Welke bedrijven zijn succesvol

Het ene bedrijf heeft meer succes dan het andere, hoe komt dat? Welke bedrijven zijn succesvol en wat is daarvan de reden? In dit blog kijken we naar succes. Wat het is, of, en zo ja waarom, succes belangrijk is en hoe je succesvol kunt worden. 

Inhoudsopgave

    Wil jij je bedrijf verbeteren en meer succes hebben? Overweeg dan eens een specialist in te schakelen die je daarbij kan helpen. Een bedrijfsadviseur kan jou helpen je bedrijf succesvoller te maken. 

    Wat is succes

    Succes wordt in het woordenboek omschreven als ‘iets dat lukt’. Het woord succes is afkomstig van het Latijnse werkwoord succedere dat lukken of slagen betekent. Succes is daarmee direct heel persoonlijk; ieder mens heeft immers andere wensen en stelt andere doelen. Vaak wordt bij succes gedacht aan veel geld hebben, maar voor iemand met een gebroken been kan een rondje lopen ook al een groot succes zijn. In feite gaat succes om een gevoel: blij zijn omdat iets dat je graag wilde hebben of doen, inderdaad jouw eigendom is geworden of is gelukt. 


    Wil jij ook een succesvol bedrijf? Download ons gratis e-book boordevol tips ‘Kickstart voor bedrijven en afdelingen‘.


    Lees verder na de afbeelding.

    Uitzicht over bedrijven in ochtendzon

    Waarom succes belangrijk is

    Succes hebben geeft je een blij gevoel. Dat begint al in de kindertijd met het leren van allerlei vaardigheden, op school en het behalen van examens. Dat gevoel van blijheid geeft je vervolgens meer zelfvertrouwen waardoor je meer durft en nog succesvoller kunt worden. 

    Tijdens diezelfde kindertijd leer je ook dat succes hebben onder meer ook betekent dat je moet doorzetten, je best moet doen, buiten kaders moet durven denken en hulp van anderen nodig hebt. Vaak is ook een dosis geluk nodig. 

    Als je met meerdere mensen tegelijk aan hetzelfde doel werkt, kan dat het gevoel van blijdschap, en het succes, nog verder vergroten. Dit zien we vooral terug op de werkvloer. 

    Successen zichtbaar maken

    Als we succes hebben, dan willen we dat graag vertaald zien in iets tastbaars. Een medaille, een diploma aan de muur, een wedstrijdbeker op de schouw, een groot huis, een mooie auto, caravan, dure kleding en lekker vaak met vakantie. Het is ook erg leuk om aan anderen te laten zien dat we succesvol zijn, ook al leidt dat nogal eens tot jaloezie bij hen die niet zo succesvol zijn, of lijken te zijn. Immers, misschien is jouw buurman die man met het gebroken been en voelt hij zich blijer met zijn rondje lopen dan jij met je dure auto. Het blijft een gevoel. 

    Wat verstaan we onder succesvolle bedrijven?

    Meestal denken we bij succesvolle bedrijven aan organisaties met veel personeel, vestigingen, liefst in meerdere landen, aan veel geld en reclame op tv. Dat wil echter niet zeggen dat kleinere bedrijven niet ook heel succesvol kunnen zijn. Het gaat immers om gevoel. Als jij blij bent met je bedrijf, je personeel en je klanten blij zijn, je kunt leven op de manier die jij wenst, dan ben je, is je bedrijf, succesvol. 

    We kennen natuurlijk allemaal wel een paar van die grote, bekende, succesvolle bedrijven:

    • Ikea
    • Tesla
    • Apple
    • Het Rijksmuseum
    • Rituals
    • Lego
    • Netflix
    • De Efteling
    • ANWB
    • Nike

    Zo maar een greep uit het grote aanbod succesvolle bedrijven. Hebben die bedrijven iets met elkaar gemeen? Wat doen ze om zo succesvol te worden? Een van de dingen die ze gemeen lijken te hebben is inspiratie. Ze inspireren de wereld en elkaar. 

    Anderen inspireren

    Inspireren = iemand aanzetten tot andere acties en/of gedachten

    Succesvolle bedrijven blinken uit in het opbouwen van een inspirerend merk. Ze hebben daar zelf veel voordeel van maar leveren ook een positieve bijdrage aan de maatschappij. In een bedrijf spelen vier pijlers van inspiratie een belangrijke rol: missie/visie, organisatie, product en relatie. Lukt het mensen te inspireren, dan heeft het bedrijf drie grote voordelen:

    • Hogere productiviteit
    • Aantrekkelijke werkgever
    • Meer omzet

    Geïnspireerde werknemers zijn meer betrokken, werken effectiever en productiever. Omdat het bedrijf een fijne, inspirerende werkgever is, kan talent worden aangetrokken én behouden. Tenslotte hebben bedrijven die een helder doel nastreven (missie/visie) een grotere kans op groei. 

