Een huisstijl laten ontwerpen

De kracht van je bedrijf zit hem niet alleen in de diensten en producten die je voortbrengt. Een huisstijl laten ontwerpen is tevens belangrijk voor de uitstraling van het bedrijf. Die uitstraling kun je professioneel laten vormgeven door iemand die verstand heeft van huisstijl creatie. Wanneer deze huisstijl geleidelijk bekend raakt bij jouw (toekomstige) klanten, zorgt dit voor herkenbaarheid. Een goede herkenbaarheid leidt op haar beurt weer tot vertrouwen.

Lees verder na de afbeelding.

Een huisstijl laten ontwerpen

Kenmerken van een sterke huisstijl

Met nadruk spreken we over het ‘laten’ ontwerpen van een huisstijl. Soms gaan mensen namelijk zelf aan de slag, maar miskennen daarbij het professionele gehalte van een goed huisstijl ontwerp. Onder deze huisstijl rekenen we natuurlijk vooral het logo waarmee jouw bedrijf zich tooit. Een logo is iets heel subtiels. De maker ervan moet bijzonder bedreven zijn in het omgaan met kleureigenschappen, lettertypes, vormen en beelden. Allemaal drukken zij op hun eigen manier iets uit. De vormen raken bekend onder het publiek. Het waarnemen van de vorm roept bij de waarnemer direct een beeld van de hele onderneming op. Dat beeld is in de loop van de tijd zorgvuldig opgebouwd. In de meeste gevallen gebruikte je hiervoor reclame-uitingen op internet, in tijdschriften en misschien op (regionale of landelijke) televisie.

Belangrijke onderdelen bij het laten ontwerpen van een huisstijl

De kleuren die je in jouw huisstijl ontwerp laat terugkomen, zeggen iets over de werkzaamheden en doelgroep van je bedrijf. Zit jij aan de zakelijke kant, dan kun je een huisstijl laten ontwerpen met strak blauw of grijs. Bied je vooral vrolijkheid en creativiteit, dan helpen felle kleuren daarbij. Ditzelfde geldt trouwens ook voor de typografie die wordt toegepast. Je hebt vast weleens een overzicht van lettertypes bekeken en weet dus dat vrijwel iedere lettervorm een ander signaal uitzendt.

Een huisstijl moet op een natuurlijke manier passen bij je bedrijf. Dit houdt in dat je ook met beeldmerken veel kunt doen. Een bloem, een fiets of Vrouwe Justitia die verwerkt zijn in een logo, zeggen natuurlijk wel iets. Daarnaast worden in een logo vaak losse letters of hele woorden gebruikt. De neiging om dergelijke grote letters sterk op de voorgrond te laten treden, is de laatste jaren afgenomen. Hier zie je de toenemende invloed van internet. Dit medium dat zich volledig vormt op je beeldscherm, plaatst letters in grootte terug waardoor ze meer samenvallen met hun context.

Neem eens een bekende frisdrank als huisstijl voorbeeld

Laten we eens kijken naar een paar voorbeelden. Zonder dat je het misschien in de gaten hebt, zijn bekende voorbeelden elke dag levensgroot aanwezig. Denk bijvoorbeeld aan Coca Cola. Het logo van deze drank bestaat al sinds 1887 en is sindsdien verschillende keren aangepast. Het logo bevat de naam, dus dit is een voorbeeld van een zogenaamd woordmerk. Sinds 1958 is de kenmerkende rode kleur aan het merk verbonden. Je zult je realiseren dat die kleur in jouw gedachte niet valt weg te denken. Een huisstijl laten ontwerpen was in 1887 nog geen gewoonte. De letters waarin het merk is geschreven zien er in onze ogen bijzonder uit. Toch werd het door de uitvinder van dit drankje gewoon opgeschreven in een lettertype dat in 1887 een bekend lettertype was. De naam van dit lettertype luidde Spencerian Script. De kenmerkende golf onder de naam Coca Cola verscheen pas in 1969. Aangezien het om een vloeistof gaat, kun je hierbij dus spreken van een toegevoegd beeldmerk.

