Telemarketing

Telemarketing, telefonische verkoop, heeft voor- en nadelen en is gebonden aan regels. Het telefonisch verkopen of aanprijzen van producten of diensten heeft als groot voordeel dat er direct contact is met de klant of potentiële klant. De mensen die dit werk verrichten worden telemarketeers, telefonische verkopers of agents genoemd. Sommige bedrijven kiezen er voor het werk uit te besteden aan zogenaamde callcenters of aan telemarketing bureaus. Telemarketing kan uiteraard ook opgezet worden vanuit het eigen bedrijf. Degene die wordt gebeld wordt doorgaans een prospect genoemd, in het Nederlands “vooruitzicht”.

Sinds oktober 2009 is in Nederland wetgeving van kracht die telemarketeers verplicht om eerst het Bel-me-niet Register (BMNR) te raadplegen vóórdat ze mogen bellen.

Telemarketing vindt plaats op verschillende manieren. Allereerst wordt inbound en outbound telemarketing onderscheiden. Het verschil hiertussen is de manier waarop het telefoongesprek tot stand is gekomen.

Lees verder na de afbeelding.

Telemarketing

Inbound telemarketing

Bij inbound telemarketing ligt het initiatief bij de klant, de prospect. De prospect belt naar een telefoonnummer en krijgt een agent aan de lijn. Hij of zij belt op eigen initiatief en daarom zal er veel minder kans op irritatie zijn. De kans hierop is bij outbound telemarketing veel groter. Inbound marketing wordt nog onderverdeeld in bestaande klanten en nieuwe klanten.

Vanuit commercieel oogpunt zijn nieuwe klanten die bellen interessanter. Zij zijn op zoek naar informatie en de kans op een daadwerkelijke verkoop is hierdoor groter.  

Bestaande klanten bellen vaak om andere redenen, bijvoorbeeld omdat zij een probleem hebben en hulp en ondersteuning nodig hebben.

Outbound telemarketing

Bij outbound telemarketing ligt het initiatief tot bellen bij de agent/telemarketeer. Degene die wordt gebeld heeft hier niet om gevraagd en de kans op irritatie is hierdoor toegenomen. Het is onzeker of de prospect enige interesse heeft in het product of de dienst.

Binnen outbound telemarketing wordt onderscheid gemaakt tussen klanten, geïnteresseerden en onbekenden.

Klanten zijn mensen die eerder al iets kochten of bijvoorbeeld geabonneerd zijn. De telemarketeer kan hen benaderen om bijvoorbeeld nog eens iets te kopen of een uitgebreider pakket te nemen.
Geïnteresseerden zijn prospects die hebben aangegeven wel interesse te hebben. Zij hebben bijvoorbeeld een formulier ingevuld, een bon opgestuurd of een informatiepakket aangevraagd.
Onbekenden zijn alle mensen waarmee geen enkele connectie is en willekeurig worden opgebeld. Dit wordt ook wel cold calling genoemd. Cold calling is verantwoordelijk voor een groot deel van de negatieve associaties bij telemarketing.

Voordelen

Een groot voordeel van telemarketing is het directe contact met de klant. Er kan interactieve informatie worden gegeven. In folders en op websites staat vaak nét niet wat de prospect wil weten. Door vragen te stellen kan de prospect veel meer te weten komen over het product of de dienst en is de kans op verkoop groter geworden.

Nadelen

Twee nadelen zijn het mogelijk te snel beslissen en ongelegen bellen. Klanten kunnen zich door het gesprek gedwongen voelen tot aankoop over te gaan terwijl zij er eigenlijk langer over hadden willen nadenken. Volgens de Code Telemarketing zijn telemarketeers verplicht aan het begin van het telefoongesprek te vragen of ze gelegen bellen. Dit heet de gelegenheidsvraag.

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.