Word je tijdens besprekingen met salestermen om de oren geslagen die je niet volledig begrijpt? Je vindt hier, op deze speciale pagina van kennisdomein uitleg over tientallen salestermen. Zo ben je snel volledig op de hoogte van alle ins en outs op het gebied van sales.
De betekenis van het woord acquisitie is: het verwerven van klanten. Voor bedrijven natuurlijk een belangrijk onderdeel van hun bedrijfsvoering. Met het behouden van bestaande klanten en het verwerven van nieuwe klanten kan je immers je verkoop vergroten of tenminste behouden. Op welke manieren ...
Een bedrijfspresentatie voorbereiden vraagt om creativiteit én structuur. Direct beginnen met het maken van een Powerpoint is geen goed idee. Beter is om eerst de geest ruimte te geven voor creativiteit. Ga bijvoorbeeld een boswandeling maken of loop langs de zee om eens goed na te denken en ide...
Effectief verkopen moeilijk? Met de zes basisprincipes van Cialdini kan je mensen beïnvloeden en veranderen van gedrag wordt opeens stukken eenvoudiger. Robert Cialdini is een overtuigingsexpert, geboren op 27 april 1945 en Amerikaan. Hij werd voornamelijk bekend om zijn boek Influence: Th...
Een ‘barter deal sluiten’ staat eigenlijk voor ruilhandel. Barter deal is dan ook een Engelse term voor ruilhandel. Bartering is dan ook een vorm van zaken doen waarbij niet wordt betaald in geld maar een wederdienst wordt geleverd. We spreken dan ook wel van een barter deal of van counte...
KPI is de afkorting van Key Performance Indicator. In het Nederlands: kritieke prestatie-indicatoren. Deze wordt ingezet om de prestaties van een bedrijf, merk of product te analyseren. Door middel van een objectieve meting kan bijvoorbeeld het succes van een bepaalde campagne worden gemeten. Ook suc...
De Nederlandse vertaling van het woord “pitch” is verkooppraatje. Het is een beknopte presentatie van een dienst of product. Een pitch wordt mondeling gehouden, soms ondersteund door beeldmateriaal in de vorm van foto’s, video of een PowerPoint. Tijdens een pitch wordt een produc...
Terwijl de marketing zich bedient van de meest moderne methodes, is het AIDA-model eigenlijk al best oud. Het model werd eind 19e eeuw ontwikkeld en E.K Strong publiceerde erover in 1925. De letters in het AIDA-model staan voor Attention, Interest, Desire en Action. Het model beschrijft de stappen di...
De termen Yield management en Revenue management worden meestal door elkaar gebruikt. Er wordt hetzelfde mee bedoeld: bij het verkopen van je goederen of diensten maak je gebruik van de elasticiteit van de prijs. Lees verder na de afbeelding. Yield en revenue management in de praktijk Prijselasticite...
Kies je voor het opzetten van een marketing en sales funnel, dan nemen jouw marketing- en salesactiviteiten de vorm aan van een trechter. Uit een brede groep potentiële klanten, selecteer jij het gedeelte dat werkelijk tot aanschaf overgaat. Jouw product verkopen gaat immers niet zonder slag of ...