Kleurenpsychologie in de praktijk
Hoe werkt kleurenpsychologie in de praktijk? Bedrijven maken dankbaar gebruik van kleurenpsychologie, internationaal bekend als color psychology. Kleur is emotie en speelt een belangrijke rol in het gevoel dat we ergens bij krijgen. Deze beïnvloeden niet alleen onze keuzes maar ook ons humeur, houding, onze productiviteit en zelfs onze spijsvertering. We hebben allemaal onze persoonlijke voorkeuren als het om kleur gaat. De effecten van kleuren op de mens en diens voorkeuren worden uitgebreid toegepast binnen de neuromarketing strategie. En hoewel de werking van kleur heel persoonlijk is, zijn er ook overeenkomsten in kleurbeleving. Is het toepassen van kleurenpsychologie in de praktijk iets voor jou? Schakel een online marketing specialist in.
Lees verder na de afbeelding.

Kleurenpsychologie in de praktijk
Bij het toepassen van kleurenpsychologie in de praktijk is belangrijk om rekening te houden met cultuurverschillen. Kleuren kunnen in een andere cultuur een andere betekenis hebben dan wij gewend zijn. Dat ook grote bedrijven hiermee kunnen blunderen bewijst de kleurenblunder van Puma. Puma vervaardigde ter ere van het 40-jarig bestaan van de Verenigde Arabische Staten (UAE) een schoen en koos daarvoor de kleuren van de vlag van de UAE. Wat Puma niet wist, is dat de schoen in de Arabische cultuur als onrein wordt beschouwd. Schoenen staan in contact met voeten en de grond en zijn daarom vies. Om het heilig symbool van de UAE verwerkt te zien in een schoen werd daarom gevoeld als een grote belediging.
De kleurenpsychologie waaier

