagt. Zo is rood spannend en sensueel maar ook eng (bloed), grijs heeft een luxueuze uitstraling maar kan ook als saai worden gezien en is groen rustgevend maar soms ook de kleur van verveling en jaloezie. 


    Wil je meer weten over kleuren en hun toepassingen voor jouw bedrijf, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book boordevol marketingtips.


    Kleuren en voedsel

    Wist je dat we wat we eten vooral kiezen op basis van kleur? Juist bij voedsel is kleur heel belangrijk en dat is al zo sinds de prehistorie. Omdat we kleuren kunnen onderscheiden, konden we ook in de oudheid de juiste keuzes maken. We zagen die lekkere voedzame bessen en vruchten tussen het groen. We zagen dat mooie rode vlees. De meeste andere dieren kiezen hun voedsel op basis van reuk en niet op kleur. In die prehistorie was het vooral belangrijk dat voedsel calorierijk was. En dat verraadt kleur! Hoe roder het vlees, hoe voedzamer en hoe groener, hoe minder calorieën. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. 

    Het is inmiddels bekend dat we veel moeite hebben om iets te eten dat niet de ‘normale’ kleur heeft. Blauwe broccoli, groen vlees of rode sperziebonen gaan er bij ons niet in. 

    Tenslotte is het ook zo dat we ons voedsel qua kleur op elkaar afstemmen. Als het bord er mooi uitziet, dan smaakt het eten beter. We maken de mooiste kleurencombinaties, vooral natuurlijk in restaurants, maar ook thuis doen we ons best een mooi bordje samen te stellen.  

    Kleuren en mode

    De mode is een belangrijke tak van sport als het om kleuren gaat. Alles staat of valt met kleur, en natuurlijk om de stof. Elk jaar, elk seizoen zijn er zogenaamde modekleuren. Die kleuren zijn dan die periode ‘in’. Veel -voornamelijk- vrouwen vinden het enorm leuk om mee te gaan met die modekleuren en nieuwe outfits te kopen. 

    In 2022 zijn de modekleuren voor de zomer vooral fel en optimistisch. Heldergeel, vurig oranje, fuchsia en spicy groen bijvoorbeeld. In de winterperiode zien we meestal vooral veel zwart maar niet in 2022. De favoriete modekleuren zijn in dat jaar vooral zacht: blauwpaars, aqua, zachtbruin en lichtgrijs. 

    Kleur en interieur

    Ook bij de inrichting van je huis (en kantoor) speelt kleur een belangrijke rol. Door met kleuren te spelen kan je je interieur een sfeer geven. Daarnaast maken bepaalde kleuren een ruimte visueel groter of kleiner. Kies je vooral voor warme kleuren, dan creëer je een intieme sfeer en wordt de kamer optisch kleiner. Lichte kleuren creëren juist meer ruimte. 

    Met kleur kan je dingen accentueren of juist laten wegsmelten, een ontspannen, rustgevende sfeer creëren of juist verleiden. Dat laatste bereik je vooral met de kleur rood, de kleur van passie en kracht. Blauw is heel geschikt voor de badkamer of werkkamer omdat het staat voor inspiratie en ons in een goede balans brengt.
    Paars staat voor wijsheid en past in de studeerkamer, geel is sprankelend en wordt vaak gekozen voor de kinderkamer. Zoek je vooral naar veiligheid en stabiliteit dan is de kleur bruin geschikt en ga je voor harmonie dan is groen dé kleur voor je interieur. 

    Wil je meer weten over kleuren en hun toepassingen voor jouw bedrijf, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book boordevol marketingtips⤵


    Gratis ebook met tips voor bedrijven en afdelingen!

    ✅ Direct gratis in je mailbox
    ✅ Creëer concrete doelen, een betere missie & visie en verbeter je marketing en communicatie inzet
    ✅ Geschreven door de specialisten van Kennisdomein


    Eerste publicatie op: 8 oktober 2022
    Geschreven door: Team Kennisdomein
    Van Kennisdomein
    Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Podcast tafel en microfoon
    Marketing tips en uitleg
    Een moderne manier om jezelf, of je bedrijf, onder de aandacht te brengen is via een podcast. Wat zo’n pod...
    Vrouw presenteert inzet van marketing
    Marketing tips en uitleg
    Zit je eraan te denken om online marketing in te zetten voor jouw bedrijf? Het is de sleutel tot meer zich...
    Zilveren beeld met oude boeken
    Marketing tips en uitleg
    Ben je ooit overweldigd door de vele boekgenres die er zijn? Van literatuur tot lectuur, van klassiek tot ...
    Marketing medewerker met veel ideeen
    Marketing tips en uitleg
    Ontdek de kracht van online marketing specialisaties. In dit blog onthullen we de geheimen achter verschil...
    Meer artikelen over Marketing tips en uitleg