Boost je verkoop met brand awareness

Hoe laat je jouw merk blinken in het consumentengeheugen? We gaan het hebben over ‘brand awareness’. Lees verder en ontrafel de magie van succesvolle merkherkenning.

Inhoudsopgave

    Het Engelse woord ‘awareness’ betekent letterlijk ‘bewust zijn’. Wordt de term binnen de marketing gehanteerd, dan wordt er mee aangeduid hoe bekend een merk is bij de consument. Eigenlijk spreken we dan over ‘brand awareness’. Hoe nadrukkelijk je merk bij een potentiële klant op de voorgrond treedt, is vooral van belang voor het succes van je verkopen. Het kan daarbij gaan om de verkoop van goederen, maar ook om de verkoop van diensten.

    De kracht van vertrouwen 

    Bij de awareness van jouw product, spelen belangrijke emoties een rol. De consument kent het merk, dus het is vertrouwd. Ook zal de consument bij een juiste awareness jouw product bij het zien herkennen. Vertrouwen in een product heeft direct haar effect op de verkoopcijfers. Consumenten hebben een positief beeld van jouw product, waardoor ze in vertrouwen tot de aanschaf ervan overgaan. Hierbij is het niet noodzakelijk dat ze al eerder kennisgemaakt hebben met jouw product. Ook een eerste aanschaf kan nadrukkelijk door brand awareness gestuurd worden.

    Lees verder na de afbeelding.

    Awareness - Hoe herkent een consument jouw merk?

    Twee manieren van brand awareness

    Binnen het begrip brand awareness wordt standaard een tweedeling toegepast. Het kan namelijk gaan om ‘brand recognition’ en om ‘brand recall’. Bij brand recognition is er direct herkenning wanneer de consument jouw product ziet. Kleurstelling, vorm of logo roepen direct de gewenste herkenning op. Bij brand recall zit het merk direct paraat in het geheugen van de consument. Noem je een categorie van goederen of diensten, dan zal de consument direct jouw product als eerste noemen. Hierbij hoeft het product zelf niet benoemd te worden.

    Hoe vergroot je de brand awareness? 

    Een prominente aanwezigheid in het geheugen van de potentiële klant, is de positieve uitkomst van zorgvuldig geplande reclameboodschappen. Je bent je concurrenten een stap voor, omdat de consument voor het bevredigen van zijn behoeften direct aan jouw product zal denken. Wil je een goede brand recall opbouwen voor jouw bedrijf of jouw product, dan is herhaling van je boodschap een eerste vereiste. Ook bij brand recognition speelt herhaling een rol. Maar dan is deze vooral gericht op de visuele herkenning van jouw product of dienst. Ook het gebruik van muziek, zoals audio tunes, kan hierbij een belangrijke rol spelen.

    Wil je meer weten over het vergroten van de naamsbekendheid van je bedrijf, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book ⤵


    Gratis ebook met tips voor bedrijven en afdelingen!

    ✅ Direct gratis in je mailbox
    ✅ Creëer concrete doelen, een betere missie & visie en verbeter je marketing en communicatie inzet
    ✅ Geschreven door de specialisten van Kennisdomein


    Eerste publicatie op: 2 september 2019
    Geschreven door: Team Kennisdomein
    Van Kennisdomein
    Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Een vulpen op oud perkament
    Marketing tips en uitleg
    Teksten kan je tegenwoordig in een handomdraai laten schrijven door een
    Scherm met data
    Over ondernemen
    In het tijdperk van digitalisering en technologische vooruitgang is data het middelpunt geworden voor orga...
    Zwangere vrouw met blond haar
    Over ondernemen
    Je hebt een eigen bedrijf en krijgt een kind. Betekent ZZP en zwanger dat je nu maandenlang zonder inkomen...
    Man met donkere haren en ledlampen
    Over ondernemen
    In een wereld die steeds meer gedreven wordt door commerciële belangen en concurrentie, is het merkenrecht...
    Meer artikelen over Marketing tips en uitleg