Marketing in huis of outsourcen

Marketing is van levensbelang voor elk bedrijf. De vraag of je kiest voor marketing in huis of outsourcen is dan ook een veelgestelde vraag. Beide opties hebben voordelen. Die zetten we in dit blog voor je op een rijtje. We kijken daarbij vooral naar online marketing; dé manier om je zichtbaar te maken bij het grote publiek en zo meer omzet te genereren. Wil je sparren met iemand over je bedrijfsvoering en over online marketing? Schakel een specialist in: een bedrijfsadviseur. 

Inhoudsopgave

    Marketing in het kort

    Voordat we meer vertellen over de voordelen van marketing in huis of outsourcen, vertellen we nog even in het kort wat marketing precies betekent. Als we het over marketing hebben, dan gaat het om het zichtbaar maken van jouw bedrijf. Dat kan via allerlei kanalen: met een folder, een advertentie in de krant, een spotje op de televisie maar tegenwoordig vindt markering vooral online plaats. Online marketing gaat over je website, bloggen, e-mails, berichtjes op social media, het valt allemaal onder online marketing. Belangrijke afkortingen zoals SEO en SEA zul je veel tegenkomen in verband met online marketing.


    Wil je meer weten over de inzet van marketing? Download ons gratis e-book boordevol marketingtips.


    Lees verder na de afbeelding.

    Personeel vs outsourcing - Man die twee kaartjes met zakenmensen laat zien

    Het belang van (online) marketing

    Het zichtbaar maken van je bedrijf, je producten en/of diensten is natuurlijk enorm belangrijk. Hoe kom je anders aan klanten, kopers en omzet? Daarnaast is ook het in stand houden van bestaande relaties belangrijk en ook dat loopt (deels) via marketing. Marketing is een heel ruim begrip. Het gaat bijvoorbeeld ook over je visitekaartje, de uitstraling van je bedrijfspand en over de manier waarop je medewerkers jouw klanten te woord staan. Tegenwoordig is online marketing niet weg te denken: de manier waarop je zichtbaar bent op het internet. Dat vraagt om veel specialistische kennis en daarvoor kan je een marketeer inschakelen. Je kunt die kennis en vaardigheden in huis nemen, maar ook outsourcen. 

    Taken online marketing specialist

    Over de taken van een online marketing specialist schreven we al een uitgebreid blog. In het kort gaat het om de volgende werkzaamheden:

    • Website; deze moet goed werken en snel zijn, goed zijn gedeeld, een passende vormgeving en goed kleurgebruik zijn van belang en natuurlijk sterke teksten en kwalitatieve afbeeldingen. De marketeer zorgt ook voor de juiste hosting, gebruikersvriendelijkheid en voor optimaal onderhoud van de website
    • SEA; dit is betaald adverteren op internet waardoor je in een klap bovenaan de zoekresultaten komt te staan en snelle omzetstijgingen kunt realiseren
    • SEO; dit gaat over het dusdanig optimaliseren van je website dat je ook zonder betaalde advertenties hoog scoort in zoekmachines
    • Social Media; adverteren, bloggen, korte berichtjes op social media zoals Facebook, Instagram, LinkedIn, Telegram 
    • Marktplaatsen; adverteren en/of producten verkopen via bekende platforms zoals Bol.com en Amazon

    Een marketeer zal online en offline marketing ook op elkaar afstemmen, zodat bijvoorbeeld je logo niet alleen op je visitekaartje en briefpapier staat, maar ook op je website. 

    De voordelen van outsourcen

    Outsourcen betekent een specialist inschakelen die niet bij je in dienst is. Bijvoorbeeld een ZZP’er. In het geval van marketing schakel je dus een online marketing specialist in. Zoals je hiervoor hebt kunnen lezen, moet een marketing specialist over heel veel kennis en liefst ook ervaring binnen het vakgebied beschikken. 

