Kleurenpsychologie in de praktijk

Ontdek de impact van kleur op ons gedrag en keuzes in ons dagelijks leven. Duik in de wereld van kleurenpsychologie en ontdek hoe je kleur kunt inzetten voor succes. Lees verder!

Inhoudsopgave

    Hoe werkt kleurenpsychologie in de praktijk? Bedrijven maken dankbaar gebruik van kleurenpsychologie, internationaal bekend als color psychology. Kleur is emotie en speelt een belangrijke rol in het gevoel dat we ergens bij krijgen. Deze beïnvloeden niet alleen onze keuzes maar ook ons humeur, houding, onze productiviteit en zelfs onze spijsvertering. We hebben allemaal onze persoonlijke voorkeuren als het om kleur gaat. De effecten van kleuren op de mens en diens voorkeuren worden uitgebreid toegepast binnen de neuromarketing strategie. En hoewel de werking van kleur heel persoonlijk is, zijn er ook overeenkomsten in kleurbeleving.

    Kleurenpsychologie in de praktijk

    Bij het toepassen van kleurenpsychologie in de praktijk is belangrijk om rekening te houden met cultuurverschillen. Kleuren kunnen in een andere cultuur een andere betekenis hebben dan wij gewend zijn.


    Wil je meer weten over kleurgebruik binnen jouw bedrijf? Download ons gratis e-book met een hoofdstuk over neuromarketing .


    Lees verder na de afbeelding.

    Kleurenpsychologie op de mens

    Dat ook grote bedrijven hiermee kunnen blunderen bewijst de kleurenblunder van Puma. Puma vervaardigde ter ere van het 40-jarig bestaan van de Verenigde Arabische Staten (UAE) een schoen en koos daarvoor de kleuren van de vlag van de UAE. Wat Puma niet wist, is dat de schoen in de Arabische cultuur als onrein wordt beschouwd. Schoenen staan in contact met voeten en de grond en zijn daarom vies. Om het heilig symbool van de UAE verwerkt te zien in een schoen werd daarom gevoeld als een grote belediging.

    De kleurenpsychologie waaier

    color-psychology-itradvies

    Hierboven een afbeelding van een kleurenwaaier. Veel kleuren kunnen niet alleen positieve maar ook negatieve associaties oproepen. De context waarin een kleur wordt toegepast is hier doorslaggevend. De kleur rood bijvoorbeeld staat, in onze westerse maatschappij, voor stimulerend en activerend. Deze kleur verhoogt de ademhaling en hartslag en wekt ook nog eens de eetlust op. Rood is de kleur van het leven, van de energie, vitaliteit, kracht en van de passie. Het laat zich raden in welke omgeving de kleur rood het goed doet. In de liefde! Hartstocht, sensualiteit en opwinding. Rood echter zal heel andere associaties oproepen in de omgeving van een ziekenhuis. Immers, rood is ook de kleur van bloed. Dit is een duidelijk voorbeeld van het kiezen van de juiste kleur in de juiste context.

    De kleurenwaaier is een verzameling van kleurstalen en wordt onder meer gebruikt bij het vaststellen van kleuren in de architectuur en grafische techniek. Het is een belangrijk instrument van grafisch vormgevers bij het ontwerpen van een logo, een website en andere visitekaartjes voor bedrijven.

    © Kennisdomein

    Kleuren en hun symboliek

    ROOD

    Stimuleren en activeren.
    Verhoging van de hartslag en frequentie ademhaling, leven, hartstocht, opwinding.
    Negatieve associaties: macht, pijn, gevaar en agressie.

    BLAUW

    Rust en vrede.
    Het is de lievelingskleur van veel mensen. Blauw staat ook voor verstand en intelligentie, voor vertrouwen, heldere communicatie, loyaal, geduldig, vriendelijk.
    Negatieve associaties: koude, status, macht en weinig emotioneel.

    ORANJE

    Stimulering van het brein en de eetlust.
    De kleur oranje trekt aandacht en straalt enthousiasme uit. Het staat voor optimisme en plezier, voor creativiteit, speelsheid en energie.
    Negatieve associaties: overvloed, goedkoop en weinig serieus.

    GEEL

    Stimulering van het brein, het denkproces en het zenuwstelsel.
    Geel is de kleur van de zon en is een opvallende kleur. Het staat voor energie, zomer, een nieuw begin, plezier en geluk, voor wijsheid, volwassenheid en blijdschap.
    Negatieve associaties: jaloezie, verraad, lafheid en onbetrouwbaarheid.


    Wil je meer weten over kleurgebruik binnen jouw bedrijf? Download ons gratis e-book met een hoofdstuk over neuromarketing .


    GROEN

    Rustgevend en ontspannend.
    Groen onderdrukt hongergevoelens, kan de bloeddruk verlagen en wordt geassocieerd met genezing. Het staat voor gezondheid, harmonie en evenwicht, voor vertrouwen, veiligheid en voorspoed.
    Negatieve associaties: jaloersheid (groen van jaloezie), weerstand en verveling.

    BRUIN

    Neutraliteit en vertrouwen.
    Deze aardse, mannelijke kleur wordt geassocieerd met het landelijke leven, met hout en aarde. Het staat voor natuurlijk, solide, behoudend en stabiel.
    Negatieve associaties: saai, oubollig en behoudend.

    ROZE

    Speels en passioneel.
    Deze overwegend vrouwelijke kleur verzacht en kalmeert. Het staat voor zoet, jeugdig, vrolijk en energiek. In de liefde wordt roze geassocieerd met flirten, verliefdheid, drama en spanning.
    Negatieve associaties: simpel, zoetsappig.

