Je bedrijf verbeteren

Wil je jouw bedrijf naar een hoger niveau tillen, maar weet je niet waar te beginnen? Ontdek hoe je dat aanpakt, van bedrijfsprocessen tot online marketing, in dit blog.

Inhoudsopgave

    Je bedrijf verbeteren kan op tal van manieren en gebieden en daarnaast zijn er ook verschillende doelen: misschien wil je bestaande afdelingen verbeteren, je winst verhogen of een nieuw project opstarten. En wat is de reden dat je denkt dat verbetering nodig is? Gaat het om een slechte bedrijfsreputatie, is er sprake van interne problematiek, bijvoorbeeld binnen het management of wil je ‘gewoon’ graag een stap vooruit zetten met je bedrijf? Heeft de gewenste verbetering betrekking op je personeel of juist op ICT of wellicht vooral  op je klantreis? In alle gevallen is de hulp van een bedrijfsadviseur natuurlijk zeer welkom. In dit blog vertellen we meer over de mogelijkheden om je bedrijf te verbeteren. 

    Drie pijlers voor bedrijfsverbetering

    Bedrijfsvoering is tegenwoordig vrij complex. Wat voor verandering, of welke verbetering je ook wilt doorvoeren, vrijwel altijd heb je daarbij te maken met de drie hoofdzaken, de drie pijlers: 

    • Zakelijk (oftewel: geld)
    • Ervaring
    • Techniek

    Wil je meer weten over het verbeteren van een bedrijf of afdeling? Download ons gratis e-book boordevol tips.


    Lees verder na de afbeelding.

    Prestatie geleverd - man is blij

    Een bedrijfsadviseur bekijkt problemen, maar vooral zoekt hij, of zij, naar oplossingen, die zijn gebaseerd op deze drie hoofdpijlers. Het moet allemaal goed zitten om effectief te kunnen verbeteren. Zonder ervaring, zonder geld, zonder de juiste technologie, is dat namelijk vrijwel onmogelijk. De concurrentie, vooral ook op het internet (hoog scoren in Google!) is moordend. 

    • De eerste pijler: zakelijk. Het doen van investeringen is meestal noodzakelijk om veranderingen te kunnen doorvoeren 
    • De tweede pijler: ervaring. Voor een nieuwe afdeling, een nieuw product of dienst of voor andere tools is ervaring nodig. Ervaring in de zin van kennis over het product of dienst zelf, ervaring met bijvoorbeeld leidinggeven, marketing en/of personeelszaken, HRM dus
    • De derde pijler: techniek. Goed ICT binnen én buiten je bedrijf is van het grootste belang. Intern moet alles werken maar ook je website moet optimaal zijn, je verkoopproces, je positie in Google en ook offline adverteren is van levensbelang. 

    Verbeteren van bedrijfsprocessen

    Over het belang van werkprocessen schreven we al een speciaal blog. Hierin lees je onder meer dat alles om efficiency draait. Of het nu om je administratie, het beheren van je e-mail, of adverteren gaat. Hiervoor zijn (veel) BPM-pakketten te vinden op het internet, vaak zijn deze zelfs gratis. Extra interessant zijn de pakketten waarmee je verschillende zaken kunt koppelen: bijvoorbeeld functieprofielen aan een werkproces. Goede werkprocessen dragen sterk bij aan acquisitie: het vinden en krijgen van nieuwe klanten. 

    Wat verstaan we eigenlijk onder een bedrijfsproces? Feitelijk is het niets anders dan werken volgens een vast protocol, volgens bepaalde afspraken. Hoofddoel is daarbij dat het leveren van de diensten/producten soepel verloopt, vooral ook voor de klant. We kunnen die processen onderverdelen in drie hoofdgroepen:

    • Primaire processen: het realiseren van een kwalitatief hoogwaardig product/waardevolle dienst 
    • Besturende processen: plannen, controleren, evalueren en bijsturen 
    • Ondersteunende processen: processen die de andere twee processen ondersteunen met als doel dat iedereen zich kan wijden aan zijn of haar taak. 

    Het optimaliseren van deze processen kan veel doen als je je bedrijf wil verbeteren. De effecten van dit soort verbeteringen zijn vaak snel en op verschillende vlakken voelbaar én meetbaar. Effecten zijn onder meer tevredener klanten, het verminderen van doorlooptijd, het schrappen van kostenposten en vermindering van het aantal benodigde handelingen. 

    Als je de bedrijfsprocessen onder de loep neemt zul je misschien ook merken dat sommige daarvan overbodig zijn of sterk kunnen worden vereenvoudigd. Door goed te kijken naar de huidige workflow, regelmatig te updaten, gepland onderhoud uit te voeren en te investeren in personeel, kan je veel bereiken. Denk bij investeren in personeel onder andere aan het optimaliseren van werkplekken (ook thuis), trainingen en opfriscursussen.  