Hierboven een afbeelding van een kleurenwaaier. Veel kleuren kunnen niet alleen positieve maar ook negatieve associaties oproepen. De context waarin een kleur wordt toegepast is hier doorslaggevend. De kleur rood bijvoorbeeld staat, in onze westerse maatschappij, voor stimulerend en activerend. Deze kleur verhoogt de ademhaling en hartslag en wekt ook nog eens de eetlust op. Rood is de kleur van het leven, van de energie, vitaliteit, kracht en van de passie. Het laat zich raden in welke omgeving de kleur rood het goed doet. In de liefde! Hartstocht, sensualiteit en opwinding. Rood echter zal heel andere associaties oproepen in de omgeving van een ziekenhuis. Immers, rood is ook de kleur van bloed. Dit is een duidelijk voorbeeld van het kiezen van de juiste kleur in de juiste context.
De kleurenwaaier is een verzameling van kleurstalen en wordt onder meer gebruikt bij het vaststellen van kleuren in de architectuur en grafische techniek. Het is een belangrijk instrument van grafisch vormgevers bij het ontwerpen van een logo, een website en andere visitekaartjes voor bedrijven.
Onze marketing specialisten kunnen adviseren over kleurgebruik.
Download jouw gratis ebook!
Tips voor bedrijven en afdelingen.
Kleuren en hun symboliek
ROOD
Stimuleren en activeren.
Verhoging van de hartslag en frequentie ademhaling, leven, hartstocht, opwinding.
Negatieve associaties: macht, pijn, gevaar en agressie.
BLAUW
Rust en vrede.
Het is de lievelingskleur van veel mensen. Blauw staat ook voor verstand en intelligentie, voor vertrouwen, heldere communicatie, loyaal, geduldig, vriendelijk.
Negatieve associaties: koude, status, macht en weinig emotioneel.
ORANJE
Stimulering van het brein en de eetlust.
De kleur oranje trekt aandacht en straalt enthousiasme uit. Het staat voor optimisme en plezier, voor creativiteit, speelsheid en energie.
Negatieve associaties: overvloed, goedkoop en weinig serieus.
GEEL
Stimulering van het brein, het denkproces en het zenuwstelsel.
Geel is de kleur van de zon en is een opvallende kleur. Het staat voor energie, zomer, een nieuw begin, plezier en geluk, voor wijsheid, volwassenheid en blijdschap.
Negatieve associaties: jaloezie, verraad, lafheid en onbetrouwbaarheid.
GROEN
Rustgevend en ontspannend.
Groen onderdrukt hongergevoelens, kan de bloeddruk verlagen en wordt geassocieerd met genezing. Het staat voor gezondheid, harmonie en evenwicht, voor vertrouwen, veiligheid en voorspoed.
Negatieve associaties: jaloersheid (groen van jaloezie), weerstand en verveling.
BRUIN
Neutraliteit en vertrouwen.
Deze aardse, mannelijke kleur wordt geassocieerd met het landelijke leven, met hout en aarde. Het staat voor natuurlijk, solide, behoudend en stabiel.
Negatieve associaties: saai, oubollig en behoudend.
ROZE
Speels en passioneel.
Deze overwegend vrouwelijke kleur verzacht en kalmeert. Het staat voor zoet, jeugdig, vrolijk en energiek. In de liefde wordt roze geassocieerd met flirten, verliefdheid, drama en spanning.
Negatieve associaties: simpel, zoetsappig.
GRIJS
Neutraal en verfijnd.
Grijs wordt vaak geassocieerd met luxe. Het staat voor strak en georganiseerd. Grijs wordt vaak gebruikt naast een andere kleur en versterkt deze kleur.
Negatieve associaties: oud, saai, grauw, massaal.
PAARS
Luxe, rijkdom, stijl en symboliek.
Paars wordt vaak door koningshuizen gebruikt en staat voor waarheid, visie en wijsheid. Paars werkt kalmerend en opbeurend, staat voor creativiteit, leiding, daadkracht, raad en bemiddeling. Paars staat ook voor het spirituele.
Negatieve associaties: de dood, het hiernamaals.
WIT EN ZWART
We zien de kleur wit als alle kleuren van een lichtstraal worden teruggekaatst. De kleur zwart zien we als alle kleuren van de lichtstraal worden opgenomen door het voorwerp. Zonder licht zie je dus ook geen kleur. Wit en zwart worden wel vaak gebruikt als “kleur”. Hierbij is het belangrijk om te weten dat een digitale uiting een eigen lichtbron heeft en dus niet afhankelijk is van natuurlijk licht om een kleur te tonen.
ZWART – Dood, mysterie en kracht
Zwart wordt zowel geassocieerd met dramatiek als met serieus zijn. Het is de kleur van de waardigheid, het aanzien, status, elegantie, autoriteit en stijl. Zwart staat ook voor rebelleren en is een krachtige kleur.
Negatieve associaties: kleurloos, de dood, saai.
WIT – Puurheid, vrede, zuiverheid, maagdelijkheid, stilte, kalmte, eenvoud en helderheid
Wit stimuleert opruimen, opnieuw beginnen en reinheid.
Negatieve associaties: leegte, naïviteit en perfectionisme.
OVERIGE KLEUREN
Natuurlijk zijn er veel meer kleuren en nuances in deze kleuren, kleurschakeringen met elk een eigen effect en betekenis. Lichte kleuren hebben doorgaans een afgezwakte werking van de meer donkere kleuren. Door kleuren op elkaar af te stemmen creëer je harmonie en voorkom je chaos.
Het kennen van de betekenis van kleur geeft je de mogelijkheid kleuren beter te gebruiken en toe te passen. Kleur is overal: onze kleding heeft kleur, ons eten, de smartphone en het internet, de auto, billboards en reclames, logo’s en websites.
Kleurenpsychologie en koopgedrag
In de praktijk zie je dat kleurenpsychologie een belangrijke rol speelt in Koopgedrag. Dit gedrag wordt namelijk in belangrijke mate bepaald door kleurkeuze, naast de visuele aspecten. Verlichting bepaalt hoe we producten zien maar ook hoe we ons voelen en welke associaties worden opgewekt. Kleur is, naast vormgeving het eerste dat we ons kunnen herinneren van een bepaald product. Kleur verhoogt dan ook in aanzienlijke mate de naamsbekendheid.
Waar rood een gevoel van urgentie oproept, roept oranje op tot actie. Rood en oranje zijn dan ook kleuren die vaak worden gebruikt om consumenten in beweging te zetten. Voor de zogenaamde “buy button” op websites wordt vaak gebruik gemaakt van de kleur oranje. Om een dergelijke button goed op te laten vallen moet de kleur oranje hiervoor gereserveerd blijven en niet elders ook op de website voorkomen. Zo kan je bezoekers eenvoudig onbewust sturen naar de juiste pagina op de site met als doel het bereiken van een hogere conversie.
Als voorbeeld van kleurenpsychologie in de praktijk nemen we Albert Heijn. AH maakt in haar winkels veel gebruik van de kleur lichtblauw. Dit stelt klanten op hun gemak. Vervolgens kom je in AH regelmatig de kleur oranje tegen, vaak in kopstellingen, met als doel consumenten in beweging te brengen. In de AH to Go winkels echter, zie je geen blauw maar vooral felgroen en felroze. Reden hiervoor is de doorloopsnelheid die hoger ligt en de kleuren moeten consumenten aanzetten tot het doen van snelle impuls aankopen omdat men in de regel haast heeft.

Welke bronnen zijn geraadpleegd voor dit onderzoek?
Beste Rupert,
Laat ik beginnen met een kleine nuance. Dit is geen onderzoek, maar een blog. Hier is veel meer over te vertellen dan hierboven te lezen is (zie ook de andere blogs over neuromarketing).
De inhoud is geschreven op basis van eigen ervaring en kennis. De informatie over de kleuren kun je vinden bij Graf1x.