    GRIJS

    Neutraal en verfijnd.
    Grijs wordt vaak geassocieerd met luxe. Het staat voor strak en georganiseerd. Grijs wordt vaak gebruikt naast een andere kleur en versterkt deze kleur.
    Negatieve associaties: oud, saai, grauw, massaal.

    PAARS

    Luxe, rijkdom, stijl en symboliek.
    Paars wordt vaak door koningshuizen gebruikt en staat voor waarheid, visie en wijsheid. Paars werkt kalmerend en opbeurend, staat voor creativiteit, leiding, daadkracht, raad en bemiddeling. Paars staat ook voor het spirituele.
    Negatieve associaties: de dood, het hiernamaals.

    WIT EN ZWART

    We zien de kleur wit als alle kleuren van een lichtstraal worden teruggekaatst. De kleur zwart zien we als alle kleuren van de lichtstraal worden opgenomen door het voorwerp. Zonder licht zie je dus ook geen kleur. Wit en zwart worden wel vaak gebruikt als “kleur”. Hierbij is het belangrijk om te weten dat een digitale uiting een eigen lichtbron heeft en dus niet afhankelijk is van natuurlijk licht om een kleur te tonen.

    ZWARTDood, mysterie en kracht

    Zwart wordt zowel geassocieerd met dramatiek als met serieus zijn. Het is de kleur van de waardigheid, het aanzien, status, elegantie, autoriteit en stijl. Zwart staat ook voor rebelleren en is een krachtige kleur.
    Negatieve associaties: kleurloos, de dood, saai.

    WIT – Puurheid, vrede, zuiverheid, maagdelijkheid, stilte, kalmte, eenvoud en helderheid

    Wit stimuleert opruimen, opnieuw beginnen en reinheid.
    Negatieve associaties: leegte, naïviteit en perfectionisme.

    OVERIGE KLEUREN

    Natuurlijk zijn er veel meer kleuren en nuances in deze kleuren, kleurschakeringen met elk een eigen effect en betekenis. Lichte kleuren hebben doorgaans een afgezwakte werking van de meer donkere kleuren. Door kleuren op elkaar af te stemmen creëer je harmonie en voorkom je chaos.

    Het kennen van de betekenis van kleur geeft je de mogelijkheid kleuren beter te gebruiken en toe te passen. Kleur is overal: onze kleding heeft kleur, ons eten, de smartphone en het internet, de auto, billboards en reclames, logo’s en websites.

    Kleurenpsychologie en koopgedrag

    Bron afbeelding: https://nieuws.ah.nl/beeldbank

    In de praktijk zie je dat kleurenpsychologie een belangrijke rol speelt in Koopgedrag. Dit gedrag wordt namelijk in belangrijke mate bepaald door kleurkeuze, naast de visuele aspecten. Verlichting bepaalt hoe we producten zien maar ook hoe we ons voelen en welke associaties worden opgewekt. Kleur is, naast vormgeving het eerste dat we ons kunnen herinneren van een bepaald product. Kleur verhoogt dan ook in aanzienlijke mate de naamsbekendheid.

    Waar rood een gevoel van urgentie oproept, roept oranje op tot actie. Rood en oranje zijn dan ook kleuren die vaak worden gebruikt om consumenten in beweging te zetten. Voor de zogenaamde “buy button” op websites wordt vaak gebruik gemaakt van de kleur oranje. Om een dergelijke button goed op te laten vallen moet de kleur oranje hiervoor gereserveerd blijven en niet elders ook op de website voorkomen. Zo kan je bezoekers eenvoudig onbewust sturen naar de juiste pagina op de site met als doel het bereiken van een hogere conversie.

    Als voorbeeld van kleurenpsychologie in de praktijk nemen we Albert Heijn. AH maakt in haar winkels veel gebruik van de kleur lichtblauw. Dit stelt klanten op hun gemak. Vervolgens kom je in AH regelmatig de kleur oranje tegen, vaak in kopstellingen, met als doel consumenten in beweging te brengen. In de AH to Go winkels echter, zie je geen blauw maar vooral felgroen en felroze. Reden hiervoor is de doorloopsnelheid die hoger ligt en de kleuren moeten consumenten aanzetten tot het doen van snelle impuls aankopen omdat men in de regel haast heeft.

    Wil je meer weten over kleurgebruik binnen jouw bedrijf, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book ⤵


    Gratis ebook met tips voor bedrijven en afdelingen!

    ✅ Direct gratis in je mailbox
    ✅ Creëer concrete doelen, een betere missie & visie en verbeter je marketing en communicatie inzet
    ✅ Geschreven door de specialisten van Kennisdomein


    Eerste publicatie op: 2 september 2019
    Geschreven door: Chadli Hachani
    Van Kennisdomein
    Chadli Hachani is de oprichter van Kennisdomein.nl. Hij is in 2008 afgestudeerd (leisure management) en heeft veel ervaring opgedaan als ondernemer van verschillende initiatieven. Daarnaast heeft hij ruim vijftien jaar managementervaring...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Een vulpen op oud perkament
    Marketing tips en uitleg
    Teksten kan je tegenwoordig in een handomdraai laten schrijven door een
    Podcast tafel en microfoon
    Marketing tips en uitleg
    Een moderne manier om jezelf, of je bedrijf, onder de aandacht te brengen is via een podcast. Wat zo’n pod...
    Vrouw presenteert inzet van marketing
    Marketing tips en uitleg
    Zit je eraan te denken om online marketing in te zetten voor jouw bedrijf? Het is de sleutel tot meer zich...
    Zilveren beeld met oude boeken
    Marketing tips en uitleg
    Ben je ooit overweldigd door de vele boekgenres die er zijn? Van literatuur tot lectuur, van klassiek tot ...
    Meer artikelen over Marketing tips en uitleg