Een ster en de kleuren groen en rood

Een andere bekende is natuurlijk Heineken. Wanneer naar de geschiedenis van het logo wordt gekeken, zie je flinke stappen in de ontwikkeling. Kenmerkend is altijd de vijfpuntige ster geweest. Deze stond al in 1884 op het etiket. In de jaren erna werden de kleuren groen en rood een vast bestanddeel van het logo op de flessen. Die kleuren groen en rood plus de vijfpuntige ster vormen bij elke consument een vast geheel in de herkenbaarheid van dit biermerk. Zelfs nu het logo van Heineken sinds 1991 een woordmerk met ster is geworden, zijn deze bestanddelen nog altijd aanwezig. Het hoeft geen betoog dat je alleen door een echte deskundige zo’n sterk huismerk kunt laten ontwerpen.

Eenvoudige onderdelen in de huisstijl met een knipoog

De sterke associatie met kleuren zie je ook bij een populair hedendaags merk als Coolblue. Het heldere blauw en de fel oranje schijf met witte letters zijn bij dit merk niet meer weg te denken. Het ontstaan van Coolblue is natuurlijk heel anders gegaan dan bij de eerdergenoemde merken. Coolblue ontstond immers als webshop en begon pas in een later stadium met het openen van stenen winkels. Voor de merkbekendheid maakt het niet uit. De kracht zat hem in een huisstijl laten ontwerpen met eenvoudige bestanddelen in krachtige tinten. Daarbij werd een tamelijk speelse typografie gekozen. Een lettertype dat de jeugdigheid van het merk benadrukt. Onder het oppervlak schuilt nog een speelse knipoog naar de grote concurrent uit het verleden. Toen in 1999 met Coolblue werd gestart, was ook webwinkel Hot Orange actief. Deze ‘snelle’ online shop blonk niet uit in klantenservice en was feitelijk een onpersoonlijk bedrijf. Coolblue wilde haar klanten precies op een tegengestelde wijze benaderen. Het is daarom geen toeval dat de tegengesteld klinkende naam Cool blue op een oranje schijf werd afgebeeld.

DNA en kernwaarden van je bedrijf

Dit laatste voorbeeld maakt direct duidelijk dat een huisstijl laten ontwerpen tevens bedoeld is om te laten zien waar jij staat als bedrijf. Bij Coolblue laten zowel de naam als de kleur van het logo zien dat de onderneming in haar klanten wil investeren. Dit in tegenstelling tot haar destijds grote concurrent. Nog steeds worden deze kernwaarden in alle reclameboodschappen van het bedrijf gecommuniceerd. Ze vormen als het ware het DNA van Coolblue. Maar met deze constatering zijn we er nog niet. De kleuren die gekozen worden zijn niet alleen maar afhankelijk van de toevallige smaak van de ontwerper. Achter elke kleur schuilt namelijk een wereld van kleurenpsychologie. Zo heeft de kleur blauw belangrijke betekenissen, waarvan wilskracht en idealen er slechts twee zijn. Wil je dus een goede huisstijl laten ontwerpen waarin alle kenmerken van jouw bedrijf evenwichtig zijn verwoord, kies dan voor een professional die de betekenis van al deze componenten kent. Een professionele huisstijl ontwerp je voor de lange termijn. Ook in de toekomst moet het mogelijk zijn om op de uitgangspunten voort te bouwen. Bedenk daarom dat voor jouw bedrijf goedkoop uiteindelijk duurkoop zal zijn. Een onprofessioneel ontworpen huisstijl bereikt haar doel niet. Dit kost jou klanten, groei en potentiële naamsbekendheid.

Zonder huisstijlhandboek lukt het niet

Voor het ontwerpen van een betrouwbare huisstijl is ervaring nodig. Bovendien, met het laten ontwerpen van een logo ben je er natuurlijk nog niet. Er dient ook nauwkeurig beschreven te worden hoe dit logo onder wisselende omstandigheden gebruikt zal worden. Daarnaast dienen ook allerlei andere uitingen van jouw bedrijf in woorden hun neerslag te krijgen. Eenvormigheid en continuïteit zijn bij de presentatie van je bedrijf van levensbelang. Het vaststellen van kleuren, lettertypes, fotografische benaderingen, gebruik van sociale media en het exacte uiterlijk van slogans behoort in een huisstijlhandboek te worden vastgelegd. Ook hier telt weer de professionaliteit die bij een huisstijl laten ontwerpen op de voorgrond treedt. Een goed huisstijlhandboek is van grote waarde.

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.