    De voordelen van iemand inhuren:

    • Je hebt meteen een specialist in huis die beschikt over alle benodigde, actuele kennis. De ICT is nog steeds een snel veranderende wereld, dus iemand die helemaal ‘bij’ is, is van grote waarde
    • Omdat er iemand met kennis van zaken aan de knoppen draait, kan je snelle resultaten verwachten. Misschien kost een specialist wat meer, maar je kunt ook rekenen op snelle resultaten en dat zal op termijn juist kostenbesparend werken
    • Door te kiezen voor outsourcen kan je zelf blijven focussen op je eigen processen
    • Specialisten hebben vaak toegang tot (uitbreiding van) kennis waar je zelf zomaar niet bij kunt. Denk aan toegang tot bepaalde kennisbanken en middelen die bij jou intern niet beschikbaar zijn
    • Je hoeft niet te investeren in scholing 
    • Je hebt minder personeel in dienst en daarmee ook minder verantwoordelijkheden
    • Met outsourcen beperk je bepaalde risico’s; je kunt gemakkelijker afscheid nemen van elkaar, loopt minder risico op spanningen op de werkvloer en bent dus veel flexibeler

    De voordelen van een specialist in huis

    Net als outsourcen heeft ook het in dienst nemen van een marketing specialist voordelen:

    • Je houdt kennis in huis. Kennis over jou en je bedrijf maar ook specialistische kennis die de marketing specialist tijdens zijn werk voor jou heeft opgedaan
    • Een werknemer zal in de regel een band opbouwen met klanten. Bij iemand van buiten zal dat minder snel het geval zijn
    • Een medewerker zal steeds meer over je bedrijf leren en zijn werk ook steeds beter kunnen doen. Daar staat wel tegenover dat zo’n werknemer kan ‘vastroesten’ en minder open staat voor vernieuwingen
    • Loyaliteit. Een werknemer is doorgaans meer loyaal aan het bedrijf dan iemand van buiten. Daar staat dan wel weer tegenover dat iemand van buiten zijn plekje steeds zal moeten verdienen en zijn uiterste best zal blijven doen

    Sommige voordelen gaan dus gepaard met nadelen. Denk er ook aan dat je een specialist kunt inhuren die een vaste werknemer inwerkt zodat je kennis in huis haalt waarvan je op termijn kunt blijven profiteren. 

    Outsourcen of niet

    Het blijft vaak een lastige beslissing: iemand in huis of outsourcen. Je hoeft die beslissing natuurlijk niet alleen te nemen, een bedrijfsadviseur kan met je meedenken en meekijken en zo samen met jou de voordelen en nadelen afwegen. 

    Misschien is het in jouw situatie slim om te kiezen voor outsourcen zodat je je bedrijf snel naar een hoger plan kunt tillen. Loopt daarna alles op rolletjes, genereer je meer omzet en winst, dan kan de tijd aanbreken voor een specialist in huis. Dat kan zelfs nog onder leiding van de externe specialist. 

    Wil je meer weten over het inhuren van een marketing specialist, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book ⤵


    Gratis ebook met tips voor bedrijven en afdelingen!

    ✅ Direct gratis in je mailbox
    ✅ Creëer concrete doelen, een betere missie & visie en verbeter je marketing en communicatie inzet
    ✅ Geschreven door de specialisten van Kennisdomein


    Eerste publicatie op: 29 september 2023
    Geschreven door: Team Kennisdomein
    Van Kennisdomein
    Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Over ondernemen
    Een hypotheek afslu...
    Een jonge vrouw met verrekijker
    Over ondernemen
    Bedrijven komen er niet onderuit: meedoen met de nieuwste trends. Maar zijn marketingtrends vriend of vija...
    Scherm met data
    Over ondernemen
    In het tijdperk van digitalisering en technologische vooruitgang is data het middelpunt geworden voor orga...
    Zwangere vrouw met blond haar
    Over ondernemen
    Je hebt een eigen bedrijf en krijgt een kind. Betekent ZZP en zwanger dat je nu maandenlang zonder inkomen...
    Meer artikelen over Over ondernemen