De kracht van de juiste mensen

Een goede CEO helpt een organisatie groeien, weet de juiste mensen te vinden en hen aan het bedrijf te binden: de kracht van de juiste mensen op de juiste plek. Het goed inzetten van de juiste mensen biedt veel potentie waar het maken van verkeerde keuzes juist risico’s met zich meebrengt. Bedenk dat de CEO de menner is en de mensen in het bedrijf de werkelijke leiders zijn die het verschil maken. Het management, de leiding maar ook de mensen zonder dit etiket. 

Lees verder na de afbeelding.

De kracht van de juiste mensen

Elke wat grotere organisatie kent een grote diversiteit qua mensen. De stille kracht en harde werker die het goede voorbeeld geeft en elke deadline weet te halen. De aanjager, de actievoerder. De verkenner, de denker, degene die uitvoert. De dichter, de relatie-expert, de coach en de verbinder. De sfeermaker die zorgt voor de nodige luchtigheid als het team onder druk komt te staan. Elk individu brengt eigen dynamiek mee en daarmee ook consequenties voor het hele team. Al die kwaliteiten zijn nodig en tezamen vormen zij de kracht van je organisatie. 

Als je weet, en dat moet je weten, welke kwaliteiten er zijn in jouw organisatie, dan kan je de mensen positioneren op de juiste plek. Ontbreken er kwaliteiten dan kan je op zoek gaan naar de mensen die jij nodig hebt. 

De leiders van de organisatie

De meeste kwaliteiten van echte leiders blijven onopgemerkt. De meeste gebeurtenissen komen niet bij de directie. De relatie-expert die een opspelende ruzie heeft beslecht tussen twee collega’s en zo zorgt voor de sfeer binnenskamers. De denker die nét op tijd een probleem heeft opgelost door een alles reddende inval. De aanjager die elke dag weer zorgt dat iedereen na een kwartiertje koffiepauze echt weer aan de slag gaat. De sfeermaker die de directie er aan herinnert dat het wel weer eens tijd is voor een afdelingsuitje. De stille werker die altijd de cijfers up-to-date heeft en desnoods tot middernacht doorwerkt. Dit zijn de kwaliteiten van jouw mensen, de leiders van je bedrijf en gezamenlijk bepalen zij de cultuur binnen je bedrijf. Het goed inzetten van de mensen en hun kwaliteiten biedt veel potentie. Er kleven ook gevaren aan. 

De risico’s van sterke kwaliteiten

Elk individu heeft kwaliteiten en vaak zijn die kwaliteiten ook hun valkuilen. De gezellige sfeermaker kan ook doorschieten in gezelligheid. De harde werker kan overspannen raken door het vele overwerken en de actievoerder kan te lastig worden. 

Een ander risico is gebrek aan waardering. Werknemers die loyaal zijn willen daarvoor ook graag iets terugzien: waardering. Vaak is de beoordeling voor het “harde” werk wel goed maar medewerkers willen juist voor dat stukje persoonlijke kwaliteit en inzet waardering krijgen. Het werk dat zij doen dat niet direct in de functieomschrijving staat. Het gevaar bestaat dat het management de kracht van persoonlijke eigenschappen onvoldoende op waarde weet te schatten. 

Een volgende valkuil is de blinde vlek. Elke organisatie heeft wel een blinde vlek. Als die betrekking heeft op je personeel dan kan dat grote gevolgen hebben. Veel organisaties denken in de trant van “soort zoekt soort”. Je hebt een gezellige afdeling en zoekt naar een nieuwe medewerker die óók gezellig is. Dat kan te veel worden én professionaliteit in de weg staan. Alleen personeel van een bepaalde leeftijd, etnische groep of ander kenmerk kan tegen je werken. Je doet jezelf dan tekort omdat je niet alle kansen grijpt die er zijn. Het doorbreken van dergelijke patronen kan lastig zijn en geld en inzet kosten. Toch is het soms nodig om de bedrijfscultuur te veranderen, wakker te schudden, bijvoorbeeld als een spil in de organisatie weg gaat. Bij vertrek van een sleutelfiguur komen alle andere mensen weer in een ander perspectief te staan. 