    Voorbeelden van succesvolle bedrijven

    Het Rijksmuseum is een succesvol bedrijf omdat het zowel intern als extern mensen weet te inspireren met een schitterende, wisselende, collectie Nederlandse kunst en geschiedenis. Er zijn onder meer werken van 17e-eeuwse Nederlandse meesters als Rembrandt, Vermeer en Hals te bewonderen en het Rijksmuseum is het best bezochte museum van Nederland. 

    De Vegetarische Slager, een Nederlandse voedingsmiddelenfabrikant, heeft veel succes met  vleesvervangende producten. Het bedrijf biedt klanten een win-win product: vlees laten staan maar wel genieten van de smaak van vlees. 

    Rituals speelt perfect in op de tijdgeest en wel met mindfulness en yoga. Daarnaast doet het bedrijf veel aan innovatie en investeert het in mensen en winkels. Dit wereldwijd opererende bedrijf speelt daarnaast in op de behoeften per land. Zo zijn ze in de VS en UK veel meer kwijt voor de huur van winkelpanden dan in Nederland, en is er niet overal evenveel aandacht voor wellness. Dit vraagt dus om veel (geld voor) onderzoek. 

    Wat succesvolle bedrijven gemeen hebben

    We hebben het hiervoor gehad over inspiratie maar er is meer dat succesvolle bedrijven gemeen hebben:

    • Passie
    • Kennis en expertise
    • Creatieve oplossingen
    • Goede leiding

    Om succesvol te zijn is passie nodig. Passie voor wat je doet, voor je product, voor je klanten. Je moet er elke dag aan willen werken, in willen investeren, je hart moet erbij betrokken zijn. 

    Kennis en expertise zijn belangrijk om je klanten het allerbeste te kunnen bieden. Je moet bereid zijn je steeds te blijven ontwikkelen, om onderzoek te doen naar de wensen van je klanten. Er is inlevingsvermogen nodig en de bereidheid om te investeren. 

    Het bedenken van creatieve oplossingen is heel erg belangrijk als je succesvol wilt zijn. En dan vooral creatieve oplossingen voor je klanten. Ikea is daarvan een mooi voorbeeld. Om een goede prijs/kwaliteit te kunnen bieden kan je bij Ikea meubels kopen die je thuis zelf in elkaar zet. 

    Goed leidinggeven is belangrijk om ervoor te zorgen dat alle neuzen dezelfde kant opstaan en er onderling vertrouwen is. Er zijn verschillende stijlen van leidinggeven, elk met voor- en nadelen. 

    Wist je dat heel succesvolle bedrijven vaak familiebedrijven zijn? Een van de redenen daarvan is dat vaak minder extern geld nodig is. Banken kijken voor financiering vaak naar de korte termijn, waar in families vaak naar de langere termijn wordt gekeken. Bekende Nederlandse familiebedrijven zijn onder meer Heineken, Randstad, Koninklijke Volker Wessels Stevin, Blokker, Jumbo en TomTom.

    Wil je meer informatie over het creëren van succes binnen jouw bedrijf of afdeling, vraag dan vrijblijvend informatie aan of download ons gratis e-book ⤵


    Gratis ebook met tips voor bedrijven en afdelingen!

    ✅ Direct gratis in je mailbox
    ✅ Creëer concrete doelen, een betere missie & visie en verbeter je marketing en communicatie inzet
    ✅ Geschreven door de specialisten van Kennisdomein


    Eerste publicatie op: 29 juli 2023
    Geschreven door: Team Kennisdomein
    Van Kennisdomein
    Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Scherm met data
    Over ondernemen
    In het tijdperk van digitalisering en technologische vooruitgang is data het middelpunt geworden voor orga...
    Zwangere vrouw met blond haar
    Over ondernemen
    Je hebt een eigen bedrijf en krijgt een kind. Betekent ZZP en zwanger dat je nu maandenlang zonder inkomen...
    Man met donkere haren en ledlampen
    Over ondernemen
    In een wereld die steeds meer gedreven wordt door commerciële belangen en concurrentie, is het merkenrecht...
    Zakenmensen die bij een diep gat staan
    Over ondernemen
    Het maken van een strategische planning is een must voor elk bedrijf. Zo’n planning gaat over alles wat me...
    Meer artikelen over Over ondernemen