Toepassen van SMART

SMART, veel meer dan slim. Dit blog ontrafelt de essentie van dit principe en hoe het helpt bij het formuleren van doelstellingen. Lees verder voor een praktische gids naar effectieve, meetbare doelen.

Inhoudsopgave

    SMART is een Engels woord voor slim. Het wordt dan ook vaak vertaald als een slim principe. Echter, SMART is (ook) een afkorting van een aantal begrippen:

    Specifiek: betreft het een eenduidige doelstelling?
    Meetbaar: wanneer is het doel meetbaar of observeerbaar bereikt?
    Acceptabel: is het doel voor het management (of de doelgroep) acceptabel?
    Realistisch: betreft het een realistisch doel?
    Tijdgebonden: op welk moment moet het doel zijn bereikt?

    Lees verder na de afbeelding.

    SMART doelstellingen

    Ecologisch: past de doelstelling in de leefwereld en capaciteiten van de betrokkenen?
    Relevant: is de doelstelling waardevol voor de organisatie en betrokkenen?

    Het SMART principe is in de jaren 90 ontstaan binnen een groep technici en had als doel het geven van gerichte opdrachten. Deze opdrachten moesten eenduidig zijn opgesteld en eenvoudig kunnen worden gecontroleerd.


    Wil je meer weten over het gebruiken van het SMART model, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book boordevol bedrijfsadvies.


    Toepassingen SMART doelstellingen

    Het wordt gebruikt bij projectmanagement. Managers spreken over SMART maken of SMART formuleren van doelstellingen. Zij bedoelen hiermee dat doelen meetbaar en specifiek moeten zijn en daarnaast ook realistisch, tijdgebonden en acceptabel. Er zijn verschillende varianten van dit principe, afhankelijk van de betrokken partij. Zo wordt in de coaching wereld regelmatig een letter toegevoegd aan het woord SMART, namelijk de E van ecologisch. Voor deze mensen is het belangrijk dat doelen aansluiten bij de leefwereld en capaciteiten van de betrokkenen. Soms wordt ook nog de letter R toegevoegd om vast te leggen of de doelstelling waardevol is voor de organisatie en betrokken. Zo ontstaat er het woord SMARTER.

    Voordeel en nadeel

    Voorstanders van het SMART principe zijn van mening dat objectiever kan worden geoordeeld. De resultaten kunnen geleverd werk op een vooraf vastgesteld moment worden beoordeeld. Werknemers kunnen hierdoor objectiever en sneller worden beoordeeld of gecorrigeerd. Doelstellingen die niet SMART zijn geformuleerd moeten worden beoordeeld op het (subjectieve) gevoel van de beoordelaar.

    De vraag is of doelen altijd wel realiseerbaar moeten zijn en dat werken aan (vrijwel) onhaalbare doelen niet per definitie zinloos is. Ook wordt soms fixatie op meetbare gegevens als nadeel gezien omdat de kans bestaat dat het doel hierdoor uit het oog wordt verloren.

    Wil je meer weten over het gebruiken van het SMART model, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book ⤵


    Gratis ebook met tips voor bedrijven en afdelingen!

    ✅ Direct gratis in je mailbox
    ✅ Creëer concrete doelen, een betere missie & visie en verbeter je marketing en communicatie inzet
    ✅ Geschreven door de specialisten van Kennisdomein


    Eerste publicatie op: 2 september 2019
    Geschreven door: Team Kennisdomein
    Van Kennisdomein
    Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Groep mensen die op kantoor samenwerkt
    Organiseren
    Hoewel thuiswerken de afgelopen jaren aan populariteit heeft gewonnen, zijn de voordelen van op kantoor we...
    Scherm met data
    Over ondernemen
    In het tijdperk van digitalisering en technologische vooruitgang is data het middelpunt geworden voor orga...
    Zwangere vrouw met blond haar
    Over ondernemen
    Je hebt een eigen bedrijf en krijgt een kind. Betekent ZZP en zwanger dat je nu maandenlang zonder inkomen...
    Man met donkere haren en ledlampen
    Over ondernemen
    In een wereld die steeds meer gedreven wordt door commerciële belangen en concurrentie, is het merkenrecht...
    Meer artikelen over Marketing tips en uitleg