Door je organisatie in te richten op kwaliteiten met balans en erkenning kan je risico’s vermijden. 

Hoe krijg je de juiste persoon op de juiste plek

Een organisatie is een verzameling mensen, ieder met een eigen kwaliteiten, kennis en mogelijkheden. Door je bewust te zijn van deze eigenschappen van je personeel kan je deze beter beheersen en inzetten waardoor je organisatie kan groeien. 

Volgens Gallup heeft ieder mens 34 kwaliteiten tot zijn of haar beschikking; uniek verdeeld in ieder mens en daarmee ontstaat een kans van 1 op 43 miljoen dat twee mensen dezelfde verdeling hebben wat hun kwaliteiten betreft. 

George Gallup richtte in 1935 de American Institute of Public Opinion op. Hij was vastberaden om onafhankelijk peilingen te doen, los van belangen van Republikeinse of Democratische partijen. 

Het is de voorloper van het huidige Gallup, Inc., in Princeton in New Jersey met 2000 werknemers verspreid over kantoren in 20 landen. Het bedrijf richt zich op research gebaseerd advies aan bedrijven en organisaties waarbij de focus ligt op strategische analyses en adviezen om leiders van organisaties en instituten te helpen bij het oplossen van hun problemen.

Gallup onderzocht, onder leiding van Clifton Strength, gedurende tientallen jaren de talenten van ’s werelds meest succesvolle mensen. Hij deelde deze -naar bleek 34- eigenschappen in 4 domeinen in: strategisch denken, relatie bouwen, invloed en uitvoering. Door de Clifton Strength beoordeling te maken kan je je unieke combinatie van 34 eigenschappen ontdekken. 

34 Kwaliteiten van Gallup

Strategisch denken
  • Analytisch
  • Contextueel
  • Toekomstgerichtheid
  • Ideeënvorming
  • Input
  • Intellect
  • Leergierig
  • Strategisch
Relaties bouwen
  • Aanpassingsvermogen
  • Verbondenheid
  • Aanmoediging
  • Empathie
  • Harmonie
  • Saamhorigheid
  • Individualisering
  • Positivisme
  • Relatievorming
Invloed
  • Actiegerichtheid
    Sturingskracht
    Communicatie
    Competitie
  • Maximalisering
  • Zelfverzekerdheid
  • Significantie
  • IJsbreker
Uitvoering
  • Prestatiegerichtheid
    Organisatievermogen
    Overtuiging
    Onpartijdigheid
    Behoudzaamheid
    Discipline
    Focus
    Verantwoordelijkheidsbesef
    Hersteldrang

Bezoek de officiële website van Gallup voor meer informatie over het toepassen van bovenstaande.

Vier stappen om tot de juiste persoon op de juiste plek te komen:

  1. Herkennen en erkennen van de leiders
  2. Inrichten van de organisatie op aanwezige kwaliteiten
  3. Aanvullen van kwaliteiten
  4. Blinde vlekken in kaart brengen.

Kijk ook naar jezelf, mocht je CEO zijn. Niet iedereen is voor de rol van CEO in de wieg gelegd en er rust veel verantwoordelijkheid op je schouders. Verdeel je verantwoordelijkheden en zorg voor goede leiders binnen je bedrijf, de mensen die het werk uitvoeren dat jij uitgevoerd wilt hebben. Goede krachten op de juiste plekken leidt tot een beter beleid en een betere bedrijfsstructuur. Je kunt met een goed geolied team sneller inspelen op de veranderende markt. Je mensen hebben het beter naar hun zin, zijn loyaler, werker sneller. 

Als je goed weet wat je hebt dan weet je ook beter wat je (nog) zoekt!

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.