KISS principe toepassen

Hoe kun je het KISS principe toepassen? Laten we eerst kijken naar de betekenis ervan. Het KISS principe is afkomstig uit de programmeurs-wereld en is een Engelse afkorting. Waar de letters precies voor staan wisselt nog wel eens:

  • Keep it Short and Simple
  • Keep it Simple & Straightforward
  • Keep it Simple, Stupid
  • Keep it Smart & Simple
  • Keep it Safe en Simple. 

Duidelijk is in ieder geval dat bij het KISS principe eenvoud (simple) voorop staat. Het toepassen van het KISS principe in de programmeurs-wereld dateert al van de late jaren 70 en werd gebruikt om gecompliceerde programma’s zoveel mogelijk te vermijden. In de jaren 90 werd het KISS principe ook toegepast in andere bedrijfstakken, vooral in de grafische branche (animatie, marketing, vormgeving en reclame). Uitgangspunt hier was de gedachte dat een boodschap alleen overkomt als men niet te veel tegelijkertijd vertelt en het dus vooral simpel moet houden. Ook wel bekend als “less is more”. Het KISS principe toepassen betekent dus vooral eenvoud en daarnaast spelen slim, veilig en kort een rol. 

Lees verder na de afbeelding.

KISS principe toepassen

Kiss principe: een compacte boodschap

Ingewikkelde, moeilijke boodschappen moeten worden vermeden als je uitgangspunt is dat een grote groep mensen je product begrijpt en kan gebruiken. Ellenlange handleidingen werken niet. Denk aan de dikke boekwerken bij televisies; deze zijn inmiddels al lang vervangen door handzame snelstartgidsen. Lappen tekst kunnen vaak worden vervangen door een enkele afbeelding. 

In de wereld van de marketing kan je het KISS principe toepassen door gebruik te maken van slogans. Boodschappen worden verpakt in korte, krachtige boodschappen en niet alles wordt tegelijk verteld.

Een paar voorbeelden

Wil je zelf het kiss principe toepassen dan heb je een sleutel in handen tot efficiënt en snel werken. Als je een boodschap overbrengt met veel woorden, dan loop je het risico dat mensen je niet begrijpen of de draad van je verhaal kwijtraken. Een enkele slogan, een afbeelding of een combinatie hiervan werkt vele malen beter. 

Een offerte moet soms veel informatie bevatten. Echter, de klant wil allereerst weten wat er wordt aangeboden voor welke prijs. Maak daarom een offerte volgens het KISS principe: kort en bondig, helder en duidelijk, simpel. Natuurlijk kan je in de bijlagen uitweiden over allerlei zaken. Keep it short & simple. 

Een powerpoint presentatie is een aanvulling op je verhaal. Niet alles hoeft in je powerpoint te staan. Deze moet juist kort en duidelijk zijn en alleen de hoofdlijnen laten zien. De presentator vertelt het verhaal en dit is vele malen belangrijker dan de powerpoint. De aandacht moet zijn gericht op de spreker, niet op het scherm. Staan er in de powerpoint ellenlange opsommingen of ingewikkelde verhalen dan zal de aandacht van de luisteraars snel verflauwen. Gebruik een groot lettertype zodat iedereen de woorden kan lezen en werk met afbeeldingen. 

Een verkoopgesprek is een gesprek, geen monoloog. Ook bij een verkoopgesprek kan je het KISS principe toepassen. Houd je verhaal over je product kort en bondig en luister vooral naar de klant. Zo weet je wat hij nodig heeft en kan je hier op inspelen. Door tijdens een dergelijke gesprek het KISS principe toe te passen zal je meer uit het gesprek halen en de klant sneller voor je winnen.

Team Kennisdomein

Van Kennisdomein
Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
Meer informatie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Aanbevolen artikelen

Kickstart voor jouw bedrijf of afdeling-Deel3
Marketing tips en uitleg

19-01-'23

19 januari 2023

De inzet van marketing (deel 3)
Het afgelopen decennium is de inzet van marketing in een stroomversnelling geraakt. Marketeers hebben afko...
Kickstart voor jouw bedrijf of afdeling-Deel2
Ondernemen

19-01-'23

19 januari 2023

Het nut van een businessplan (deel 2)
Wat is nu de juiste manier om te starten en wat is het nut van een businessplan? Waar sommigen zonder plan...
Kickstart voor jouw bedrijf of afdeling-Deel1
Ondernemen

19-01-'23

19 januari 2023

Kickstart voor jouw bedrijf of afdeling (deel 1)
In deze blogreeks lees je meer over de vraag waarom het belangrijk is om vooraf na te denken over de besta...
Het belang van employer branding
Ondernemen

19-01-'23

19 januari 2023

Het belang van employer branding
Voordat we vertellen wat het belang van employer branding is vertellen we eerst wat employer branding prec...
Meer artikelen over Marketing tips en uitleg

Gratis email updates

Altijd op de hoogte met onze e-mail updates!
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.