Wat is awareness?

Het Engelse woord ‘awareness’ betekent letterlijk ‘bewust zijn’. Wordt de term binnen de marketing gehanteerd, dan wordt er mee aangeduid hoe bekend een merk is bij de consument. Eigenlijk spreken we dan over ‘brand awareness’. Hoe nadrukkelijk je merk bij een potentiële klant op de voorgrond treedt, is vooral van belang voor het succes van je verkopen. Het kan daarbij gaan om de verkoop van goederen, maar ook om de verkoop van diensten.

Lees verder na de afbeelding.

Awareness - Hoe herkent een consument jouw merk?

De kracht van vertrouwen 

Bij de awareness van jouw product, spelen belangrijke emoties een rol. De consument kent het merk, dus het is vertrouwd. Ook zal de consument bij een juiste awareness jouw product bij het zien herkennen. Vertrouwen in een product heeft direct haar effect op de verkoopcijfers. Consumenten hebben een positief beeld van jouw product, waardoor ze in vertrouwen tot de aanschaf ervan overgaan. Hierbij is het niet noodzakelijk dat ze al eerder kennisgemaakt hebben met jouw product. Ook een eerste aanschaf kan nadrukkelijk door brand awareness gestuurd worden.

Twee manieren van brand awareness

Binnen het begrip brand awareness wordt standaard een tweedeling toegepast. Het kan namelijk gaan om ‘brand recognition’ en om ‘brand recall’. Bij brand recognition is er direct herkenning wanneer de consument jouw product ziet. Kleurstelling, vorm of logo roepen direct de gewenste herkenning op. Bij brand recall zit het merk direct paraat in het geheugen van de consument. Noem je een categorie van goederen of diensten, dan zal de consument direct jouw product als eerste noemen. Hierbij hoeft het product zelf niet benoemd te worden.

Hoe vergroot je de brand awareness? 

Een prominente aanwezigheid in het geheugen van de potentiële klant, is de positieve uitkomst van zorgvuldig geplande reclameboodschappen. Je bent je concurrenten een stap voor, omdat de consument voor het bevredigen van zijn behoeften direct aan jouw product zal denken. Wil je een goede brand recall opbouwen voor jouw bedrijf of jouw product, dan is herhaling van je boodschap een eerste vereiste. Ook bij brand recognition speelt herhaling een rol. Maar dan is deze vooral gericht op de visuele herkenning van jouw product of dienst. Ook het gebruik van muziek, zoals audio tunes, kan hierbij een belangrijke rol spelen.

Team Kennisdomein

Van Kennisdomein
Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
Meer informatie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Aanbevolen artikelen

Kleuren en hun toepassingen
Marketing tips en uitleg

08-10-'22

8 oktober 2022

Kleuren en hun toepassingen
Dat kleuren iets met je doen is al sinds mensenheugenis bekend. Kleuren en hun toepassingen is een vervolg...
Acquisitie nieuwe klanten werven
Marketing tips en uitleg

29-04-'22

29 april 2022

Acquisitie: (nieuwe) klanten werven 
De betekenis van het woord acquisitie is: het verwerven van klanten. Voor bedrijven natuurlijk ee...
BCG EN
Ondernemen

06-03-'22

6 maart 2022

Tools ter voorbereiding op een OGSM: BCG-matrix
Een OGSM helpt je om een strategisch plan te maken en vervolgens de voortgang te monitoren. Het allermoeil...
Tools om te helpen bij de voorbereiding op een OGSM
Ondernemen

24-02-'22

24 februari 2022

Tools om te helpen bij de voorbereiding op een OGSM
Een OGSM helpt je om een strategisch plan te maken en vervolgens de voortgang te monitoren. Het aller moei...
Meer artikelen over Marketing tips en uitleg

Gratis email updates

Altijd op de hoogte met onze e-mail updates!
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.