Wat is AIDA?

Terwijl de marketing zich bedient van de meest moderne methodes, is het AIDA-model eigenlijk al best oud. Het model werd eind 19e eeuw ontwikkeld en E.K Strong publiceerde erover in 1925. De letters in het AIDA-model staan voor Attention, Interest, Desire en Action. Het model beschrijft de stappen die een potentiële klant zet, voordat hij of zij tot aanschaf overgaat.

Lees verder na de afbeelding.

Marketing en sales funnel - AIDA model

De trechter naar de Action toe

Die stappen worden zoveel mogelijk door het AIDA-model opgewekt. Dit gebeurt met de juiste reclame-uitingen, die de klant begeleiden op diens ‘reis’ naar de aanschaf van jouw product. We denken hierbij aan een trechtermodel, waarbij tijdens de rit ongeïnteresseerde personen afvallen. Degenen die tot aanschaf worden verleid, gaan uiteindelijk tot die actie over in het smalste deel van de trechter.

Attention is de eerste stap 

Heb jij een product dat je wilt gaan verkopen, dan moet je het eerst onder de aandacht brengen. Je begint er dus mee om je potentiële kopers op jouw product te attenderen. In deze fase van Attention maak je op een brede wijze reclame. Bijvoorbeeld door advertenties op internet te publiceren, via Google of Facebook. Natuurlijk kan reclame maken ook op de televisie of op de radio. Bedenk waar jouw product zich het beste voor leent.

Is het product onder de aandacht, dan volgt Interest 

Inmiddels is het je gelukt om via internet wat meer informatie over je potentiële klanten te verkrijgen. Ze hebben jouw website bezocht en mogelijk gereageerd met het achterlaten van hun e-mailadres. Nu is het zaak om hun interesse te wekken. Belicht de kanten van jouw product die voor hen aantrekkelijk zijn. De Interest-fase uit het AIDA-model brengt jouw klant weer een stukje dichterbij.

Desire, waarom mis ik dit product? 

De groep van geïnteresseerden die je hierna overhoudt, wordt steeds serieuzer als potentiële klant. Aan deze groep personen laat je graag zien waarom zij jouw product missen. Je kweekt hiermee verlangen, de derde stap in het AIDA-model. Nodig ze bijvoorbeeld uit voor een presentatie of stuur ze een mooi opgestelde e-mail. Ook een aantrekkelijk webinar kan de kooplust verder opwekken. In zo’n webinar kun je natuurlijk ook een kortingscode noemen.

Nu de klant bewegen om tot Action over te gaan 

Je hebt jouw potentiële klant in vervoering gebracht. Nu wordt het tijd om de klant tot aankoop te bewegen. Je wilt hem of haar tot actie laten overgaan. Deze laatste stap in het AIDA-model is jouw uiteindelijke doel. Presenteer je producten goed, door ze bijvoorbeeld aantrekkelijk uit te stallen. Ook kan het zijn dat jouw product zich ervoor leent om je klant een beleving te bieden. Welke methode ook het beste bij jouw product past, zorg er altijd voor dat je daarmee je potentiële klant ‘triggert’. Vindt uiteindelijk de gewenste Action uit het AIDA-model plaats, dan hebben jouw marketinghandelingen weer een stuk omzet gegenereerd.

Delen wordt gewaardeerd!

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.