De kracht van het AIDA-model: Stappenplan naar succesvolle klantconversie

AIDA – vier letters met grote impact in de marketingwereld. Maar wat betekenen ze en hoe kunnen ze jouw verkoop stimuleren? Dit blog onthult het stappenplan naar succesvolle klantconversie.

Inhoudsopgave

    Terwijl de marketing zich bedient van de meest moderne methodes, is het AIDA-model eigenlijk al best oud. Het model werd eind 19e eeuw ontwikkeld en E.K Strong publiceerde erover in 1925. De letters in het AIDA-model staan voor Attention, Interest, Desire en Action. Het model beschrijft de stappen die een potentiële klant zet, voordat hij of zij tot aanschaf overgaat.

    Lees verder na de afbeelding.

    Marketing en sales funnel - AIDA model

    De trechter naar de Action toe

    Die stappen worden zoveel mogelijk door het AIDA-model opgewekt. Dit gebeurt met de juiste reclame-uitingen, die de klant begeleiden op diens ‘reis’ naar de aanschaf van jouw product. We denken hierbij aan een trechtermodel, waarbij tijdens de rit ongeïnteresseerde personen afvallen. Degenen die tot aanschaf worden verleid, gaan uiteindelijk tot die actie over in het smalste deel van de trechter.

    Attention is de eerste stap 

    Heb jij een product dat je wilt gaan verkopen, dan moet je het eerst onder de aandacht brengen. Je begint er dus mee om je potentiële kopers op jouw product te attenderen. In deze fase van Attention maak je op een brede wijze reclame. Bijvoorbeeld door advertenties op internet te publiceren, via Google of Facebook. Natuurlijk kan reclame maken ook op de televisie of op de radio. Bedenk waar jouw product zich het beste voor leent.

    Is het product onder de aandacht, dan volgt Interest 

    Inmiddels is het je gelukt om via internet wat meer informatie over je potentiële klanten te verkrijgen. Ze hebben jouw website bezocht en mogelijk gereageerd met het achterlaten van hun e-mailadres. Nu is het zaak om hun interesse te wekken. Belicht de kanten van jouw product die voor hen aantrekkelijk zijn. De Interest-fase uit het AIDA-model brengt jouw klant weer een stukje dichterbij.

    Desire, waarom mis ik dit product? 

    De groep van geïnteresseerden die je hierna overhoudt, wordt steeds serieuzer als potentiële klant. Aan deze groep personen laat je graag zien waarom zij jouw product missen. Je kweekt hiermee verlangen, de derde stap in het AIDA-model. Nodig ze bijvoorbeeld uit voor een presentatie of stuur ze een mooi opgestelde e-mail. Ook een aantrekkelijk webinar kan de kooplust verder opwekken. In zo’n webinar kun je natuurlijk ook een kortingscode noemen.

    Nu de klant bewegen om tot Action over te gaan 

    Je hebt jouw potentiële klant in vervoering gebracht. Nu wordt het tijd om de klant tot aankoop te bewegen. Je wilt hem of haar tot actie laten overgaan. Deze laatste stap in het AIDA-model is jouw uiteindelijke doel. Presenteer je producten goed, door ze bijvoorbeeld aantrekkelijk uit te stallen. Ook kan het zijn dat jouw product zich ervoor leent om je klant een beleving te bieden. Welke methode ook het beste bij jouw product past, zorg er altijd voor dat je daarmee je potentiële klant ‘triggert’. Vindt uiteindelijk de gewenste Action uit het AIDA-model plaats, dan hebben jouw marketinghandelingen weer een stuk omzet gegenereerd.

    Wil je meer weten over de inzet van een klantreis, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book ⤵


    Gratis ebook met tips voor bedrijven en afdelingen!

    ✅ Direct gratis in je mailbox
    ✅ Creëer concrete doelen, een betere missie & visie en verbeter je marketing en communicatie inzet
    ✅ Geschreven door de specialisten van Kennisdomein


    Eerste publicatie op: 2 september 2019
    Geschreven door: Team Kennisdomein
    Van Kennisdomein
    Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Een vulpen op oud perkament
    Marketing tips en uitleg
    Teksten kan je tegenwoordig in een handomdraai laten schrijven door een
    Groep mensen die op kantoor samenwerkt
    Organiseren
    Hoewel thuiswerken de afgelopen jaren aan populariteit heeft gewonnen, zijn de voordelen van op kantoor we...
    Podcast tafel en microfoon
    Marketing tips en uitleg
    Een moderne manier om jezelf, of je bedrijf, onder de aandacht te brengen is via een podcast. Wat zo’n pod...
    Vrouw presenteert inzet van marketing
    Marketing tips en uitleg
    Zit je eraan te denken om online marketing in te zetten voor jouw bedrijf? Het is de sleutel tot meer zich...
    Meer artikelen over Marketing tips en uitleg