    Je bedrijf verbeteren met online marketing

    Een niet meer weg te denken onderdeel van de bedrijfsvoering is online marketing. Jezelf zichtbaar maken op internet. Een online marketing specialist kan je daarbij helpen en biedt een groot aantal diensten. In onze speciale blog over internet marketing specialisaties lees je hier meer over. 

    Zo kan een specialist ervoor zorgen dat jouw bedrijf hoog gaat scoren in de zoekmachines, onder andere door SEA in te zetten, vaak in combinatie met SEO. SEA betekent zoekmachine adverteren (search engine ads) en SEO zoekmachine optimaliseren. 

    In het eerste geval, met SEA, zorgt de marketing specialist voor een op maat gesneden advertentiecampagne op verschillende plekken op het internet. In de zoekmachine zelf met bijvoorbeeld Google Ads, maar ook door middel van adverteren op social media zoals Twitter, LinkedIn en Facebook. 

    SEO is het optimaliseren van je website, onder meer met behulp van sterke teksten en afbeeldingen. Door sterke teksten, blogs, een kennisbank of andere interessante informatie te delen kan je meer bezoekers naar je website trekken. Je site zal daardoor hoger gaan scoren in de zoekmachines. 

    De voordelen van SEA zijn tijdelijk van aard. Zodra je stopt met adverteren, is je hoge positie, samen met de advertentie, weer weg. De voordelen van SEO zijn blijvend. Als je hoog scoort, zul je niet opeens verdwijnen van die goede positie, al moet je er wel steeds aan blijven werken. 

    Vaak worden SEA en SEO tegelijkertijd ingezet. Zolang je werkt aan de organische (‘gratis’) hoge zoekresultaten van SEO in de zoekmachine, kan je al direct een hoge positie hebben met behulp van SEA. 

    Slechte bedrijfsreputatie verbeteren

    Een slechte bedrijfsreputatie kan je overkomen, snel en meedogenloos, soms zonder dat je er veel aan kunt doen. Je moet er in elk geval zo snel mogelijk vanaf, want een slechte bedrijfsreputatie is natuurlijk heel schadelijk. Om de slechte reputatie te verbeteren zul je iets binnen je bedrijf moeten verbeteren. Allereerst is het van belang te achterhalen wat de oorzaak is van je minder goede reputatie. Zit de oorzaak bij de klantenservice? Misschien ben je slachtoffer van een cybercrime aanval of worden er slechte reviews gedeeld? Wellicht is je product niet zo goed als gedacht of heb je de verkeerde mensen in dienst. Over de kracht van de juiste mensen schreven we eerder een blog. 

    Ook heel belangrijk: je missie en visie. Als deze sterk zijn, worden ze door het hele bedrijf gedragen. 

    Business consultant

    Een business consultant, ook wel bedrijfsadviseur, kan je helpen alles op een rijtje te zetten. Het is een sparringpartner met kennis van zaken en de aangewezen persoon als je je bedrijf wil verbeteren. Je overlegt samen over alles wat je bezighoudt en van belang is. Het kan gaan om financiën, personeel, management, de sfeer binnen je bedrijf, een slechte bedrijfsreputatie, werkprocessen, technische problemen of over bijvoorbeeld het in de markt zetten van een nieuw product. Een business consultant kan je ook helpen bij het maken van een bedrijfsanalyse, voor veel ondernemers een must.

    Wil je meer weten over het inhuren van een bedrijfsadviseur, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book ⤵


    Gratis ebook met tips voor bedrijven en afdelingen!

    ✅ Direct gratis in je mailbox
    ✅ Creëer concrete doelen, een betere missie & visie en verbeter je marketing en communicatie inzet
    ✅ Geschreven door de specialisten van Kennisdomein


    Eerste publicatie op: 23 mei 2023
    Geschreven door: Team Kennisdomein
    Van Kennisdomein
    Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Scherm met data
    Over ondernemen
    In het tijdperk van digitalisering en technologische vooruitgang is data het middelpunt geworden voor orga...
    Zwangere vrouw met blond haar
    Over ondernemen
    Je hebt een eigen bedrijf en krijgt een kind. Betekent ZZP en zwanger dat je nu maandenlang zonder inkomen...
    Man met donkere haren en ledlampen
    Over ondernemen
    In een wereld die steeds meer gedreven wordt door commerciële belangen en concurrentie, is het merkenrecht...
    Zakenmensen die bij een diep gat staan
    Over ondernemen
    Het maken van een strategische planning is een must voor elk bedrijf. Zo’n planning gaat over alles wat me...
    Meer artikelen over Over ondernemen